Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på KG er det en kjerne menn som elsker å henge seg opp i alle spørsmål om feminiske, diskrimminering osv til mange KGeres fortvilelse. Vel heldigvis plager de dere bare her på nettet :P

Jeg bor som eneste kvinne i kollektiv med 5 menn, er verdt å nevne at jeg studerer i utlandet men er et vesteuropeisk land. Jeg har kontrakt ut juni så å flytte blir vanskelig med mindre jeg kan få noen til å flytte inn, og jeg vet at jeg hører hårsår ut, men jeg er så sliten av å ikke trives her jeg bor!

Det er vanskelig å forklare hva jeg opplever, men det er bare konstante kommentarer om hvor handikappet jeg er fordi jeg er kvinne. Aldri direkte ondsinnede kommentarer, men strevsomt i lengden.

For eksempel om jeg sier noe galt, eller noe kommer ut på feil måte (språket her er ikke morsmålet mitt), brukes det jeg sier imot meg og kalles "woman logic", når de har besøk pleier de å knipse og be meg gå på kjøkkenet å lage smørbrød, og om en kvinne gjør noe galt så er det fordi hun er kvinne. Kommentarene er utrolig barnslige, type 4Chan /B vitser, og jeg tar meg jo egentlig ikke nær av dem, men fordi det er så konstant blir det så slitsomt!

Siste eksempel var da de hadde besøk og vi alle så film sammen, da en kvinne på TV kræsjet bilen og de hoiet om "what can you expect, she's a woman" (de har ikke selv førerkort), da en av gjestene reagerte på at de snakket slik foran meg. Jeg sa noe om at jeg ikke var rett person for å være nærtagen, jeg trengte tre forsøk på å bestå oppkjøring, hvor jeg fikk et enstemmig "at least she's not one of those bitches who believes she can drive".

Hver gang jeg er i stua blir jeg spurt hvordan jeg kom meg ut av kjøkkenet, de forventer at jeg skal plukke opp etter dem, og de tror jeg bare studerer for å møte menn å bli gift, ikke for å få en karriere. Nå skal det sies at jeg gjør det mye bedre enn dem faglig og har mye bedre forutsetninger for en bra karriere.

Jeg orker ikke å svare tilbake, da blir jeg kalt feminist, med mindre jeg har noen bra comebacks. Egentlig vil jeg bare være i fred.

Noen råd?

Anonym poster: 7c63ff5767b555550bc05a6523370290

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro det er vanskelig å snu på dem, hvis det er holdningene de er oppvokst med.

Jeg ville nok aldri bodd med bare menn i et annet land der man ikke er like "likestilt" som i Norge.

Hvilket land er dte snakk om?

Anonym poster: c667a7a6201d698cac2c7af9e6dd6a13

Skrevet

Vil tro det er vanskelig å snu på dem, hvis det er holdningene de er oppvokst med.

Jeg ville nok aldri bodd med bare menn i et annet land der man ikke er like "likestilt" som i Norge.

Hvilket land er dte snakk om?

Storbritannia

Skrevet

Storbritannia

Jeg ville rett og slett bare sluttet å gjøre som de sa. Evt. slengt hele regla tilbake til dem. Be dem om det samme som de gjør og stått opp for meg selv.

Men hvis du føler deg veldig ukomfortabel med situasjonen så ville jeg nok prøvd i det lengste å fått noen andre til å ta din plass og funnet meg noe annet. Har du ikke 3 mnd. oppsigelsesfrist?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville rett og slett bare sluttet å gjøre som de sa. Evt. slengt hele regla tilbake til dem. Be dem om det samme som de gjør og stått opp for meg selv.

Men hvis du føler deg veldig ukomfortabel med situasjonen så ville jeg nok prøvd i det lengste å fått noen andre til å ta din plass og funnet meg noe annet. Har du ikke 3 mnd. oppsigelsesfrist?

Jeg gjør ikke som de sier, altså jeg lager ikke mat til dem/rydder opp osv.

Eller, om jeg lager middag spør jeg kanskje om de også vil ha og lager nok til alle, for å være hyggelig, men i det siste har tonen blitt så slitsom at jeg bare unngår dem. Jeg vil bare rydde opp mitt eget, men jeg føler jeg tråkker på glasskår om jeg maser på om de kan rydde sitt, så av og til ender jeg opp med å gjøre det. Men problemet er at de forventer at jeg skal lage mat/rydde, noe jeg bestemt sier ifra at nei, det er ikke min jobb, men da sier de at jeg har "a bitch fit" fordi jeg svarer tilbake/ikke gjør som de sier. Altså at det skal så lite til for at jeg har "a bitch fit" eller "gjør noe galt" mens de kan behandle meg som en dørmatte uten at de gjør noe galt. Og om jeg tar det opp med dem er de så mange på lag at jeg kan ikke vinne uansett for logisk det er at jeg har rett.

Det er vanlig praksis her å signere kontrakt for et år i studentboliger og man kommer ikke ut av dem.

