Gå til innhold

Ferskvann i Afrika

Gjest brutal mann

Anbefalte innlegg

Gjest brutal mann

Ok, vi har en utfordring. Det er mangel på stabil tilførsel på ferskvann i Afrika. Ok, ikke hele Afrika, men betydelige deler. Derfor tillater jeg meg å drømme litt stort og kunne tenkt meg en saklig og vitenskapelig debatt rundt hvordan en kan sikre jevn tilgang på ferskvann.

Store deler av Afrika har kystlinje og rikelig tilgang på saltvann. Samtidig som det renner over av sol og varme. Da er mitt spørsmål, hvor kostbart er det å bygge å drive avsaltningsverk basert på solkraft og varme?

I min drøm og våte fantasi ser jeg for meg å begynne med de politisk stabile områdene av Afrika. Sakte men sikkert bygge opp vanningsanlegg for jordbruk der det i dag er bare uttørket ørken. Vinne tilbake landområder kvadratkilometer for kvadratkilometer.

Er en slik, bokstavelig talt, våt drøm mulig å gjennomføre rent teknisk? Noen som kjenner kosten og problemstillinger forbundet med å drive avsaltningsannlegg på dette viset?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god drøm det der, mye bedre enn den gjengse ønsker meg så mye til jul drømmen de fleste andre har. Uansett da, så ifølge adressa ser det ut til at saudi araberne bruker avsaltning, vet ikke omkostningene gjør det for dyrt for "ikke oljeproduserende land"? Hvor mye koster en liter avsaltet ferskvann? http://www.adressa.no/meninger/article1468572.ece

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det nok for dyrt, men løsninger med vidundermaterialet grafen er forhåpentligvis rett rundt hjørnet.

Anonym poster: bb462a259d0ab6e04f1f70c2f5e3d21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

En god drøm det der, mye bedre enn den gjengse ønsker meg så mye til jul drømmen de fleste andre har. Uansett da, så ifølge adressa ser det ut til at saudi araberne bruker avsaltning, vet ikke omkostningene gjør det for dyrt for "ikke oljeproduserende land"? Hvor mye koster en liter avsaltet ferskvann? http://www.adressa.n...icle1468572.ece

Saudi og UAE bruker avsalting i omfattende skala. Men da med oljefyring. Noe som er negativt på mange nivå. Derfor mitt spørsmål direkte rettet mot avsaltingsannlegg drevet av sol- og varmeenergi.

Har sett noen dokumenterer her og der om hva som er mulig rent teknisk. Men ingen snakker om effektivitet, kost og kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Foreløpig er det nok for dyrt, men løsninger med vidundermaterialet grafen er forhåpentligvis rett rundt hjørnet.

Anonym poster: bb462a259d0ab6e04f1f70c2f5e3d21e

Hvorfor i alle verden må en være AB i denne tråden... :roll:

Ellers, hvilken rolle vil grafén ha her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for mange år siden om en mulig plan for å løse vannproblemet via omveier: Tanken var å kickstarte en klimaendring i det indre av ørkenbeltet gjennom å kjøle det ned. Dette skulle foregå gjennom å bygge en rekke kunstige elveleier som kunne forsynes med havvann gjennom et system av pumpeanlegg. Fordampingen fra disse kunstige elvene ville senke temperaturen og øke luftfuktigheten, og muligens føre til øket regnfall. Man vet at det ikke er så ekstremt lenge siden Sahara var grønn, for man har funnet uttørkede elveleier og hulemalerier som viser mennesker som bader, svømmer, fisker, etc, etc. Men det er klart, et slikt prosjekt ville nok kreve ganske store ressurser å igangsette. Selv om det ville vært en langt mer permanent løsning på ørkenproblemet enn avsalting av vann til løpende forbruk, som heller ikke ville være helt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal mann

Vel, spørsmålet er jo, hva skjer når en gjør så inngripende endringer i naturen? Hva skjer om en klarer å dyrke, la oss si 20% av Sahara sitt areal, hva da? Hva med temperaturer, dyreliv, menneskeliv, insekter endringer i luftstrømmer osv? Uansett, det er en digresjon fra min opprinnelige våte fantasi, nemlig å få til jevn tilførsel av ferskvann ved hjelp av avsalting drevet av sol- og varmeenergi.

