Saeria Skrevet 4. mars 2004 #1 Skrevet 4. mars 2004 De siste 20 årene har misjonsorganisasjoner og trossamfunn fått over 2 milliarder kroner i statsstøtte til bistandsarbeid. Synes du det er rett at religion og bistand blandes sammen, og det med statstøtte? Jeg blir så utrolig :evil: at jeg finner ikke ord! Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes på denne måten. Bistand er helt greit, men hold den religionen utenfor. Det være seg kristendom eller annen religion.
Brunhilde Skrevet 4. mars 2004 #2 Skrevet 4. mars 2004 Jeg er enig med deg, om enn ikke i så "store" ord... Jeg er veldig i mot det jeg kaller "nødhjelp med bibelen i handa". Religion og bistand bør ikke blandes, og jeg mener at statsstøtten burde gå til rene bistandsorganisasjoner.
Gjest Fighter Skrevet 4. mars 2004 #3 Skrevet 4. mars 2004 ser ikke noe galt i at skoler, sykehus og arbeidspalsser bygges. Synes det er bedre at det blir startet opp prosjekter og gitt direkte hjelp enn at Norge skal sende masse penger som går til ingenting. http://www.nbuf.no/misjon.html http://www.nilsentravel.com/misjon.html http://www.nms.no/
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #4 Skrevet 4. mars 2004 Hva er "ren bistand"? Det som har vist seg er at organisasjoner som Norsk folkehjelp og andre lang fra har vært verdinøytrale og ytt ren bistand i u-land. De har ofte knyttet seg til politiske partier for å i det hele tatt drive effektiv bistand. Det er typisk norsk å tro at vi er verdinøytrale. Hva er hensikten med bistand? At vi er verdinøytrale, eller at flest mulig mennesker hjelpes effektivt? Norad støtter kristne og muslimske sykehus i en rekke land i Afrika. På disse sykehusene blir alle slags pasienter tatt i mot, men de er på ingen måte verdinøytrale. Dette er mange steder de eneste sykehusene som klarer å drives og de eneste som eksisterer i et område. Skal Norad avvikle støtten og bygge opp sitt "norske verdinøytrale sykehus" i stedet, og gi blaffen i de lokale strukturene folk lever med? Enkelte prosjekter nevnt i dokumentaren gikk over grensen, men jeg mener at det ikke behøver å være enten eller i spørsmål om bistand.
Saeria Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2004 ser ikke noe galt i at skoler, sykehus og arbeidspalsser bygges. Synes det er bedre at det blir startet opp prosjekter og gitt direkte hjelp enn at Norge skal sende masse penger som går til ingenting. Det er helt greit, men vi trenger ikke prakke på dem litt tro i samme slengen. Nå uttalte jeg meg kanskje litt vel sterkt i åpningsinnlegget (jeg blir litt overivrig i blant :oops: ), men jeg synes det blir feil å bygge sykehus m.m før en spør: Vil du høre om Jesus? De som bor i land som trenger bistand har ofte en egen tro, og jeg synes de skal få beholde den. Jeg synes det er rart at det er Norge som er et av de landene som driver mest av denne typen bistand. Rart for et land hvor denne religionen kun har eksistert siden år 1030. :o Jeg applauderer de som vil hjelpe de som trenger de. Kjempeflott, men hvis misjonærene vil misjonere så synes jeg de bør gjøre det uten bistandspenger fra staten. Jeg har jo hørt at kristne skal gjøre andre til disipler. Det er jo det f. eks. Jehovas vitner prøver på når de tusler fra dør til dør. Jeg synes bare det blir feil å gjøre det på den måten.
Saeria Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2004 Hva er "ren bistand"? Det som har vist seg er at organisasjoner som Norsk folkehjelp og andre lang fra har vært verdinøytrale og ytt ren bistand i u-land. De har ofte knyttet seg til politiske partier for å i det hele tatt drive effektiv bistand. Det er typisk norsk å tro at vi er verdinøytrale. Hva er hensikten med bistand? At vi er verdinøytrale, eller at flest mulig mennesker hjelpes effektivt? Norad støtter kristne og muslimske sykehus i en rekke land i Afrika. På disse sykehusene blir alle slags pasienter tatt i mot, men de er på ingen måte verdinøytrale. Dette er mange steder de eneste sykehusene som klarer å drives og de eneste som eksisterer i et område. Skal Norad avvikle støtten og bygge opp sitt "norske verdinøytrale sykehus" i stedet, og gi blaffen i de lokale strukturene folk lever med? Enkelte prosjekter nevnt i dokumentaren gikk over grensen, men jeg mener at det ikke behøver å være enten eller i spørsmål om bistand. Blir pasienter på de sykehusene spurt om de vil høre om den religionen de tror på? Min far lå f.eks på et israels sykehus, men han ble ikke spurt om han ville høre om jødedommen for det. Jeg synes bare det blir feil når enkelte nordmenn skal bruke bistandspenger til bistand OG til å prøve konvertere de vi yter bistand til. Folk må da kunne hjelpe andre uten å prakke sin tro på dem i samme slengen.
