AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Jeg må bare kalle en spade for en spade i dette innlegget. Jeg har nemlig prøvd med på Pilates Power på Elixia og holdt ut i knappe 10 minutt.... Og følelsen jeg satt igjen med i ettertid er at jeg er for stor og tung for denne treningsformen. Jeg er en plus-size. Lårene dirret, og jeg klarte rett og slett ikke holde åpningspositurene en gang. Valgte den enkleste veien å gikk ut. Men jeg har jo ikke lyst til å gi meg hvis dette er en treningsform jeg burde beherske og som gir meg resultater. Hjemmevideo først kanskje?? Hvis ikke holder jeg meg til spinningen min og styrken. Kiara Anonym poster: 41af307eee32cb2d7ad3c16d8c089289
Alina X Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Du, alt kan læres og øves. Såklart er det hardt i begynnelsen de første gangene, feks om du skal gå opp en bakke klarer du kanskje 1/4 av bakken før du kreperer, men går du hver dag vil du oppleve at etter en stund klarer du hele bakken uten å få hjerteinfarkt. Du må bare ha stå på vilje. Selv veier jeg noen og 60 kg og jeg dææver av å ta flere enn 20 sit ups, ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg pleier ikke ofte å trene styrke. Det finnes jenter på min alder og mine kg som klarer ca 100 uten stress, men det er fordi de har øvd, jeg kan også klare 100stk hvis jeg går inn for det da såklart. Hva med svømming?Gå lange turer?Mye man kan klare hvis man vil:) 1
isbiten. Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Jeg vil heller tro at du er for svak, og at treningsformen er ukjent for deg, enn at det er akkurat det at du er for feit. Selv er jeg normalvektig, trener minst 5 ganger i uka, og er relativt sterk, men holdt på å krepere da jeg skulle trene yoga i dag, noe jeg ikke har gjort på ca 2 år. Men tenker at dersom jeg hadde fortsatt med det, og trent det jevnlig, så ville det nok ikke gått så lang tid før det hadde vært mye mer overkommelig. Jeg ville prøvd på nytt og forsøkt å holde ut litt lengre 2
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 (endret) Feilpost Endret 18. november 2012 av kiara_pusen
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Du, alt kan læres og øves. Såklart er det hardt i begynnelsen de første gangene, feks om du skal gå opp en bakke klarer du kanskje 1/4 av bakken før du kreperer, men går du hver dag vil du oppleve at etter en stund klarer du hele bakken uten å få hjerteinfarkt. Du må bare ha stå på vilje. Selv veier jeg noen og 60 kg og jeg dææver av å ta flere enn 20 sit ups, ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg pleier ikke ofte å trene styrke. Det finnes jenter på min alder og mine kg som klarer ca 100 uten stress, men det er fordi de har øvd, jeg kan også klare 100stk hvis jeg går inn for det da såklart. Hva med svømming?Gå lange turer?Mye man kan klare hvis man vil:) For tre uker siden veide jeg nesten dobbelt så mye som deg... Jeg har kiloene godt fordelt, men jeg er tung det kommer jeg ikke bort fra. Jeg trener en del spinning, mye spinning interval og koser meg med det! Presser frem konkurranseinstinktet og stå-på-viljen. Presser meg også på styrke så godt det lar seg gjøre, så det er ikke viljen det står på alene det er også forutsetningene mine kropp har til å klare disse timene. Men der og da når vi begynte følte jeg meg veldig som en strandet hval som peste villt.
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Jeg vil heller tro at du er for svak, og at treningsformen er ukjent for deg, enn at det er akkurat det at du er for feit. Selv er jeg normalvektig, trener minst 5 ganger i uka, og er relativt sterk, men holdt på å krepere da jeg skulle trene yoga i dag, noe jeg ikke har gjort på ca 2 år. Men tenker at dersom jeg hadde fortsatt med det, og trent det jevnlig, så ville det nok ikke gått så lang tid før det hadde vært mye mer overkommelig. Jeg ville prøvd på nytt og forsøkt å holde ut litt lengre Ja, kanskje det er en så enkel forklaring. Får prøve igjen - da med en vanlig Pilates time ikke dette avanserte greine. Instruktøren sa jo også at man måtte regne med å gå 4-5 ganger for å forstå pusten og teknikken. Det jeg likte var jo måten den første øvelsen løftet/rettet ut ryggen så bra, kan bare innbille meg hvilken flott holdning man får av det. Etter det var det på tide for meg å komme meg på ellipsemaskinen utenfor.