Skrevet

Uff, for en kinking stiuasjon du har havnet i, TS. :hug:

Hvis du altså nå ikke har noen mulighet til å flytte for juni, må du bare prøve å innfinne deg med situasjonen. Men dette betyr IKKE at du skal innfinne deg med oppførselen deres.

Nå er det ulikt fra person til person hvordan man takler kritikk osv. Men jeg hadde virkelig ikke godtatt en slik situasjon, men jeg skjønner at det er 1 mot 5. Jge tror også det er nesten umulig å skulle overbevise dem om at alle kvinner ikke er sånn som de mener at de er, så det du må gjøre er å vise bestemt at du ikke er an av dem.

Si til dem hvis de kommer med noe sånt usaklig at; "det er mulig det, men jeg er ikke en av dem og lignende.

Oppfør deg regelrett mer som dem.

Om du ikke har mulighet til å si opp før, så har heller ikke det, så når de skjønner at dte er "payback time" så kan det hende det blir en annen låt.

Hvordan du skal gå fram her vet jeg ikke helt, men f. eks.

Hvis de ikke rydder etter seg når de lager mat, da gjør ikke du det heller.

Hvis de ikke rydder på fellesområdet, da gjør ikke du det heller.

Evt. rydd ditt eget rot, og "tilfeldigvis" plasser resten oppi sofaen, slik at de ikke kan sitte der før de har ryddet det bort selv.

Det er ikke sikkert at stemningen blir noe bedre på kort sikt, men hvis stemningen er så dårlig som nå så spiller dte kanskje ingen rolle.

HVis de sier at du er "a bitch fit", ja, så får du vise dem at om de ikke oppfører seg selv og viser deg samme respekten, så ER du nettopp en bitch.

Vet ikke om dette var til noe hjelp altså, en veldig vanskelig situasjon, men dette er hvordan jeg ville gjort det.

• Liker 2
Skrevet

Uff, det hørtes ikke bra ut.

Hører du til et universitet i Norge? Kanskje du kan kontakte utenlands koordinatoren ved hjem universitetet ditt og spørre om det er noen studenter som kommer til stedet hvor du er i januar og ønsker et sted å bo? Da kan du fremleie til disse?

Om du ikke hører til noe norsk universitet kan du allikevel sende mail til utenlands koordinatorene ved de ulike fakultetene og høre om det samme.

Jeg ville absolutt gått for fremleie, hadde ikke orket et halvt år til med det opplegget.

Skrevet

Hei. Studerer selv i Storbrittannia og har bodd med gutter første året. Kan være jævlig! Men jeg kjørte på og var en bitch til slutt. Rydda kun mitt, hvis de lot oppvasken stå lenge bærte jeg den inn på rommet deres. Ga beskjed at de fikk bare rydde og at jeg ikke var noen tjener for de. Bor dere privat eller i halls?

Anonym poster: dab0ee2fa1cb64cf674636973e161f7e

• Liker 3
Skrevet

du har jo på en måte noen få muligheter. nr. 1 blir jo å flytte ut, nr. 2. arrangere et lite husmøte å si hvordan du føler det og at du forventer å bli snakket til på en ordentlig måte (hvis ikke er du nødt til å flytte ut) nr. 3 bite tenna sammen.

Ville vel gått for nr. 2 først.

Skrevet

Siste eksempel var da de hadde besøk og vi alle så film sammen, da en kvinne på TV kræsjet bilen og de hoiet om "what can you expect, she's a woman" (de har ikke selv førerkort), da en av gjestene reagerte på at de snakket slik foran meg. Jeg sa noe om at jeg ikke var rett person for å være nærtagen, jeg trengte tre forsøk på å bestå oppkjøring, hvor jeg fikk et enstemmig "at least she's not one of those bitches who believes she can drive".

Jeg vedder gassfoten min på at disse engelskmennene ser på Top Gear.

Da er de kanskje kjent med navnet Sabine Schmitz...?

Bl.a kjent for å ha vært lite imponert over Jeremy Clarksons rundetid på Nurnburgring på 9:59, og hevdet at hun skulle gjøre det bedre, i en varebil. Jeg tror du kan ha litt glede av denne videoen, spesielt rundt 1:13. :lur:

Skrevet

"Jeg bor som eneste kvinne i kollektiv med 5 menn"

Du bor som eneste kvinne i kollektiv med 5 gutter, om jeg får rette på deg.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Uff, har vært i lignende situasjon, men jeg måtte bare holde ut til kontrakten min gikk ut.Irriterende at det skal være.Der jeg gikk var det mulig å flytte ut mot et gebyr, men det var så mye at jeg så meg nødt til å bli boende.

Jeg hadde aldri livet drevet å ryddet etter voksne folk.Da hadde jeg tatt mitt også kunne deres stått til det begynte å gå av seg selv uten at jeg hadde brydd meg.

Ikke hadde jeg vært snill og laget mat til dem heller.Hvis folk ikke bidrar med sin del for å gjøre det hyggelig å bo mange sammen så skal ikke en gjøre alt.

Klart, du kan prøve å ta en prat med dem, men hvis de da begynner med noe barnslig tull så ville jeg nok prøvd å holde meg unna dem så mye som mulig.

Ja, jeg har bodd lenge nok i kollektiv til at jeg rett og slett ikke gidder å anstrenge meg hvis andre ikke gjør det.For min del så ble det sånn at jeg oppholdt meg minst mulig på hybelen min.Litt kjipt at det skal være sånn, men mange tror jo at de fortsatt bor hjemme hos mamma.

Skrevet

Hvis ikke de er hyggelig til deg, så ikke vær det til dem heller. Ikke la deg overkjøre, og ikke vær svak, uansett hva de kaller deg. Prøv å glefse med et smil, for å sette dem litt på plass. Hvis de knipser og ber deg lage smørbrød, så si at mammaen hans er ikke her til å fore gullet sitt. Eller spør om han er mentalt handicappet som ikke klarer å åpne brødboksen selv. Eller si bare Nei Takk med et glis. Blir de grinete så spør om de har en "dick fit". Ikke vask eller rydd etter dem, eller lag mat. Blir det for ille, så lemp rotet deres opp i senga deres.

• Liker 3
Skrevet

Jeg studerer i England og hadde en lignende situasjon første året i Halls hvor jeg ikke kom meg ut av kontrakten.

I tillegg til at ViljaH nevner en taktikk jeg fant veldig effektiv, så overlevde jeg ved:

-Studere på bibiloteket på skolen slik at jeg unngikk de på dagtid

-Bli med i societies slik at jeg unngikk de til en viss grad på kveldstid

-Kun være på kjøkkenet når jeg lagde mat, ellers holdt jeg meg til rommet når jeg var hjemme.

-Henge hos venner slik at jeg slapp å være hjemme.

Egentlig så kan jeg takke drittsekkene jeg bodde med første året for at karakterene mine ble veldig gode fordi jeg måtte bruke dagtid på biblioteket, og at jeg fikk mange venner fordi jeg måtte sosialisere for å unngå de.

Anonym poster: 9e0e19cd98fd2dbf12581badb320efdc

Skrevet

Minner meg om dette:

http://fc06.deviantart.net/fs70/f/2011/022/4/e/get_in_the_kitchen_by_humon-d37rthy.jpg

Du får be dem om å fikse alt da, siden de er menn.. Kjenner jeg folk som bruker internet memes og humor i virkeligheten, ser de ikke forskjell på en skiftnøkkel og en stikksag.

Synd du har havnet i en sånn situasjon, du får bare gjøre det beste ut av det, og tenke på hvor mye tolmodighet du vil ha når du kan dra fra hele dritten og bo et annet sted.

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde blitt forbanna av sånne folk. å jeg hadde nok hver gang de sa noe sånt begynt å banne som gal. uten å tenke meg om hva jeg burde si på forhånd.

Anonym poster: 0d4c06f7197f068ba1aa14c47c30c3de

Skrevet (endret)

Ta igjen! "Last time I checked I was the only person in this Hall with a drivers license, so I wouldn't talk so tough if I were you ;)", "Why don't you make me a sandwich bitchboy?"...

Og gud hjelpe med SLUTT å rydde opp etter dem. La oppvasken tårne seg opp - du er da for faen ikke noen hushjelp! Ta dine egne ting med på ditt eget rom, ikke la dem låne noe som helst - ikke lag mat til dem, ikke spør om de vil ha når du lager til deg selv heller - IKKE INKLUDER DEM, og SLUTT Å VÆRE SÅ FORBANNA HYGGELIG. Engelske gutter er oppdratt helt annerledes enn vi er her i Norden, mange av dem har et kvinnesyn som du aldri ville ha trodd om innbyggere i et vestlig land. Britiske jenter blir oppdratt til at utseendet er alt, og det er helt legitimt å bruke tusenvis av kroner på klær, sminke og operasjoner (!), mens guttene (som antageligvis er verdens styggeste..) skal være veeeeldig "tough guys" og er vant med at mannen bestemmer, uavhengig av egne evner, talenter og utseende.

Og om de kaller deg feminist, så ta igjen. "What makes you call me a feminist? Is it because I expect a grown man to be able to make his own fucking sandwich, or to clean up his own mess? Only babies need their mother to cook and clean for them - if that's your problem then you can either call your mother and make her baby you around, or you can get a job, save up some money and hire a fucking maid."

Vil du ha respekt av sånne må du kreve den. Jeg har for øvrig en del engelsk slekt, så jeg vet hvordan de taperne av noen mannfolk kan være. Ekle kryp..

Endret av Strixvaria
  • Liker 7
Skrevet

-Make me a sandwich, bitch

-Oh, looks like somebody's gonna go hungry today. I can see your ribs sticking out already. Isn't it sad to be all grown up and unable to feed yourself? Perhaps you should transfer to a "special" school where they focus on basic life-skills such as feeding yourself, cleaning up your mess, being polite to others... *wink*

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...