AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Jeg har tidligere vasket nøstebarn mor signe teppe (ull/silke) på ullprogram 30gr og det har fungert fint. For en tid tilbake måtte jeg kjøpe ny vaksemaskin da den gamle røyk. Uten å tenke meg om idag så tok jeg å vasket teppet på ullprogram 30 gr i den nye maskina, tenkte ikke at det ville være et problem, men det var det! Teppet ble faktisk tovet!?!?! Hva skjedde? Noen som kan ha en forklaring... Anonym poster: 57893d80e4235b24072aae99db51e68e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Ullprogram skal vel være likt mellom alle maskiner. Står det på teppet at det kan vaskes på ullprogram? Anonym poster: 9cf56949bb99da19e41b0675f9a7c4ed
engelvinge Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Ullprogram skal vel være likt mellom alle maskiner. Står det på teppet at det kan vaskes på ullprogram? Anonym poster: 9cf56949bb99da19e41b0675f9a7c4ed Ja det trodde jeg også. Teppet er hjemmestrikket og de sa på butikken der jeg kjøpte garnet at de anbefalte håndvask, men at de visste om noen som hadde maskinvasket og det hadde godt fint. Og det gjorde det også her inntil jeg fikk ny maksin....så hva er forskjellen?!?! Litt oppgitt her...
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Æsj, så lei! Du gjorde ikke noe annet annerledes enn du pleier? Vasker også slikt pledd i maskina og det får helt fint, men passer på å vaske det alene. Det er forskjeller på hvordan maskiner vasker dessverre, men at en helt ny maskin tover ting vaska på ullprogram er for dårlig. Ville klagd på maskina tror jeg. De fleste garnprodusenter merker faktisk garna sine med maskinvaskbart nå selv om det ikke er superwash, siden nye vaskemaskiner har ullprogram så vasker så skånsomt. Er det tova så mye at det er helt ubrukelig...? Kanskje du kan berge det ved å strekke i fasong mens det er vått og bruke det som tovateppe? Anonym poster: 26ce8eeedfb9ae0a27c09cbad1f2549a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Du bør følge vaskeanvisningene som står på garnet. Dersom de på butikken sa at det burde håndvaskes, er det sikkert det som står på garnet. Veldig dumt, men slik kan skje siden vaskemaskiner vasker forskjellig. Anonym poster: ddc1846307489063c5a050576a77efa6
engelvinge Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Ja det ble helt ødelagt. Nå kjørte jeg ett ullprogram og observerte hva som skjedde, og synes trommelen vasket relativt hardt. Jeg husker fra den gamle at det gjorde ikke den. Og etter litt let på nettet tror jeg kanskje svare må være at den gamle hadde visstnok ullvugge og den nye har det ikke det var jeg ikke obs på når jeg kjøpte ny vaskemaskin. Nøstebarngarn tror jeg er mer ømfintlig enn kanskje andre garntyper. men tror nok ikke jeg skal ta sjansen å vaske hjemmestrikka noen gang i denne maskinen.
Gjest gressløk Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Kanskje dumt spørsmål, men du brukte Milo?
engelvinge Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Kanskje dumt spørsmål, men du brukte Milo? Jeg brukte et som er for nøstebarngarn, kjøpte vaskemiddelet sammens med garnet.
Gjest gressløk Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Jeg brukte et som er for nøstebarngarn, kjøpte vaskemiddelet sammens med garnet. Da aner jeg ikke. Har stort sett bare opplevd det motsatte. At ting som burde vaskes på ull har blitt ødelagt av håndvask, men aldri håndvask som har blitt ødelagt av ullprogram. Synes det virker litt rart. Har du prøvd å vaske noe annet på ullprogrammet i den nye maskinen?
engelvinge Skrevet 21. november 2012 #10 Skrevet 21. november 2012 Da aner jeg ikke. Har stort sett bare opplevd det motsatte. At ting som burde vaskes på ull har blitt ødelagt av håndvask, men aldri håndvask som har blitt ødelagt av ullprogram. Synes det virker litt rart. Har du prøvd å vaske noe annet på ullprogrammet i den nye maskinen? Ja har vasket andre ullklær som stillongs og bodyer, og det har gått fint. Er dette som er av nøstebarngarn og er hjemmestrikket som ble ødelagt. Har kommet frem til at jeg nok tror det er fordi den nye maskinen ikke har ullvugge i dette ullprogrammet, det hadde den gamle maskinene.
