Gå til innhold

Undersøke om det er væske i mellomøret?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har en sønn på 2 år. Han snakker ikke så forferdelig mye. Vi prøver å lese bøker med han o.l., men det er totalt uinteressant.

Vi prøver å lære han ord på forskjellige ting, men vet ikke om han tar det til seg.

Datteren vår ble operert for falske mandler og fikk dren i øret når hun var 2 år. Inntil vi fant ut hva det var så kunne ikke hun snakke skikkelig. Det var mest pludring på en måte og hun forstod ikke hva vi sa til henne og vi forstod ikke hva hun sa til oss. Hun kunne bare noen få ord.

Men sønnen vår forstår jo oss og vi forstår jo han, men siden han ikke har begynt å snakke noe særlig enda og med tanke på at han er 2 år og at datteren vår hadde dette problemet med ørene, så vil samboeren min at vi skal få undersøkt sønnen vår sånn for sikkerhetsskyld.

Jeg mener at det ikke er så nødvendig, men etter å ha tenkt over det litt så blir jeg dratt i to retninger.

Er det god nok grunn til å få undersøkt når barnet snakker lite og når søsteren hans har blitt operert for falske mandler og fått dren i øret?

Øre-nese-hals legen sa jo at det neste barnet ikke behøvde å få det, men så er jo dette veldig vanlig blant små barn og, så det blir vel enten eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig ikke noen grunn til å bekymre hvis en gutt (gutter er jo litt tregere også) som nettopp har fylt 2 år ikke snakker noe særlig ennå. Hvis det i tillegg virker som han har har normal hørsel er det strengt tatt ikke nødvendig å få ham undersøkt ennå.

Meeeen personlig ville jeg vel gjort det likevel, jeg da. Det er jo ikke alltid så enkelt å fange opp hvor godt et barn faktisk hører. Og så har du en bekymring mindre etterpå.

Vet ikke om det var så konstruktivt svar, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Sjekk ørene du, men jeg er nå også enig i at du kanskje bekymrer deg litt tidlig?

Går gutten i barnehage, eller er han hjemme med deg? Har ofte sett tilfeller av , særlig gutter, i den alderen som ikke snakker så lenge de går hjemme med mamma, eller at de er hos hos dagmamma. Men når de kommer i barnehage får de plutselig et behov for å bli forstått på en helt annen måte, og da kommer gjerne språket.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begge barna går i park. Vi håpet på at datteren vår ville snakke mer når hun begynte, men hun gjorde jo ikke det da. Men der fant vi jo årsaken da.

Jeg vet at gutter er generelt litt tregere enn jenter, men gutten vår kan jo nesten ikke sitte sammen 2 ords setninger heller....

Han sier mamma, pappa, ball, bok, melk, drikke, ut av, nei, ja.......det er vel alt tror jeg. Kansje et par ord til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal få han undersøkt. Det er jo en veldig enkel undersøkelse og hvis dine mistanker skulle vise seg å stemme er det vel greit å gjøre noe med det så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få han undersøkt for væske i mellomøret gjør du gratis hos en spesialist, det er ikke vondt overhodet og tar fem minutter. Hva i all verden er det du venter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pjusk

Hvis du skal undersøke ørene hans burde du gjøre det på sykehuset og ikke hos en vanlig lege. De har andre instrumenter og er større sjanse for presis vurdering.

Been there, done that...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øre nese hals spesialist har tilgang på minst det samme utstyret som sykehuset. Jeg har oppdratt to ørebarn, fulgt dem gjennom utallige myringitt-seanser, både serøse og og bilaterale, for ikke å snakke om diverse operasjoner, og vi har fått fantastisk hjelp av spesialister, som i motsetning til sykehusene ofte har god økonomi og dermed ofte tilgang på bedre utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du skal undersøke ørene hans burde du gjøre det på sykehuset og ikke hos en vanlig lege. De har andre instrumenter og er større sjanse for presis vurdering.

Been there, done that...!

Vi ble henvist til en spesialist forrige gang. Men legen undersøkte jo ørene til datteren vår og, og legen sa at alt var helt fint.

Så kommer vi til spesialisten som sier at hun har væske i mellomøret.

Jada......alt var helt fint liksom......

Jeg har egentlig ikke noen mistanker ( enda ), men det er bare samboeren min som vil undersøke. Og vi kan jo sikkert gjøre det sånn for sikkerhetsskyld. Er det ikke noe, så er det ikke noe og da er han bare litt treg, ferdig med det. Men jeg må jo ta kontakt med barnas lege for å få henvisning til spesialist først da.

Kanskje jeg kan ta det opp på min 6-ukerskontroll selv om jeg ikke har gutten med......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Vi ble henvist til en spesialist forrige gang. Men legen undersøkte jo ørene til datteren vår og, og legen sa at alt var helt fint.

Så kommer vi til spesialisten som sier at hun har væske i mellomøret.

Jada......alt var helt fint liksom......

Akkurat dette skjedde oss også.

Vi ble tilogmed henvist til psykiatrisk avdeling på sykehuset for vurdering der min toåring ble teste på en latterlig måte og det ble snakk om å tilpasse en skumgummihjelm til han. Han ble nemlig selvskadende pga. smerter + sannsynligvis delvis døvhet og slo hodet i gulvet så det var helt grusomt å se. Vi har bilder av ham der han har et bredt brunt/blått "bånd" av blåmerker over hele panna.

På øre-nese-hals på sykehuset fikk de "ryddet opp" og gitt diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...