Gå til innhold

Det å få barn i 30-40 årene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig sent å begynne å prøve å få barn etter 30 år? Jeg hører og leser at det er å gå imot naturen å få barn såpass sent. Det er jo ikke lett i dag med press om høyere utdanning og likestilling. Virker ikke som barn passer inn i dette samfunnet vi lever i i dag. Hører jo fra mødre og bestemødre at det er helt annerledes i dag med mødre som ikke har tid til å være hjemme så lenge med barna før de må i barnehage og at i enkelte europeiske land så går babyene i barnehage når de er 3 mnd gamle. Selv er jeg 27 år og er super stresset og redd for at jeg har begynt for sent med å prøve å få barn. Jeg er jo mye senere ute enn alle andre kvinner før meg i slekten. Blir ferdig utdannet til sommeren. Men planen var egentlig å få barn før endt utdanning fordi jeg ikke vil risikere fertiliteten min. Slik ble det altså ikke... Jeg blir nærmest besatt av tanken om at jeg snart vil bli for gammel når jeg leser alle advarslene om ikke å vente for lenge. Har jo vært i en slags depresjon pga dette. Er det bare meg eller er det flere som tenker slik? Jeg vet jo at det går an å bli gravid i 35-40 års alderen, men man kan jo ikke regne med det selv om hollywood stjernene gjør det i og med at alle har individuelle biologiske klokker. Hva tenker dere er den beste alderen å få barn? Når bør man begynne? Og når er det for sent?

Anonym poster: a74208c7ea233120a1596e4588cdf325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man egentlig få alt? Karriere, mann og barn? Eller må man velge? Føler jeg får litt kalde føtter angående den lange utdanningen min... For meg er barn første prioritet. Likevel klarte jeg å studere i 9 år non-stop. Ser jo ikke ut som det blir noe rett tid å få barn uansett hvor mye jeg ønsker det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var over 30 da jeg fikk min første. Min mor var over 30 på alle sine tre. De fleste av mine tanter fikk sine barn i 30-årene. Min bestemor fikk yngstemann da hun var 40. Nabokona hennes fikk sin yngste da hun var 54. Så det er ikke helt riktig at alle fikk barna 20-25 før heller. Historien gjenfortelles for å passe noens agenda..

• Liker 24
Skrevet

Personlig syns jeg det er "ekkelt" å få barn når man er rundt 40. Min mor ble bestemor da hun var 39. Tanken på at hun skulle fått barn da i den alderen, er i mine øyne helt unaturlig. Men herregud folk velger selv. Jeg ble selv mor da jeg var 19, altfor tidlig egentlig, men det var absolutt ikke planlagt. Tenker at begynnelsen av tyveårene og til midten av tredveårene er best å få barn på. Husker fra barneskolen, de venninne mine som hadde foreldre som var både 50 og 60 år. Syns det var utrolig rart, særlig når min egen bestemor ikke var fylt 55 ennå på den tida.

får en barn når man er 40, barnet flytter ikke ut før man er 60, barnet gifter seg og får barn kanskje når man er 70 - 80 år. Ser ikke for meg at man får oppleve så mye igjen av barnebarn, kanskje man aldri får oppleve oldebarn heller. Syns 40 er altfor sent om man ønsker å oppleve å se slekten føres videre. Jeg glede meg til jeg blir bestemor :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er bedre for både mor og barn hvis man får dem for sent i motsetning til for tidlig. Man har mer å gi en unge til eldre man er.

Anonym poster: aaa3f83925e66584d6f2faf82e8f924f

• Liker 21
Skrevet

Jeg har hørt at de aller fleste unge mødre vil leve i "fattigdom" i hele sitt liv, så jeg mener det er optimalt å få seg en utdannelse før en får barn. Men om man da er 40 år eller om man er 32 år er opp til hver enkelt. Men jeg synes iallefall at et minstekrav er at man skal være i et stabilt forhold og ha ting i orden før man får barn. Ikke bli så stresset frodi man har passert 25 år uten å få barn at man går i gang å får barn med første og beste mann som kommer.

Anonym poster: 1a407c4c29f9118c7095233f5cdbac3f

• Liker 9
Skrevet

En lærer av meg (konservativ type) fortalte oss at det var flere som kom til IVF da de var i 30-40 årene og fikk sjokk da de ble fortalt at eggene deres var i for dårlig kvalitet til å kunne brukes til å bære fram et sundt barn. IVF er liksom en "falsk sikkerhet" for mange kvinner. Er også det som skremmer meg, at også fagpersoner sier slikt.

Det jeg hører er at man er mer moden mentalt om man får barn sent og at man kan gi barna mer, men på den biologiske siden er det ikke så gunstig å få barn feks etter 35 års alderen med tanke på komplikasjoner og slikt. Min mor fikk jo meg da hu var 31 og flere barn etter det. Men hun fikk jo også noen før meg i 20 årene. Hun sa også at hun var for ung da hun fikk de 2 første i begynnelsen av 20 årene.

Men jeg blir bare så redd når jeg hører om folk som har høy utdanning og så ikke klarer å få barn. Hører om mange i mitt yrke som adopterer. Ikke det at adopsjon er feil, men skulle gjerne hatt et eget barn også. Har selv opplevd spontanabort for 3 år siden, derfor det er et sårt tema for meg.

Dere som fikk barn i 30 årene. Opplevde dere det som mer fysisk anstrengende? Og eventuelt komplikasjoner i forhold til de yngre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk nettopp mitt første barn i en alder av 30. Er sivilingeniør i oljebransjen og har nå opparbeidet meg fem års relevant erfaring. Kjøpte nettopp nytt hus med min mann som jeg giftet meg med for ikke så lenge siden og dro på en fantastisk bryllupsreise med. Hadde et lett svangerskap (trente til uken før fødsel) helt til jeg fikk svangerskapsforgiftning (ikke aldersrelatert) og måtte ta keisersnitt. Har fått en frisk, flott jente og er i gang med trening.

Personlig synes jeg at utdannelsen har gitt meg mulighet til å gi mitt barn et godt liv (økonomisk sett) og alderen at jeg er en god mor med livserfaring og sikkerhet på meg selv.

Anonym poster: 44510907efe4dfcbbc8eedc2b68b5683

• Liker 12
Skrevet

Jeg tror det er bedre for både mor og barn hvis man får dem for sent i motsetning til for tidlig. Man har mer å gi en unge til eldre man er.

Anonym poster: aaa3f83925e66584d6f2faf82e8f924f

Så svart-hvitt er det heldigvis ikke. Det er ingen automatikk i jo eldre man er, jo bedre forelder er man.

Anonym poster: 6bb92b3c826fcf09b7e4962d2b90b97d

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig å ikke ha fått sitt første barn før du er i trettiårene... Litt unaturlig for å være helt ærlig. Tjueårene er de beste for å få sitt første barn, men det er min mening :)

Anonym poster: f0c8199a65635cb96531c7ab7ee11a2a

• Liker 6
Gjest Sitronkake
Skrevet

Noen ganger treffer man ikke Den Rette før man er nærmere tretti, så da er det fint lite man kan gjøre med det. :) Jeg fikk mitt første barn rett før jeg fylte 30, og fikk sistemann da jeg var 35.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig å ikke ha fått sitt første barn før du er i trettiårene... Litt unaturlig for å være helt ærlig. Tjueårene er de beste for å få sitt første barn, men det er min mening :)

Ja fy faen så spesielt....

Anygay, jeg kjenner til 3 kvinner som har fått barn sent i 30årene og ingen av dem hadde problemer med svangerskapet eller fikk usunne barn. Ikke glem at noen har problemer med å få barn og kan ha prøvd i kanskje 10-15år før de i det hele tatt fikk det til, som ved et lykketreff.

Selv er jeg 25,singel og barnløs, men ser ingen vits i å stresse med noen av delene, selvom jeg VET det finnes de der ute som vil dømme meg om jeg fremdeles er singel og barnløs om x antall år, at det da må være noe galt med meg....

Folk må bare lære seg til å leve etter sine egne normer mer enn andres forventinger. Det er ditt liv som du skal leve.

• Liker 6
Skrevet

En lærer av meg (konservativ type) fortalte oss at det var flere som kom til IVF da de var i 30-40 årene og fikk sjokk da de ble fortalt at eggene deres var i for dårlig kvalitet til å kunne brukes til å bære fram et sundt barn. IVF er liksom en "falsk sikkerhet" for mange kvinner. Er også det som skremmer meg, at også fagpersoner sier

Men jeg blir bare så redd når jeg hører om folk som har høy utdanning og så ikke klarer å få barn. Hører om mange i mitt yrke som adopterer. Ikke det at adopsjon er feil, men skulle gjerne hatt et eget barn også. Har selv opplevd spontanabort for 3 år siden, derfor det er et sårt tema for meg.