Orchideae Skrevet 25. november 2012 #11 Skrevet 25. november 2012 Du kan prøve å legge det i vann med balsam og strekke det. Leste på hobbyboden en gang at man kunne gjøre det med ting som skulle toves, når det ble tovet for hardt. Verdt et forsøk iallefall. Uff, kjedelig når hjemmestrikket blir ødelagt.
kalinka85 Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Man vasker ikke hjemmestrikkede plagg man er redd for i maskinen, fordi "de visste om noen som hadde gjort det og det gikk fint" ... ???!!! Jeg vet om mange som har vasket bunadskjorta på 95 grader, det gikk jo fint! Betyr ikke derfor at jeg gjør det selv! Du har kun deg selv å takke, til pass for deg. Du burde skjekket maskinen litt bedre, ikke alle vasker like fint på ullprogram. Syns ikke du har noe å syte over når du gikk imot anbefalingen fra fagfolk! 1
Brunhilde Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Man vasker ikke hjemmestrikkede plagg man er redd for i maskinen, fordi "de visste om noen som hadde gjort det og det gikk fint" ... ???!!! Jeg vet om mange som har vasket bunadskjorta på 95 grader, det gikk jo fint! Betyr ikke derfor at jeg gjør det selv! Du har kun deg selv å takke, til pass for deg. Du burde skjekket maskinen litt bedre, ikke alle vasker like fint på ullprogram. Syns ikke du har noe å syte over når du gikk imot anbefalingen fra fagfolk! Jeg vet om mange som føler skadefryd når det går galt for andre. Det betyr ikke at det er greit! TS hadde vasket teppet i maskin tidligere, med godt resultat! Hva du gjør med bunadsskjorta de, din skadefro sjel, bryr meg midt i ryggen! 3
Orchideae Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Man vasker ikke hjemmestrikkede plagg man er redd for i maskinen, fordi "de visste om noen som hadde gjort det og det gikk fint" ... ???!!! Jeg vet om mange som har vasket bunadskjorta på 95 grader, det gikk jo fint! Betyr ikke derfor at jeg gjør det selv! Du har kun deg selv å takke, til pass for deg. Du burde skjekket maskinen litt bedre, ikke alle vasker like fint på ullprogram. Syns ikke du har noe å syte over når du gikk imot anbefalingen fra fagfolk! Stått opp med feil bein? 1
O'hara Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Det meste av ulltøy man kjøper i butikken er superwashbehandlet, sikkert derfor det har gått bra. Klærne, og garnet, til Nøstebarn er ubehandlet og vil toves om det vaskes på vanlig ullprogram. Du har helt rett i dine antagelser om at det går bra med ubehandlet ull i ullvugge i maskina, men som regel ikke på vanlig ullprogram. Det er skrekkelig leit å få ødelagt klærne på en slik måte, men du kan prøve å se om du får rettet noe av det ved å skylle det opp i eddikvann og strekke litt på det. Lykke til!!
kalinka85 Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Det var da svært så sint Brunhilde ble da, traff jeg spikern på hodet?? Hvis Ts ikke vil ha min mening bør hun heller ikke legge opp til det. Et normalt oppegående menneske burde skjønne at selv om det går bra i en madkin, går det ikke nødvendigvis bra i en annen. Så etter min nening har hun kun seg selv å takke, ingen andre! Og det er ikke skadefryd, det er erkjennelse av fakta.
