Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som er gift eller er sammen med noen fra annet land eller religion?

Hvordan er forholdet, blir det no kulturkrasj, vanskeligheter, vanskelig å forholde seg svigers, familie, venner etc ?

Nevn gjerne hva slags blanda ekteskap eller forhold partner bakgrunn:)

Anonym poster: 9fb3254e327c58561e3412c966d8a8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mann fra Vest-afrika, muslim, jeg er norsk og oppvokst "kristent", men er ikke nevneverdig religiøs.

Vi har mer problemer med min familie, enn hans. Mange i min familie har ikke gjort noe større for å bli kjent med ham, og siden vi bor et stykke unna, blir det enda vanskeligere. Andre i familien viser genuin interesse, og liker ham dermed veldig godt.

Hans familie er mer positive til forholdet enn min. Om jeg forteller om en krangel til f.eks min mor, vil hun parere med "det er fordi han er afrikaner, kanskje like greit å bare gå?", mens moren hans vil si til ham "vær snill med kona di. Om du er glad i henne, må dere gjøre kompromiss"

Ikke så altfor mye kulturkræsj, men en del språk-misforståelser. Han snakker en annen form for engelsk enn hva jeg gjør, og det har ført til en del krangler. Vi lærte tidlig å sjekke om den andre mente det man TRODDE før man ble forbanna.

Jeg har kuttet ut noen venner, det samme har han. Enkelt og greit fordi man fort så hvem som støttet, og hvem som begynte å snakke stygt om partneren, kun basert på religion og land.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Håper dere aldri skal treffe på store konflikter og at ekte venner og familier dukker opp <3

Skrevet

Tusen takk for svar. Håper dere aldri skal treffe på store konflikter og at ekte venner og familier dukker opp <3

Takk:) Spør gjerne om du lurer på noe konkret.

Og de store konfliktene har allerede kommet og gådd, jeg bare håper det ikke blir flere.

Skrevet

Takk:) Spør gjerne om du lurer på noe konkret.

Og de store konfliktene har allerede kommet og gådd, jeg bare håper det ikke blir flere.

Jeg bare lurer på dette med omskjæring av gutter hvis dere skulle få /ha en sønn. Hvem "vinner" da. Det er liksom ikke mulig å inngå noe kompromiss der?

Skrevet

Jeg bare lurer på dette med omskjæring av gutter hvis dere skulle få /ha en sønn. Hvem "vinner" da. Det er liksom ikke mulig å inngå noe kompromiss der?

Der vil jeg faktisk la ham bestemme.

Han har også vokst opp med kvinnelig omskjæring rundt seg, men har endret syn på det i voksen alder, etter å faktisk ha undersøkt, lest, og sett videoer som bevitner det hele.

Men, det vil ikke skje på tradisjonelt vis, slik de gjør i hans stamme, for å si det sånn. Det vil skje på sykehus, med leger som vet hva de gjør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboeren min er fra forskjellige familier ja. Han heter Olsen og jeg heter Kristensen. Det byr på ganske store problemer, men vi takler hverdagen likevel. Det er selvfølgelig vanskelig når man har vokst opp i to helt forskjellige familier, omtrent 2 km unna hverandre. Man får liksom så forskjellige verdier... han liker pølse, jeg liker bare kylling. Men nå har vi funnet ut at det fins pølser med kyllingkjøtt, og det er vi enig om. Så hverdagen ordner seg likevel.

Anonym poster: 827028c660b56fc7c6231f03a4a1ba6b

• Liker 2
Skrevet

Der vil jeg faktisk la ham bestemme.

med leger som vet hva de gjør.

Syntes et er trist at man så lett foretar et irreversibelt kirurgisk inngrep på et frisk barn som ikke kan sette seg til motverge. Pga av kultur/ religion. Træl på penis og nedsatt følelse for resten av livet fordi....? nei, si det.....

Trodde vi hadde kommet lenger...

Hva med neste korsvei? den mest kulturtro /religiøse har en tendens til å "føle sterkere" rundt endel tema man MÅ innom. Mor har ingen sterke tanker rundt en ting, men far sin side er det tradisjon....

Dette er vel en av de grunnene til at jeg håper min tenåringsdatter finner seg en "norsk" mann. Gir fullstendig F.. i hudfarge, men at han her kulturell norsk.

Skrevet

Syntes et er trist at man så lett foretar et irreversibelt kirurgisk inngrep på et frisk barn som ikke kan sette seg til motverge. Pga av kultur/ religion. Træl på penis og nedsatt følelse for resten av livet fordi....? nei, si det.....

Trodde vi hadde kommet lenger...

Hva med neste korsvei? den mest kulturtro /religiøse har en tendens til å "føle sterkere" rundt endel tema man MÅ innom. Mor har ingen sterke tanker rundt en ting, men far sin side er det tradisjon....

Dette er vel en av de grunnene til at jeg håper min tenåringsdatter finner seg en "norsk" mann. Gir fullstendig F.. i hudfarge, men at han her kulturell norsk.

Nå var jeg ikke ute etter en diskusjon om omskjæring i seg selv heller, jeg ga svaret på et spørsmål.

Hva er det du baserer deg på at jeg ikke har meninger og sterke tanker om? Jeg har sterke tanker og meninger vedrørende omskjæring, men de samsvarer ikke med dine.

Skrevet

Hos oss kommer jeg fra et konservativt kristent hjem, mens min bedre halvdel er fra et hjem fullt av ateister. Jeg har selvsagt fått høre for hundreogørtendegang om korstogene, hvordan folk faktisk ble kristne før i tida, + en hel del andre negative ting om min tro (ikke respekt). Min mann er blitt religiøs (liberal) i voksen alder. Så er det også kræsj deluxe i forhold til alkoholvaner og slikt. Det kan være vanskelig nok det.

Anonym poster: a06af11feb7db857a5f4f881c52e54ee

Skrevet

Hos oss kommer jeg fra et konservativt kristent hjem, mens min bedre halvdel er fra et hjem fullt av ateister. Jeg har selvsagt fått høre for hundreogørtendegang om korstogene, hvordan folk faktisk ble kristne før i tida, + en hel del andre negative ting om min tro (ikke respekt). Min mann er blitt religiøs (liberal) i voksen alder. Så er det også kræsj deluxe i forhold til alkoholvaner og slikt. Det kan være vanskelig nok det.

Anonym poster: a06af11feb7db857a5f4f881c52e54ee

Det synes jeg er respektløst av ham å gjøre. Når to mennesker med forskjellig tro, eller kultur, skal leve sammen, er man rimelig avhengig av respekt for den andres tro ( og absolutt ikke prøve å prakke noe på den andre.. ), og kompromiss.

Om mannen min hadde sagt et ENESTE stygt ord om at jeg ikke er muslim, ville det blitt en stor krangel ut av det. Og samme den andre veien.

Skrevet

Kjæresten min er fra Danmark, ingen problemer på grunn av det annet enn en og annen språklig misforståelse. Heller ingen problemer med familiene våre. (Kanskje ikke spesielt overraskende)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...