Det er altså ingen som vet noe om de økonomiske og tekniske utfordringene bak en slik tanke :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg husker fra skolelærdommen var at saltvann skiller salt dersom saltvann fryser til is, - da får man ren ferskvann. Så det betyr at i Norge hadde det vært omtrent gratis å omdanne saltvann til ferskvann ved å skille ut saltet ved å fryse vannet. I varme land går ikke dette her, men jeg husker noe annet fra skolen, man kan destillere vann fra saltvann ved å varme vannet, og det MÅ vel funke i varme land? (entertasten funker ikke dessverre), men jeg ser for meg store solcelle/varmeanlegg som destillerer vann fra saltvann, vil dette fungere i praktisk? Man kan varme saltvann ved å legge dem i sorte søplesekker i solsteken, vannet som fordamper samler mann opp i en annen beholder, og saltetresten på bunn av sekken kan man ha på maten!

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, spørsmålet er jo, hva skjer når en gjør så inngripende endringer i naturen? Hva skjer om en klarer å dyrke, la oss si 20% av Sahara sitt areal, hva da? Hva med temperaturer, dyreliv, menneskeliv, insekter endringer i luftstrømmer osv? Uansett, det er en digresjon fra min opprinnelige våte fantasi, nemlig å få til jevn tilførsel av ferskvann ved hjelp av avsalting drevet av sol- og varmeenergi.

Det er altså ingen som vet noe om de økonomiske og tekniske utfordringene bak en slik tanke :vetikke:

I Japan er jo hver eneste millimeter av naturen berørt av mennesker. Jeg har ved enkelte anledninger landet i Tokyo med sas, og det er fantastisk fascinere å se at hver eneste dyrkbar mark er i kvadratmessig og tegnet fra luften. Det ser ut som et puslespill brikke bestående kun av kvadrater og firkanter. Ikke en eneste busk er ikke plantet av mennesker, Japanerne har tatt landet i sin besittelse og behandler arealet som det skulle vært en hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Det jeg husker fra skolelærdommen var at saltvann skiller salt dersom saltvann fryser til is, - da får man ren ferskvann. Så det betyr at i Norge hadde det vært omtrent gratis å omdanne saltvann til ferskvann ved å skille ut saltet ved å fryse vannet. I varme land går ikke dette her, men jeg husker noe annet fra skolen, man kan destillere vann fra saltvann ved å varme vannet, og det MÅ vel funke i varme land? (entertasten funker ikke dessverre), men jeg ser for meg store solcelle/varmeanlegg som destillerer vann fra saltvann, vil dette fungere i praktisk? Man kan varme saltvann ved å legge dem i sorte søplesekker i solsteken, vannet som fordamper samler mann opp i en annen beholder, og saltetresten på bunn av sekken kan man ha på maten!

Teknikken du her beskriver virker. den er demonstrert i liten skal agang på gang på gang. Men hva når en skalerer opp? Klarer en å erstatte det enorme forbruket av hydrokarboner som driver dagens avsaltningsanlegg? Er det i det hele tatt mulig ved hjelp av varme- og solkraft? Jeg aner ikke, jeg stiller bare spørsmålene. jeg lurer på hvor den tekniske og økonomiske grensen går. Kan en for eksempel drite i å gi nødhjelp i noen år, investere alt i slike anlegg og så sitte med en permanent løsning som gjør at tørkekatastrofer er en saga blott?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det gikk an å kombinere, bølgekraft, tidevannskraft, avsaltningsanlegg, solkraft, varme forskjellen mellom natt og dag og vindkraft, - noe sånt måtte vel vært lønnsomt? Dersom man tar vare på hver eneste bevegelse naturen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Ein kamerat av meg lurte på kvifor me ikkje sendte isblokker til Afrika frå Svalbard. :sjokkert: Beklager avsporinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Ein kamerat av meg lurte på kvifor me ikkje sendte isblokker til Afrika frå Svalbard. :sjokkert: Beklager avsporinga!

He he. Vel, det finnes det mange gode grunner til at vi ikke gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...