Alina X Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 For tre uker siden veide jeg nesten dobbelt så mye som deg... Jeg har kiloene godt fordelt, men jeg er tung det kommer jeg ikke bort fra. Jeg trener en del spinning, mye spinning interval og koser meg med det! Presser frem konkurranseinstinktet og stå-på-viljen. Presser meg også på styrke så godt det lar seg gjøre, så det er ikke viljen det står på alene det er også forutsetningene mine kropp har til å klare disse timene. Men der og da når vi begynte følte jeg meg veldig som en strandet hval som peste villt. Du må gjøre det du føler at du takler, hallo jeg holdt på å dø da jeg skulle sprette frem og tilbake på en aerobic time pga min kondis, så no more aerobic for me. føler du at du ikke takler feks pilates, så ikke prøv på pilates, da blir du bare frustert, prøv på det du klarer først og fremst:) 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Du må gjøre det du føler at du takler, hallo jeg holdt på å dø da jeg skulle sprette frem og tilbake på en aerobic time pga min kondis, så no more aerobic for me. føler du at du ikke takler feks pilates, så ikke prøv på pilates, da blir du bare frustert, prøv på det du klarer først og fremst:) Ja, jeg beveget meg ikke en meter utenfor min egen komfortsone når det kommer til hvilke timer jeg er på og ikke, men disse PT maser jo om at man må variere treningen derfor prøvde jeg, og helt ærlig trodde jeg ikke det skulle være så rett-på-tungt. 1
Gjest Bond Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Joda, man må variere - men man må ikke gjøre ting man absolutt ikke liker. Det har jo bare negativ effekt om man føler seg ubehagelig hele tiden. Pilates kan være tungt i begynnelsen, men jeg ville nå si at den fungerer ganske greit til de fleste kroppstyper om man får teknikken på plass. I alle fall der jeg har gått har variasjonen i kroppstypene vært ganske stor. Og tro meg - de som er tynne sliter også, spesielt når de er nye men også senere. Man bruker mye kjernemuskulatur som mange ikke har, selv om de kanskje har færre kg på kroppen. Er også derfor det er såpass bra trening for mange. Og - du har rett at pilates hjelper med holdningen, er nok i hovedsak derfor jeg tar en del pilates nå. Så dette høres jo ut som ren reklame for pilates. Så jeg ville anbefale å prøve et par ganger til, og heller gjøre noe annet hvis du absolutt føler at dette ikke er noe for deg
Kamikatze Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 (endret) Pilates bør funke uansett kroppsform. Men, du bør gå for en gradvis tilnærming. Stuevideo og et rimelig liggeunderlag bør gjøre susen. Bare ha realistiske forventninger til hva du kan oppnå med det. Dette er ingen slankekur. Du skal bli fornøyd om du blir litt mykere i kroppen, litt sterkere, litt strammere og får en betraktelig bedre holdning. Men er du utrent er det et godt utgangspunkt. Anbefaler deg også å kikke litt på Tai Chi, som også kan betraktes som en finfin oppmykning, som gjør kroppen klar for nye og spennende eventyr. Videre vil du kunne ha stor nytte av en eller annen treningsform som får fart på pust og blodpumpe, og som etterhvert kan gi deg litt blodsmak i kjeften. Det er bare viktig at du gjør det lystbetont, slik at du orker med det nesten hver dag. Er du rund og god, er det ikke sikkert at det føles lystbetont å småsnuble seg joggeliknende fremover langs allfarvei iført trygdebunad, pesende og i fare for å snuble i din egen tunge mens det renner to elver av snørr nedover kjaken. Kanskje du heller kan satse på froskehopp innomhus, eller ergometersykkel? Youtube-videoene fra Bodyrockers kan få hvem som helst til å bli andpusten, lenge før en leer på en muskel. Og med musikk i øret, blir all kondisjonstrening mye gladere. Utrent? Da kan en spasertur i ulikt tempo og gjerne i bakke hjelpe deg på veg. Husk musikk i rett takt. Trapper er Guds gave til folk som ikke er treningsglade. Finn deg et høyt bygg, eller bruk kjøpesenteret. Gå opp til du blir tungpustet og kjenner hjertet hamre, snu og gå rolig ned mens du henter deg inn, så opp igjen noen ganger. Har du tilgang på høyhus med flere enn seks etasjer, der du kan trippe uforstyrret i trappen med musikk i øret, er du garantert bedre kondis og strammere bakstuss. Vinn-vinn-vinn-situasjon! Pilates er altså ikke veien til himmelen. Men det er et steg i riktig retning. For leer du ikke særlig på deg nå, vil absolutt alt hjelpe. Har du dårlig kondis, vil alt som øker pust og puls være godt for deg. Jeg er i utgangspunktet ganske glad i pilates, særlig fordi det i sin originale form var egnet for slike som meg som ofte var hotellgjest, uten en masse treningsapparater og styr. Men det er mer en form for styrketrening, som sagt. Men finfint kombinert med kondistrening. Hva med å begynne med pilates, så følge en enkel aerobic-video? Du trenger ikke fullføre noen av dem, for alle monner drar. Lykke til! Post scriptum Ser det ble skrevet en del siden jeg startet på mitt innlegg. Beklager hvis jeg gjentar andre, og ikke fikk med detaljer i seinere innlegg enn hovedinnlegget. Endret 18. november 2012 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #11 Skrevet 18. november 2012 Ja, det er det. Er man over 500 kg, for eksempel, så er man nok for feit for denslags trening. Anonym poster: 75ecf998969329d4e7b41860fcbc854d
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 Skal prøve igjen. Allerede på onsdag, da har de en 30min time sammen med litt stretching, ser bra ut med tanke på mine planer for den kommende uken. Dette her var jo vistnok en avansert pilates time, ikke noe nybegynnere som meg.
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #14 Skrevet 18. november 2012 Det forklarer jo det meste. De kaller det Power Pilates. Trodde det kun var det at du ble svettere jeg... men at det var rolig og behagelig. Prøvde jo å spørre denne blondinen i resepsjonen hva det var, men hun kunne ikke noe særlig egentlig. Men jeg har svelget et par kameler angående mine egne sperrer på trening denne gangen, så hva gjør det for forskjell om jeg prøver meg på dette en gang til også.
Gjest Bond Skrevet 18. november 2012 #15 Skrevet 18. november 2012 Det er utrolig hvor mye rart man kan svelge etter hvert, så lykke til! Høres lurt ut med nybegynnerkurs først De aller fleste dør for eksempel også grundig om de tar skikkelig tøff intervalltime første gang de er på spinning, og de kan jo du bra som du selv sier - så du er ikke den første eller siste som har vært ny på noe.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 18. november 2012 #16 Skrevet 18. november 2012 Jeg danset ballett i mange år, var supersterk og kjempesmidig med kanonkondis, jeg holdt på å dø etter min første pilatestime. Start på nybegynner og se hvordan det går. I motsetning til andre her så mener jeg at man helt klart kan være for tung for både pilates og yoga, men jeg har sett pluss size-jenter på pilatestrening så med mindre du er virkelig stor så blir det nok ikke noe problem. Peis på, du kan jo bare bli flinkere og flinkere!
Gjest kiara_pusen Skrevet 18. november 2012 #17 Skrevet 18. november 2012 Var vel først og fremst speilet og glassveggen rett ut mot joggegjengen som var den største kamelen idag... :S Jeg danset ballett i mange år, var supersterk og kjempesmidig med kanonkondis, jeg holdt på å dø etter min første pilatestime. Start på nybegynner og se hvordan det går. I motsetning til andre her så mener jeg at man helt klart kan være for tung for både pilates og yoga, men jeg har sett pluss size-jenter på pilatestrening så med mindre du er virkelig stor så blir det nok ikke noe problem. Peis på, du kan jo bare bli flinkere og flinkere! Jeg er tung og jeg er stor, men jeg er på langt nær diger, og jeg har heller ikke en stor mage. Men jeg er stiv, og blir lett stresset når jeg ikke får det til med en gang. Men jeg skal prøve igjen, igjen og igjen for dette tror jeg har noe for seg! Det er holdningen jeg vil ha. Men det er godt å vite at jeg ikke er fullstendig på jordet når jeg der og da følte at dette var noe for de mindre jentene (og den ene mannen) som var der. Jeg gidder ikke step eller noe annet som involverer trinnkordinasjon, da føler jeg meg hvertfall som en idiot. Takk for tipsene, setter jeg stor pris på.
Gjest kiara_pusen Skrevet 24. november 2012 #18 Skrevet 24. november 2012 Da er jeg igjen klar for Pilates på søndag - jeg er hvertfall påmeldt. hehe Har den siste uken prøvd å gjøre slik vi gjorde i starten av timen, flytte pusten til magen, trekke holdningen oppover. Gjør det foran speilet på badet. Men jeg liker det! Føler meg høy, holdningen er rett og alt. Så jeg gir ikke denne pilatesen opp! Noen tips... Det første er vel å holde ut hele timen.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #19 Skrevet 24. november 2012 Da er jeg igjen klar for Pilates på søndag - jeg er hvertfall påmeldt. hehe Har den siste uken prøvd å gjøre slik vi gjorde i starten av timen, flytte pusten til magen, trekke holdningen oppover. Gjør det foran speilet på badet. Men jeg liker det! Føler meg høy, holdningen er rett og alt. Så jeg gir ikke denne pilatesen opp! Noen tips... Det første er vel å holde ut hele timen. Lykke til! Dette klarer du. Oppdater oss etter timen imorgen da! Anonym poster: 292375b29826c5534606432fc0dafa94
Gjest kiara_pusen Skrevet 24. november 2012 #20 Skrevet 24. november 2012 Jeg har følt meg så rett i ryggen denne uken at jeg har ikke lyst til å gi opp. Lever litt på dagens belly dance time om at det er lov å prøve noe man ikke kan i det hele tatt, dte var utrolig moro! Så nå er jeg full av pågangsmot foran imorgen - og det er en vanlig Pilates time. hehe. Takk, anonym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå