Gå til innhold

Forbrenner svømming virkelig så mange kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å satse på å kvitte meg meg 5kg før jul, men siden jeg har fått treningsforbud av legen tenkte jeg å jukse litt på forbudet og dra for å svømme.

Sjekket på Grete Roede hvor mange kalorier en svir på en time med brystsvømming, og det kom jo opp nesten 700 kalorier(regner med det er regnet ut ifra de 68kg jeg veier). Kan dette stemme? Jeg mener, jeg svømmer raskt på bryst, men det blir jo aldri like raskt som crawl(som jeg ikke kan), og dermed får jeg jo ikke så spesielt høy puls.

Noen eksperter?

Anonym poster: 52c852bb4a70cafed73f19e69a698ab3

Skrevet

Svømming forbrenner veldig mye kalorier ja, så stemmer nok det. Man får trent alle muskelgrupper samt kondisjon i et jafs, så det er veldig effektivt :)

Skrevet

Om du svømmer ordentlig brystsvømming får du høy puls,og kan anse svømming som trening. Hvis du svømmer pensjonist-brystsvømming der man ikke er under vann med hodet,så oppnår du lite.

Anonym poster: 191db8420e777a94f4f6424697f92723

• Liker 1
Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Man er vektløs i vannet og eneste energien man bruker er for å flytte på vannet (for å komme seg frem). For å få skikkelig fremgang i kondisjon må man nesten være på elitenivå.

Anonym poster: ded6f416dc09b790a0a4575cd1df7f2c

• Liker 1
Skrevet

Om du svømmer ordentlig brystsvømming får du høy puls,og kan anse svømming som trening. Hvis du svømmer pensjonist-brystsvømming der man ikke er under vann med hodet,så oppnår du lite.

Anonym poster: 191db8420e777a94f4f6424697f92723

For noe tull. Jeg er aldri under vann med hodet og får svært god utbytte av svømming.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge du får opp pulsen gir det treningseffekt. Jeg er veeeldig skeptisk til disse tabellene som sier at "en kvinne som veier 65 kg og svømmer moderat fort i en time forbrenner x antall kJ". Det som bestemmer hvor mye du forbrenner er effekten du yter, og det er bortimot umulig å måle i svømming. Det er mulig å måle på sykkel fordi man der kan koble et wattmeter til pedalene, men det må konstant kalibreres for å være rimelig nøyaktig.

Det er riktig som en AB sier her at man er tilnærma vektløs i vannet, men de fleste drar ikke til svømmehallen bare for å ligge og flyte. Skal man forflytte seg må man flytte på store mengder vann, og det krever bruk av energi. Da får man opp pulsen, og det gir treningseffekt. Faktisk gir det veldig stor treningseffekt, svømming regnes for å være den idretten som forbrenner mest per tid gitt at man bruker samme pulssone når man sammenligner med andre idretter, fordi man i svømming bruker så mange muskelgrupper. Hvor mye du forbrenner på å svømme 1000 m avhenger i veldig stor grad av teknikken din. To personer kan derimot forbrenne like mye på en time, selv om den ene svømmer mye lenger enn den andre (pga bedre teknikk), fordi de begge har hatt like høy intensitet, altså begge har ytt like mange watt.

EDIT:

Jeg mener, jeg svømmer raskt på bryst, men det blir jo aldri like raskt som crawl(som jeg ikke kan), og dermed får jeg jo ikke så spesielt høy puls.

Bare for å si det enda tydeligere: Hvor mye du forbrenner i svømming avhenger ikke i så stor grad av hvor raskt du svømmer, fordi det bestemmes av teknikken. En med dårlig teknikk kan ta skikkelig i og forbrenne masse, selv om det ikke blir lange distansen han tilbakelegger. Hvis du ikke får høy puls når du svømmer bryst tar du ikke i. Du kan selvsagt klare å få høy puls av å svømme bryst. Prøv å øke takten, altså ta raskere tak og legg mer kraft i dem. Når det er sagt: Hvorfor har du fått treningsforbud? Hvis du har en infeksjon i kroppen er det ikke lurt å bli sliten. Hvis det derimot er en skade kan svømming være bra. De fleste kan klare å svømme selv om de har en eller annen skade.

Endret av Wiggins
  • Liker 3
Skrevet

Takk for utfyllende svar Wiggins:)

Jeg lærte å svømme bryst(hodet over vann) på "sparebluss." Jeg svømte mye ute før, krysset både elver og vann. Så min far lærte meg å veksle mellom tak for å spare energi siden jeg skulle så langt. Dermed sluttet jeg å ta tak med armer og bein samtidig slik jeg ble lært på skolen. Så jeg tar tak vekslende.