PecanPie Skrevet 2. desember 2012 #17 Skrevet 2. desember 2012 Man vasker ikke hjemmestrikkede plagg man er redd for i maskinen, fordi "de visste om noen som hadde gjort det og det gikk fint" ... ???!!! Jeg vet om mange som har vasket bunadskjorta på 95 grader, det gikk jo fint! Betyr ikke derfor at jeg gjør det selv! Du har kun deg selv å takke, til pass for deg. Du burde skjekket maskinen litt bedre, ikke alle vasker like fint på ullprogram. Syns ikke du har noe å syte over når du gikk imot anbefalingen fra fagfolk! Her har jo TS erfaring med at det går fint, menså gikk det gærent etter at ny maskin kom i hus. Hun baserer seg på egen erfaring, ikke fordi hun har hørt om noen som snakka om at noen hadde hørt om.. Osv. TS, antakelig kjører maskinen varmere program enn de 30 gradene den påstår at det gjør. Ull tover ved 40-45 grader og oppover, kombinert med bevegelse. Det er mulig ullvuggen du snakker om hindrer at det blir for mye bevegelse. Ang bunadsjorte kan man vaske ubehandlet lin og bomull på kokvask, men jeg ville ikke gjort der med tanke på broderiene. Skjorta tåler å bli behandlet "røft", men broderiene er skjøre. 2
Brunhilde Skrevet 2. desember 2012 #18 Skrevet 2. desember 2012 Det var da svært så sint Brunhilde ble da, traff jeg spikern på hodet?? Hvis Ts ikke vil ha min mening bør hun heller ikke legge opp til det. Et normalt oppegående menneske burde skjønne at selv om det går bra i en madkin, går det ikke nødvendigvis bra i en annen. Så etter min nening har hun kun seg selv å takke, ingen andre! Og det er ikke skadefryd, det er erkjennelse av fakta. Hvordan kan du "treffe spikeren på hodet" i forhold til meg når det ikke er jeg som er ts og ikke jeg som har vasket teppet? Empati kan læres, kanskje du skal begynne å øve? 2
Marissa Skrevet 2. desember 2012 #19 Skrevet 2. desember 2012 Man vasker ikke hjemmestrikkede plagg man er redd for i maskinen, fordi "de visste om noen som hadde gjort det og det gikk fint" ... ???!!! Jeg vet om mange som har vasket bunadskjorta på 95 grader, det gikk jo fint! Betyr ikke derfor at jeg gjør det selv! Du har kun deg selv å takke, til pass for deg. Du burde skjekket maskinen litt bedre, ikke alle vasker like fint på ullprogram. Syns ikke du har noe å syte over når du gikk imot anbefalingen fra fagfolk! Jeg strikker MYE, med et mangfold av ulike garn, og vasker alt på ullprogram i maskinen. Det har aldri vært problematisk, og jeg har hatt 4 ulike vaskemaskiner å forholde meg til de siste 15 årene. Så jeg hadde som ts regnet med at dette også gikk fint. Har selv vasket plagg strikket i nøstebarngarn på ullprogram flere ganger uten problemer. Så kutt ut kjeftingen, for det er helt tydelig at dette ikke er noe du ikke har greie på. TS, dersom teppet er helt tovet, så er det nok dessverre ødelagt, og kan gå i arv til en fremtidig dukkevogn e.l. Dersom det bare er litt tovet, kan du forsøke å ha godt med balsam i en balje med vann, legge teppet i bløt og se om du klarer å strekket det ut igjen.
PecanPie Skrevet 2. desember 2012 #20 Skrevet 2. desember 2012 TS, dersom teppet er helt tovet, så er det nok dessverre ødelagt, og kan gå i arv til en fremtidig dukkevogn e.l. Dersom det bare er litt tovet, kan du forsøke å ha godt med balsam i en balje med vann, legge teppet i bløt og se om du klarer å strekket det ut igjen. Dersom det er helt tovet kan det også få nytt liv som for eksempel ullsåler til vintersko eller sitteunderlag. Det er min plan om jeg skulle tove noe ved uhell kjedelig å tove et så praktisk teppe, men om man tenker litt utenfor boksen kan det bli mye fint også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå