Gå til innhold

Hvor mye hjelper det egentlig å vaske gulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn i leilighet for snart fem måneder siden. Vi har lagt nytt laminatgulv og kjøpt en dyr, god støvsuger.

Må innrømme at jeg er helt elendig når det kommer til å vaske gulv. Har både hund og katt (røytefri sådan) så vi støvsuger ganske ofte.

Vel... Vasket gulvene nå, etter å ha støvsugd, med skurefille og grønnsåpevann. Jeg kan konstantere at vannet ikke var LITT møkkete engang etter fem måneders fravær av såpe og vann (det rimte :gjeiper: )

Jeg vasker selvsagt over med fuktig klut hvis bikkja har vært møkkete og han blir alltid tørket hvis han er våt. Søler vi noe blir det tørket bort og vasket vekk med såpe.

To the point: er nye, gode støvsugere så bra at det erstatter gulvvask? Ble som sagt ikke møkkete vann etter fem måneder uten vask (og jeg skrubbet mens jeg krabbet på knærne).

Anonym poster: b31c06e82cf06b0895b7390ac625581e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker sjelden gulvene, bortsett fra på badet (fliser) og kjøkkenet (fordi det ofte blir litt søl og flekker der). Støvsuger eller tørrmopper, og hvis jeg ser noen flekker mens jeg gjør dette, tar jeg disse bort etterpå. Nye støvsugere tar alt som sitter løst, og gulvene har jo ikke godt av for mye vann heller. Men det lukter jo godt av nyvaskede gulv, da!

Anonym poster: 6482391171e64e6a26d91cd155217b98

• Liker 1
Gjest hedgepig
Skrevet

Siden du vasker så sjelden så går det sikkert bra, men grønnsåpe er ikke å anbefale til laminat.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det som er påført gulvet av skitt og møkk er påført i tørr tilstand (støv, smulet etc.) holder det å støvsuge.

Er det skitt som er påført i "våt tillstand". Sølt på gulvet og bare tørket opp etterpå, gått inn med sko etc. må dte vaskes oftere.

Hvis det kun er støv og lignende så trenger du ikke vaske så ofte.

Anonym poster: 7444feb0931bdb27a84f02412ccc9865

Skrevet

Det gjør seg med en skikkelig gulvvask 1 gang i uka. Det ser mye ryddigere ut da, og gulvet er mer skittent enn du tror. Men ikke bruk grønnsåpe.

Anonym poster: 9399b97874af051ce059fb813a4efe47

• Liker 3
Skrevet

Siden du vasker så sjelden så går det sikkert bra, men grønnsåpe er ikke å anbefale til laminat.

Nei, kunne spart meg for den. Nå er det "stripemønster" i gulvet etter klut og såpe.

Og siden vannet ikke ble møkkete heller så sier det seg selv at jeg kunne spart meg for vaskingen.

Dessuten ser jeg ikke poenget i å vaske uten noen form for bakteriehemmende middel. Bruker man bare vann kan man rett og slett la være dersom støvsuger er god. Ser ikke forskjellen.

• Liker 1
Skrevet

Nei, kunne spart meg for den. Nå er det "stripemønster" i gulvet etter klut og såpe.

Og siden vannet ikke ble møkkete heller så sier det seg selv at jeg kunne spart meg for vaskingen.

Dessuten ser jeg ikke poenget i å vaske uten noen form for bakteriehemmende middel. Bruker man bare vann kan man rett og slett la være dersom støvsuger er god. Ser ikke forskjellen.

Det finnes da andre ting å vaske med enn grønnsåpe..? Det er ikke meningen at det skal være bakteriehemmende, men at det kan løse opp smuss og skitt bedre enn det vann gjør.

Anonym poster: 6482391171e64e6a26d91cd155217b98

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker å vaske gulvet selv om det ikke synes jeg da. Tenk på alle som har ruslet over der med fuktige sokker, barfot, hund som har slikket noe opp fra gulvet etc.. liker å tro at dette blir vasket bort. Støvsugeren tar jo bare rusk og rask, den vasker ikke.

• Liker 4
Skrevet

Vel, jeg garanterer ar vannet blir skitnere ved neste vask. Det sørger fettlaget fra grønnsåpa for. Det tiltrekker seg støv og smuss som en magnet.

Neste gang bruk rent varmt vann med en dråpe zalo eller to i bøtten - ikke mer, for å få bort litt av grønnsåpa.

• Liker 2
Skrevet

Å fy. Kjenner jeg blir litt dårlig her. Ikke vaske gulvet på 5 måneder? Og du har til og med både hund og katt. Så utrolig uhygenisk.

Anonym poster: ed2d7baa55007b7001f3e412d316137d

• Liker 5
Skrevet

Vel, jeg garanterer ar vannet blir skitnere ved neste vask. Det sørger fettlaget fra grønnsåpa for. Det tiltrekker seg støv og smuss som en magnet.

Neste gang bruk rent varmt vann med en dråpe zalo eller to i bøtten - ikke mer, for å få bort litt av grønnsåpa.

Men det er ingeneting som lukter så godt som grønnsåpe - så jeg bruker det allikevel, og det atskillig oftere enn hver femte måned. ;)

:heks:

Skrevet (endret)

Men det er ingeneting som lukter så godt som grønnsåpe - så jeg bruker det allikevel, og det atskillig oftere enn hver femte måned. ;)

En stykk bruker i Lilleborgs klamme favn.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 2
Skrevet

Vel... Er nokså glad i grønnsåpeduften selv. Men istedenfor å vaske med den, setter jeg ei bøtte kokhett grønnsåpevann i en bortgjemt krok etter at jeg er ferdig å vaske. Da lukter det rent og grønnsåpe, og jeg slipper den irriterende filmen som suger til seg støv. :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Prøv der det er stripemønster med fuktet tørkepapir, så ser du at det ligger igjen skitt sammen med såpe.

Hemmeligheten er vask, skyll og tørk.. Samt bruke et annet middel enn grønnsåpe.

Anonym poster: 37e903920adb8e45ae31d479f55f8cd0

• Liker 1
Skrevet

En stykk bruker i Lilleborgs klamme favn.

Men, Lutetium, da. Tror du Lilleborg er den eneste produsenten av vaskemidler i Norge? :ler:

Vel... Er nokså glad i grønnsåpeduften selv. Men istedenfor å vaske med den, setter jeg ei bøtte kokhett grønnsåpevann i en bortgjemt krok etter at jeg er ferdig å vaske. Da lukter det rent og grønnsåpe, og jeg slipper den irriterende filmen som suger til seg støv. :jepp:

Jeg har oljet furugulv og bruker ikke grønnsåpe på andre gulv enn dette. Det blir lite film, der gitt, men det har jo noe med å vaske med neste tørr fille også, da. Er jo ikke meningen at du skal sause inn med vann, heller, vet du. ;)

Jeg har lang erfaring i dette - men tørrmopping får du meg aldri over på!

Skrevet

Men, Lutetium, da. Tror du Lilleborg er den eneste produsenten av vaskemidler i Norge? :ler:

Nei, men du fikk meg til å tenke på denne artikkelen:

Vikerseveen sier at Lilleborg selger det forbrukerne vil ha. Og folk vil ha grønnsåpe fordi duften av et grønnsåpevasket hjem er et bevis for at det er rent.

Jeg har oljet furugulv og bruker ikke grønnsåpe på andre gulv enn dette. Det blir lite film, der gitt, men det har jo noe med å vaske med neste tørr fille også, da. Er jo ikke meningen at du skal sause inn med vann, heller, vet du. ;)

Jeg har lang erfaring i dette - men tørrmopping får du meg aldri over på!

Akkurat hvordan er det at du vasker et gulv i heltre med grønnsåpe, relevant i en tråd som handler om laminatgulv?

• Liker 1
Skrevet

Fy deg, sier jeg også ! Enig med brukeren her oppe.

Jeg har også hund, og jeg støvsuger hver eneste dag, vasker gulvet hver torsdag og søndag.

Bruker ikke grønnsåpe, parket er ikke egnet for det, bruker kun Ajax (gul flaske).

Å gå over gulvet med tørrmopp er ikke det samme altså.

Anonym poster: 54c4f34188c7b4cac336aae38b0542fb

• Liker 1
Skrevet

Akkurat hvordan er det at du vasker et gulv i heltre med grønnsåpe, relevant i en tråd som handler om laminatgulv?

Men helvete, heller, det var et direkte svar til Kamikatze. Tråder er ikke statiske, og du må da for faen tåle det?!

Du er jo ikke noe annet enn en liten kverulant som hviner hvis han ikke har rett! :scorpis:

Skrevet

Fy deg, sier jeg også ! Enig med brukeren her oppe.

Jeg har også hund, og jeg støvsuger hver eneste dag, vasker gulvet hver torsdag og søndag.

Bruker ikke grønnsåpe, parket er ikke egnet for det, bruker kun Ajax (gul flaske).

Å gå over gulvet med tørrmopp er ikke det samme altså.

Anonym poster: 54c4f34188c7b4cac336aae38b0542fb

Jeg trodde Ajax også var grønnsåpe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...