Derfor kan jeg nok med fordel ta i mer, svømme fort OG langt, ikke bare langt:P Skal ha det i tankene:) Hva angår teknikken så fikk jeg i alle fall skryt for teknikken på Ungdomsskolen, men det begynner jo å bli en stund siden...:P

Det er en skade ja, grisetryna på sykkel, uten å gå mer i detaljer:P Det var derfor jeg tenkte å jukse med treningsforbudet siden man er så vektløs i vann.

Anonym poster: 52c852bb4a70cafed73f19e69a698ab3

• Liker 1
Skrevet

Akkurat startet en tråd med ca samme innhold.... hehe...

Dette er noe jeg har lurt på også. Sist jeg prøvde å finne ut av dette fant jeg fler tabeller som sa 600-800 kcal/timen på brystsvømming. Prøvde å søke igjen i dag og finner fler som sier 300kcal/timen.

Skulle gjerne hatt en formel så jeg kunne regnet ut dette!!

Skrevet

Selvfølgelig forbrenner man av å svømme. Og det er jo ikke sånn at man bare ligger og flyter, man bruker mye krefter og muskler (de litt mindre) på å holde seg i posisjon og kroppen strak. Det er klart man må ta i litt, men samtidig er en svømmeøkt som varer litt lenger også effektiv. Dette vet jeg godt fordi jeg har trent meg opp etter skade med svømming, og har aldri vært så nære sixpack og definerte muskler som da (dog langt unna, det skal litt til).

"Du har sikkert oppdaget at du blir svært sulten etter en økt i svømmebassenget. Motstanden i vannet gjør at det forbrennes svært mange kalorier på kort tid. Ikke bare er svømming god kondisjonstrening, men gir deg også økt styrke og bevegelighet."

Kilde: http://treningstips.org/fordeler-med-sv%c3%b8mming/#ixzz2CjxO3DPv

• Liker 1
Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Man er vektløs i vannet og eneste energien man bruker er for å flytte på vannet (for å komme seg frem). For å få skikkelig fremgang i kondisjon må man nesten være på elitenivå.

Anonym poster: ded6f416dc09b790a0a4575cd1df7f2c

teit av meg å irritere meg over dette, men det er liksom bare så feil som det kan bli:P vektløs er man i verdensrommet, riktig nok flyter man i vann, men man bruker masse stabilisering og muskler på å holde seg stabil under svømmingen og utføre de bevegelsene man skal (så man ikke flyter rundt som en dupp som ikke kommer noe sted). Og gudene vet hvorfor det bare er elitesvømmere som skal få noe ut av svømming? De har vel startet et sted de også?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg svømmer bryst med hodet over vannet, pg jeg kjenner godt at jeg øker pulsen!

Den enkleste måten er å ikke ta pause når man når enden av bassenget. Bare fortsett å svømme runder i en time. Skal godt gjøres å være nybegynner og ikke bli anpusten av en times svømming uten pause!

Selv teller jeg ikke kcal etter svømming, fordi det blir vanskelig å regne ut korrekt. Jeg ser heller på hva som skjer med kroppen og hvordan jeg får mer definerte ryggmusklet og armmuskler. Jeg ser på hvordan kroppen blir mykere. DET er motivasjon!

• 1 måned senere...
Skrevet

Skjønner at det kan bli vanskelig å regne ut kcal forbruk på svømming men hvis jeg gir dere masse fakta da?

Jeg er 25 år, jente. 173cm/ 85kg. Brukte 1 time og 20 min på 2 km brystsvømming i dag.

Noen som kan si noe ca hvor mye jeg har forbrent i kcal?

Er det type 300 kcal eller 600??

Anonym poster: f4a146c08f7ab7d5b891699ce8b982e1

Skrevet (endret)

Det er fortsatt vanskelig å si hvor mye du har forbrent. 1t og 20 min på 2 km brystsvømming vil jeg si er veldig rolig svømming, og det avhenger av om du stopper opp etter lengder eller svømmer kontinuerlig. Jeg har brukt svømming som opptrening av muskelsvinn, bruker ca 1 time og 5 min på 2 km bryst (og det går ikke veldig fort), da stopper jeg så godt som ikke, kanskje 1 eller 2 drikkepauser etter 20-30 runder. På den måten får jeg samtidig opp pulsen mer. Du har nok brent 600 kcal fremfor 300 kcal ihvertfall :)

Det jeg kan si, er at det uansett er vanvittig effektiv trening som gir raskere resultater enn noe annen trening jeg noensinne har prøvd. Så bare fortsett :)

Endret av 2shy
Skrevet

Takk for oppmuntringen til å fortsette!

