Gå til innhold

Pynte nyttårsbord - tips?

juliane

Anbefalte innlegg

Da var det vår tur til å være vertskap på nyttårsaften - og jeg har lyst til å pynte et pent nyttårsbord! (Men uten at det koster skjorta...)

Tenker hvitt og sølv som hovedfarger, men kanskje noen erfarne bordpyntere har noen tips til meg?

Her er det jeg har tenkt hittil:

- Det ser ut som om vi kommer til å bli ganske mange, så jeg tipper vi må utvide vårt fine spisebord med begge platene og sannsynligvis hente "gamlebordet" opp fra kjellerboden og sette det på enden. Da snakker vi 2,70 meter med hvit høyglans og 1,20 med eik, så da kreves det duk. Hvor er det beste stedet å kjøpe hvit duk i metervare, tro? (Ferdigsydde duker er vel for korte...) Og kunne godt tenkt meg en sølvfarget litt festlig løper på langs, og her også er vel metervare tingen. Noen som har sett noe sånt?

- Vi trenger nok nytt bestikk, noen som vet om noe billig, enkelt noe som ikke er så altfor dyrt? Men som ikke lyser billig og som kan erstatte det hummer og kanari-bestikket vi bruker til hverdags nå?

- Så var det pynten da, noen tips til servietter: hvor kjøpe, hvordan brette etc? Stearinlys: har ingen fine sølvlysestaker e.l., tipper det enkleste må være å kjøpe noen fine hvite/sølvfargede telysholdere? Annen pynt: Det første som slo meg var sølvfargede julekuler, hvor får jeg kjøpt billige og pene? Finnes det kanskje også noen i forskjellige størrelser, gjerne noen som er litt mindre enn vanlig? Noen tips til annen pynt?

Setter pris på alle råd, dette er virkelig ikke min greie! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gått for helt enkle hvite store duker og som løper er det faktisk veldig fint med aluminiumsfolie. Oppå ville jeg hatt store kubbelys og muligens små pyntesteiner eller lignende. Dette blir faktisk kjempe fint. Jeg var på selskap der noen hadde gjort dette og jeg satt i flere timer og tenke "gud, sånn løper vil jeg ha, lurer på hva det koster,, hvor får man kjøpt slikt, hva er det for noe? aldri sett at noen selger slik" osv osv, før det til slutt gikk opp for meg at det var aluminiumsfolie :fnise: OG, det er billig!

Billig bestikk: Ikea!

Brette servietter: Om du har hvit duk og aluminiumsfolie som løper er jo hvite servietter med sølvdekorativ fint og enkle er ofte det beste: http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&sa=N&rlz=1C1AFAB_enNO494NO494&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=7PxJR_MURGATzM:&imgrefurl=http://www.tilbryllupet.no/bryllup-bordpynt/servietter&docid=Xic7Epjc99oLMM&imgurl=http://www.tilbryllupet.no/bmz_cache/7/7533b8f9ba544f41cee74732f7b26a3b.image.261x250.png&w=261&h=250&ei=jTKpULj9MO3b4QSWuICgCg&zoom=1&iact=hc&vpx=821&vpy=196&dur=1932&hovh=200&hovw=208&tx=90&ty=97&sig=100936878817246948438&page=1&tbnh=144&tbnw=156&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:11,s:0,i:128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert en NorEngros i nærheten av der du bor, der selger de veldig fin hvit papirduk (som er myk, nesten som stoff) på rull. I tillegg har de ruller med festremser og servietter som passer til. Kanskje det hadde vært noe?

Ellers syns jeg det kan være stilig med sort duk, sølvfargede servietter og lys, og så rett og slett strø store og små sølvfargede stjerner utover.

Bestikk er billig og helt greit på Ikea, der har de også billige lysestaker hvis du vil ha til høye lys.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om NorEngros ligger på helt andre siden av byen dessverre, så det blir litt langt. Og så ser det ut som om de bare selger stort (og til bedrifter)? :klo:

Spørs om det blir IKEA-bestikk på oss ja, må vel uansett dit og supplere beholdningen av middagstallerkner. :fnise:

Aluminiumsfolie høres jo kjempesmart ut! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om NorEngros ligger på helt andre siden av byen dessverre, så det blir litt langt. Og så ser det ut som om de bare selger stort (og til bedrifter)? :klo:

Spørs om det blir IKEA-bestikk på oss ja, må vel uansett dit og supplere beholdningen av middagstallerkner. :fnise:

Aluminiumsfolie høres jo kjempesmart ut! :jepp:

Ja, det blir veldig fint. Og du kan dermd også ha store kubbelys stående direkte på folien, for det har jo ikke si om det rinner litt stearin på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det blir langt forstår jeg, men neida, de selger til privatpersoner og i små kvanta også.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper metershvis med tekstil på Grønland fra billige butikker der.

Nille har mye pen pynt. Det blir en del glass etter hvert, så pynt på langs og ikke for tett.

Søstrene Grene har mye, veldig billig.

DSC_0008.JPG

JU_13_44_jpg_435423b.jpg

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte fløyelsstoff i 5-meterspakker fra Jysk. Finnes i alskens farger og er billig. Oppå der la jeg festremse.

Papirdukene fra Norengros er veldig bra, men det er ganske stiv pris på dem. Derfor endte jeg opp med Jysk-løsningen :-)

Jeg har også vært i selskap der de hadde brukt aluminiumsfolie som løper i midten. Det var lekkert og det ble veldig effektfullt med telysestaker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen med små julekulen under vinglass og lys på toppen var jo RÅ flott!!!! Så enkelt og så fint!

Billige vinglass og julekuler på ikea, btw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint å legge noe stoff under selve duken, feks noe rimelig velur/nervøs fløyel/evt. et tynt fleeceteppe. Det ser plutselig litt eksklusivt ut når duken er bittelitt "fluffy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt ann på stilen din, men på gjennbruksbutikker kan du finne fint, litt forskjellig bestikk og pusse det godt! Det er utrolig mye stilig bestikk, og det er bare fint med forskjellige typer, syntes jeg da :)

Endret av Shadee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

- Jysk selger fløyel på metervare veldig billig, hvitt, grått, sort og farger. Ser litt festligere ut enn vanlig duk.

- Sjekk på Panduro, der finnes løpere (men litt dyrere), men også mye du kan lage til selv. Jeg har kjøpt julekuler med flat bunn jeg skal dekorerer og bruke som bordkortholdere + flate sølvstjerner jeg skal drysse utover duken.

- Alternativt bordkort (om du skal ha det) - små gavemerkelapper med navn knyttet rundt stetten på vinglass. Veldig praktisk i forhold til å beholde glass utover kvelden.

- Kjøp en sølvspray eller glitterspray, så kan du ta inn grener, kongler, eller kjøpe billig pynt, trelysestaker på fretex og spraye med sølv

- Bånd i f.eks. sølv og hvitt trenger ikke bli så dyrt, og da kan du knytte bånd rundt vinglass, servitter, glass til telys etc.

- Bruktbutikker er generelt et fint sted å lete etter pynt, har funnet både fine glass til lys, vaser og sånne speil til å ha under lys ol. superbillig slike steder. Tenk gjerne alternativ måter å bruke tingene på, en fin tekopp med en juleoppsats i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! :)

Skal innom Jysk på vei hjem fra jobb i dag for å se på metervarene deres, de pakkene på 5 meter virker helt perfekte. Usikker på om jeg vil ha nervøs fløyel riktignok, men ser ut som om de har annet hvitt stoff også. Så på Panduro sine hjemmesider at de har sølvfarget dekorvev, som kan være bra som løper. Fant masse fine julekuler i ulike størrelser på Søstrene Grene i går (men hadde glemt lommeboka så jeg må tilbake en annen dag :roll: ), det blir da mest kuler i ulike nyanser i sølv, og noen i ulike turkise farger. Fant noen fine sølvfargede telysholdere på Indiska (fremdeles uten lommebok…). Så det jeg mangler da er fine, store servietter i hvitt og sølv og gjerne noen sølvfargede kubbelys. Og en IKEA-tur for å supplere servise og kjøpe bestikk. Men det venter jeg nok med til jeg er helt sikker på akkurat hvor mange gjester det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...