Dere som fikk barn i 30 årene. Opplevde dere det som mer fysisk anstrengende? Og eventuelt komplikasjoner i forhold til de yngre?

Jeg tenker individuelle forskjeller betyr mer enn alderspåvirkning. Hvis en dame på 30 skal til med IVF og blir fortalt eggene er for dårlige, så hadde hun neppe bra egg da hun var 25 heller. Men ellers enig i at IVF ikke bør brukes som bankers løsning, det er ikke alle det funker for.

De jeg kjenner som har benyttet IVF, gjorde det før de var 30 da de hadde problemer med å unnfange. Jeg synes det er et problem at det ensidig fremstilles som at det er kjempelett før 30 og alle får det til, og at det er kjempevanskelig etter 30. Det er mange som strever før 30. Og disse vil også streve når de er over 30.

Jeg kan ikke sammenligne hvor fysisk anstrengene det er 30s vs 20s da jeg kun har prøvd det første. Jeg har vist meg å bli lett gravid, i svangerskap er jeg veldig frisk (har ikke vært kvalm en gang på to svangerskap), og jeg har lette fødsler. Jordmor forventet med sistemann nå at det kunne bli noe pga alder, men så viste det seg at jeg har bedre fødekropp enn de aller fleste uansett alder, hun kommenterte det til meg. I første svangerskap fikk jeg svangerskapsforgiftning, men det er ingenting som tilsier det har noe med alder å gjøre.

• Liker 5
Gjest Elissima
Skrevet

Og hva mener du man skal gjøre hvis man er singel og i 20-årene? Dra ut på byen og pule på seg en unge og potensielt få en livstruende kjønnssykdom? Sånn utsagn provoserer meg. Jeg var 30 da jeg møtte han jeg er sammen med nå, vi har vært sammen i 5 mnd så er ikke helt naturlig for meg å bare bli gravid uten videre. Mye som skal klaffe, blant annet bør forholdet være stabilt, samme med økonomi og bosted. Og jeg er såpass konservativ at jeg kan ikke få barn uten å være gift, det er fullstendig uaktuelt.

• Liker 16
Skrevet

Mens jeg synes det er merkelig å stifte familie før man har utdannelse/jobb som gir grunnlag for å forsørge en familie, og et hjem! Men mange skaffer barn og satser på at NAV ordner opp.

Jeg synes også det er viktig å finne sin livspartner, og ikke avle barn med enhver kjæreste fordi man er 24. Jeg synes det er merkelig å ha barn med flere partnere og spredt over flere hushold. Selv om det er en realitet mange må lære seg å leve med, fordi slik ble livet.

• Liker 38
Skrevet

De som får barn etter fylte 35 virker roligere enn de som er 10 år yngre, rett og slett fordi de f.eks er ferdig med drikkinga og festinga.

• Liker 8
Skrevet

De som får barn etter fylte 35 virker roligere enn de som er 10 år yngre, rett og slett fordi de f.eks er ferdig med drikkinga og festinga.

Jeg har et annet inntrykk når jeg ser de "litt mer voksene" småbarnsforeldrene hente og levere i barnehagen..

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk barn som 25 åring (med IVF) og synes jeg hverken var ung eller gammel, men andre synes jeg var ung.

Nå som jeg har passert 30 synes jeg ikke det er for gammelt. Man forandrer nok tanken på gammel/ung etter som man blir eldre. Jeg føler meg ikke eldre nå enn for 5 år siden, men jeg har selvfølgelig 5 år ekstra med utvikling og modning. Men om det har noe å si på min rolle som mor - tviler.

Men jeg mener man bør ha gode oppvekstvillkår for barna man skaffer seg og ofte så lønner det seg da å få en utdannelse først og være i et stabilt forhold.

Anonym poster: b8e044fa337cbc4fe7b366a1901bc766

• Liker 5
Skrevet

Jeg har et annet inntrykk når jeg ser de "litt mer voksene" småbarnsforeldrene hente og levere i barnehagen..

Du skal få lov til å ha det.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...