Ja, jeg tar det med ro. Jeg begynte å svømme i høst så jeg har hatt mer fokus på å klare det over tid enn så raskt som mulig, for å finne ut hvor langt jeg skal svømme hver økt.

Stoppet endel ganger.

Føler liksom ikke at jeg får opp pulsen på samme måte som ved feks jogging. Klarer ikke presse meg selv på samme måte i vannet. Derfor har jeg vært veldig usikker på hvor effektivt det faktisk er.

Skrevet

Jeg klarer heller ikke presse meg på samme måte med svømming som f.eks elipsemaskin med musikk på full guffe på øret. Men jeg setter meg mål med svømmingen, og det er at jeg skal klare så og så mange lengder uten stopp, og så og så langt på en viss tid. Nå vet du at du bruker 1t og 20 minutter på 2 km. Sett deg som mål at du skal bruke kortere og kortere tid. Om så bare et minutt hurtigere. Jo hurtigere du svømmer, jo mer forbrenner du. Jo mindre pauser, jo mer jobber du.

Jeg er veldig konsentrert når jeg svømmer. Har ikke fokus på alt som foregår rundt meg, men jobber godt med pusten og teknikken. Regelmessig svømming er jo viktig, ikke bare nå og da. Jeg svømmer 2-3 ganger i uken, i løpet av kort tid har jeg merket store forskjeller, og da snakker vi om ei som var i elendig fysisk forfatning både kondisjonsmessig og muskelmessig. Jeg begynte med 15 minutter og økte gradvis. Svømmer sjeldent mer enn 1 time så muskulaturen får hvilt seg. Bedre med f.eks 45 minutter 3 ganger i uken enn 1,5 t en gang i uken.

Annonse
Skrevet (endret)

Da jeg var i Thailand svømte jeg 30 runder i relativt rask tempo, vanlig brystsvømming. Jeg ble superfit av å gjøre det 2-3 ganger i uka. Jeg var riktignok ekstremt aktiv ellers på den turen, men ingen tvil om at svømmingen bidro mye.

Så lenge du opprettholder et godt tempo så er det også naturlig at en blir sterkere og raskere etterhvert som svømmeformen blir bedre. Kan garantere at du brenner godt med kalorier og hele kroppen får trent uten belastning :)

Endret av *Maja*
Skrevet

Takk for oppmuntringen til å fortsette!

Ja, jeg tar det med ro. Jeg begynte å svømme i høst så jeg har hatt mer fokus på å klare det over tid enn så raskt som mulig, for å finne ut hvor langt jeg skal svømme hver økt.

Stoppet endel ganger.

Føler liksom ikke at jeg får opp pulsen på samme måte som ved feks jogging. Klarer ikke presse meg selv på samme måte i vannet. Derfor har jeg vært veldig usikker på hvor effektivt det faktisk er.

Spørsmålet er jo også hva som er formålet med svømmingen. Kostholdet er jo minst like viktig som treningen i forhold til helse/vektreduksjon :)

Skrevet

Jeg var aktiv svømmer i tenårene, og kan virkelig ikke si jeg forbrant særlig mye på det sammenliknet med treningen jeg gjør i studio.

Jeg fikk helt klart god svømmekondis, og så at armene ble litt definert - men vanlig styrketrening gjør mye mer.

Man blir jo ekstra andpusten i vann nettopp fordi man må tilpasse pusteteknikken til at man er i vann.

Jeg svømte vel 4000 meter 4 ganger i uken eller noe slikt i flere år(på svømmelag), og svømte alle arter inkludert butterfly som er kjempetungt.

De som trente på de beste lagene derimot(type enormt gode) så man tydelig fikk utbytte, men det er svinejævlig trening i tillegg - og de kombinerte med styrke/jogging og trente gjerne 2 ganger om dagen i tillegg til konkurranser.

Idag bruker jeg bare svømming som "kosetrening", selv om det jo føles tungt. Det krever mer enn det gir fysiske "utseende"resultater for meg iallefall.

Anonym poster: b690a6009ab421dcb025b0aada8efc39

Skrevet (endret)
Nei det stemmer ikke.

Du bruker mange muskler på å forflytte deg, og det er mye vann som skal erstattes av kroppsmassen din. Du kan jo tenke deg hvor mye mer motstand det er i vann enn i luft. I følge deg skulle jo ikke jogging gi bedre form, for det er så liten motstand i luft!

I tillegg til at du bruker mye av kroppen, er det lite belastende sammenlignet med løping og vektløfting.

Men invester i svømmetimer så du lærer crawl, for det er både nyttig for deg og involverer vel enda mer av kroppen enn bryst.

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...