Gjest Tristessa Skrevet 4. mars 2004 #7 Skrevet 4. mars 2004 Jeg har et veldig abivalent forhold til misjon. Jeg har flere misjonærer og deres barn i bekjentskapskretsen, og har fått mye innsikt i arbeidet de driver med. Selv om jeg ikke er særlig begeistret for at noen skal prakke på andre en "korrekt" tro, er det ikke til å komme vekk fra - det har blitt utført mye bra humanitært arbeid av misjonærer. Dessverre er det som alltid et aber med slike saker. Det er det også i dette tilfellet. Jeg holdt på å sette i halsen da jeg hørte hvilke oppfordringer lederen for Norsk Luthersk Misjonsforbund klarte å komme med. Å si at ikke-kristne er hedninger i satans grep er ikke bare å gå over streken, det er aldeles forkastelig. Aldri noensinne har jeg hørt noe tilsvarende fra en "misjonær". Dilemmaet her er jo at misjonærer jevnt over gjør et godt arbeid, men som ikke kan kalles 100% nøytral bistand. Det er heller ikke derfor de peker nesen mot verdens fattigere hjørner. Nå hevder UD at de har strenge regler for hva midlene de kanaliserer gjennom misjonsorganisasjonene skal brukes til, men siden ingen vet hva disse egentlig går ut på, kan jeg godt forstå at omverdenen blir en smule forbannet. Egentlig vet jeg ikke helt hva jeg skal synes. Jeg liker ikke religiøs fanatisme, men jeg liker heller ikke at folk gir totalt blaffen. Jeg lurer faktisk på om jeg noensinne vil komme til bunns i dette.
Pip Skrevet 4. mars 2004 #8 Skrevet 4. mars 2004 Synst uansett det er bra at det vert bygt sjukehus der det trengst eg - og i mine auge har det mindre å seie kva dei som byggjer opp sjukehuset trur på... Det som er positivt med misjonsorg. sine prosjekt kontra Norad, er at ein gjerne har folk på same staden i 20-30 år. Haydom sjukehus i Tanxania er eit godt døme på det - NLM har vore der i 30 år, Først var det drive med berre norske tilsette. Så bryja dei sjukepleieskule, utdanning av økonomar etc., og no har dei òg utdanna ein del legar. Snart kan sjukehuset drivast heilt og haldent av lokale. Og nei - det er ingen som fortel folk om Jesus når dei kjem dit for behandling! Ein annan ting er at misjonærane vha. Norad-midlar har kunna gjort mykje meir humanitært enn dei ellers hadde kunna. Og eg har så stor tiltru til profesjonaliteten at eg ikkje trur desse pengane vert brukte til misjonering. Mitt syn er at me bør støtte dei beste prosjekta, uanvhegig av om det er kristne, muslimar, ateistar eller buddhistar som driv dei - me har ikkje råd til å vere kresne på det området...
Pedro Skrevet 4. mars 2004 #9 Skrevet 4. mars 2004 Mitt inntrykk er at Norsk Folkehjelp, som er et "underbruk" av LO, foretrekker land med sosialistisk styre. Er det inntrykket riktig. Hjelp skal være nasjon og verdinøytral, på samme måte som Røde Kors.
Gjest Poirot Skrevet 5. mars 2004 #10 Skrevet 5. mars 2004 NORAD har ikke lenger egne prosjekter. De er mao avhengige av å støtte prosjekter som andre bygger opp. Her stiller misjonærallianser sterkt, men det er da ikke slik at de får alt!! Bistandsbudsjettet er på 13 mrd i året, dvs at de siste ti årene har misjonen fått 2 mrd av ca 100 mrd kr.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #11 Skrevet 5. mars 2004 Jeg blir så utrolig :evil: at jeg finner ikke ord! Jeg vil ikke at mine skattepenger skal brukes på denne måten. Bistand er helt greit' date=' men hold den religionen utenfor. Det være seg kristendom eller annen religion.[/quote'] helt enig med deg Frafjord Johansen prøver å vri seg unna men faktum er at hun gir dem støtte fordi hun selv er kristen
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #12 Skrevet 5. mars 2004 det er også et viktig påeng å påpeke at mange av de som får støtte er snakk om bibelfundamentalister/facister som pinsevennene og Levende Ord som har en ektrem tolkning av bibelen
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #13 Skrevet 5. mars 2004 Før du uttaler deg bør du lære navnet på bistandsministeren! Etterpå bør du lese politisk historie og se at de samme organisasjonene har fått støtte gjennom mange år og gjennom mange regjeringsskifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå