AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Lurer på å melde meg og mannen på dansekurs, men lurer på om det da er vanlig med partnerbytte i løpet av kurset? (Tenker Salsakurs - og innrømmer at jeg føler meg tryggest på å danse med mannen, samtidig som vi gjør dette for moro og ikke tenker å bli super flinke...) Anonym poster: 4827ac9906bf2b98883530517d30e482
Bachata Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Ja, det er vanlig å bytte partner underveis i kurset, og det LØNNER seg å bytte partner underveis i kurset. Du lærer mye bedre og fortere dersom dere gjør det. Jeg har undervist i pardans selv, og vi tillot alltids par som ikke ønsket å bytte, å få slippe, men vi anbefalte alltid å gjøre det. Jeg tror bare jeg har opplevd ett par som ikke ville bytte, og de fortsatte å slite med de samme problemene gjennom hele kurset, og var ikke istand til å danse med andre når de var ute sosialt. Det å tviholde på en partner er ugunstig fordi alle danser forskjellig, og forstår forskjellige ting av det de blir lært. Derfor kan noe du og partneren din ikke får til, lett forståes med en annen partner, fordi han eller hun gjør sin del riktig. Når man så kommer til bake til sin egen partner, så kan man hjelpe hverandre med det man har lært gjennom de andre, og dere får en mye bedre utvikling. Og dersom dere faktisk skal bruke dansen til å kunne ta en tur ut på sosialdans en gang i blant, så er det jo kjekt å klare å danse med forskjellige mennesker, er det ikke? Det er mye vanskeligere dersom dere er så vant til deres egne vaner og uvaner at dere faktisk ikke klarer å danse med andre mennesker. Også er det jo en super måte å få mye sosialt utav kurset da. Men lykke til, dansekurs (og særlig salsa, en av mine store favoritter) er en kjempefin greie å gjøre sammen, og når man blir litt flinkere er det faktisk god trening i det hvis man vil og. Uten at man egentlig tenker over det.
Wiggins Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 Jeg kan skrive under på alt det Bachata sa. Du blir flinkere hvis du danser med forskjellige folk og ikke bare mannen, det samme gjelder for mannen din om han danser med flere enn deg, og ikke minst blir dere raskere flinkere. Dermed oppnår dere i større grad det som er målet deres, nemlig å ha det gøy.
Petra75 Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Jeg er også enig med Bachata (...som jeg også har lyst til å lære meg.... )
Bachata Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 Jeg er også enig med Bachata (...som jeg også har lyst til å lære meg.... ) anbefales å lære seg, jeg elsker det og det er en naturlig dans som ofte spilles på salsakvelder.
Petra75 Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Jeg vet Det eneste er at det virker som en veldig intim dans, da, og det er litt kleint på kurs når man må danse med de man kanskje ikke har SÅ lyst til å "kline" med. Men jeg er glad i salsa og rueda. Har veldig lyst til å lære meg rueda bedre også. 1
Bachata Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Jeg vet Det eneste er at det virker som en veldig intim dans, da, og det er litt kleint på kurs når man må danse med de man kanskje ikke har SÅ lyst til å "kline" med. Men jeg er glad i salsa og rueda. Har veldig lyst til å lære meg rueda bedre også. Det er i utgangspunktet en veldig intim dans ja, men siden nordmenn er ganske imot nærhet, så er det sjeldent du møter de som faktisk går helt inn på kurs. Jeg underviste i det, og var vel den eneste som med hver jeg danset med, gikk helt inn, uansett hvem det var, og det var endel som syntes det var vanskelig ja. Det blir stas når du drar ut og danser, og møter en flink norsk eller en som ikke er norsk, som faktisk går inn og danser slik "det skal". jeg har hatt gleden av å være på mye salsafestivaler i utlandet, og der møter man gjerne dansere som kan og tar det som en selvfølge å gå nært.... mmmmmh, og det har ikke noe med at man må ha lyst på dansepartneren å gjøre, det er bare det å få danse med noen som bruker musikken like mye som en selv ønsker. (avataren min er meg som danser bachata med en super mann i nederland, der er det mange som kan, og det er helt fantastisk. ) Rueda er også moro ja, regner med det er cubansk salsa du danser siden du er på den retningen? jeg har en forkjærlighet for NY stilen, men den danses ikke så mye i norge dessverre.
Petra75 Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Det er i utgangspunktet en veldig intim dans ja, men siden nordmenn er ganske imot nærhet, så er det sjeldent du møter de som faktisk går helt inn på kurs. Jeg underviste i det, og var vel den eneste som med hver jeg danset med, gikk helt inn, uansett hvem det var, og det var endel som syntes det var vanskelig ja. Det blir stas når du drar ut og danser, og møter en flink norsk eller en som ikke er norsk, som faktisk går inn og danser slik "det skal". jeg har hatt gleden av å være på mye salsafestivaler i utlandet, og der møter man gjerne dansere som kan og tar det som en selvfølge å gå nært.... mmmmmh, og det har ikke noe med at man må ha lyst på dansepartneren å gjøre, det er bare det å få danse med noen som bruker musikken like mye som en selv ønsker. (avataren min er meg som danser bachata med en super mann i nederland, der er det mange som kan, og det er helt fantastisk. ) Rueda er også moro ja, regner med det er cubansk salsa du danser siden du er på den retningen? jeg har en forkjærlighet for NY stilen, men den danses ikke så mye i norge dessverre. Danser du i Oslo? For meg så er det et problem at det er så lite menn på kurs. De siste kursrundene der jeg gikk var det nesten bare kvinner, og det er litt kjedelig å bare stå og "tråkke". Følte jeg betalte for mye dødtid. Er litt redd det blir det samme på bachatakurs. Det var litt derfor jeg kom inn på rueda også. Der skjer det noe hele tiden, og man starter ikke kurs hvis det ikke er noenlunde balanse mellom kjønnene. Og så er det jo så himla moro! Jeg har lært cubansk, ja
Bachata Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 Danser du i Oslo? For meg så er det et problem at det er så lite menn på kurs. De siste kursrundene der jeg gikk var det nesten bare kvinner, og det er litt kjedelig å bare stå og "tråkke". Følte jeg betalte for mye dødtid. Er litt redd det blir det samme på bachatakurs. Det var litt derfor jeg kom inn på rueda også. Der skjer det noe hele tiden, og man starter ikke kurs hvis det ikke er noenlunde balanse mellom kjønnene. Og så er det jo så himla moro! Jeg har lært cubansk, ja for øyeblikket har jeg dansepause, har hatt i ett år grunnet betennelse i akilles og graviditet, men danset i Oslo ja. Kursene vi underviste i bachata, var faktisk ganske så godt delt, noen dager var det litt få mannfolk, andre dager var det litt få kvinnfolk, men oftest gikk det helt fint. Men vet ikke hvordan det er på kursene nå, han jeg underviste sammen med flyttet, så underviser ikke lenger nå. Men jeg anbefaler ihvertfall Salsakompaniet når det kommer til bachata, selv om jeg ikke vet hvem det er som har kursene der nå. Jeg var med på ruedakurs jeg også, mens jeg danset cubansk, artig det. Men som NY-salsafan, så ble det ikke så mye av det. Liker mer frihet og å kunne tolke musikken fritt, følte meg mer bundet av cubansk og rueda. Men det er mak og behag, er kjempeglad for at jeg lærte meg cubansk også, og har hengt meg med på ruedasirkler både i norge og utlandet. Det er alltid morsom som avveksling. Men det er så mye som er moro, Kizomba er noe jeg stort sett tar med meg workshopper av når jeg er på eventer i utlandet. Det er også en fantastisk dans, men igjen for nær for norge føler jeg. Nederland igjen: supert danseland!! Hadde jeg ikke vært gravid nå, hadde jeg tatt turen til amsterdam for en festival før jula kommer, de er bra!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 Hos Danseløvene er det slik at hvis man kommer som par, danser man sammen gjennom hele kurset. De som kommer som single pleier de å bytte på partner om det er ønskelig. Der tar de også inn likt antall menn/damer slik at alle er sikret partner på kurs, så man ikke betaler for å stå alene. Anonym poster: 4f1dcea85c5802fd5f8e538a5ce8fda8
Petra75 Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 for øyeblikket har jeg dansepause, har hatt i ett år grunnet betennelse i akilles og graviditet, men danset i Oslo ja. Kursene vi underviste i bachata, var faktisk ganske så godt delt, noen dager var det litt få mannfolk, andre dager var det litt få kvinnfolk, men oftest gikk det helt fint. Men vet ikke hvordan det er på kursene nå, han jeg underviste sammen med flyttet, så underviser ikke lenger nå. Men jeg anbefaler ihvertfall Salsakompaniet når det kommer til bachata, selv om jeg ikke vet hvem det er som har kursene der nå. Jeg var med på ruedakurs jeg også, mens jeg danset cubansk, artig det. Men som NY-salsafan, så ble det ikke så mye av det. Liker mer frihet og å kunne tolke musikken fritt, følte meg mer bundet av cubansk og rueda. Men det er mak og behag, er kjempeglad for at jeg lærte meg cubansk også, og har hengt meg med på ruedasirkler både i norge og utlandet. Det er alltid morsom som avveksling. Men det er så mye som er moro, Kizomba er noe jeg stort sett tar med meg workshopper av når jeg er på eventer i utlandet. Det er også en fantastisk dans, men igjen for nær for norge føler jeg. Nederland igjen: supert danseland!! Hadde jeg ikke vært gravid nå, hadde jeg tatt turen til amsterdam for en festival før jula kommer, de er bra! Takk for gode tips - de skal jeg ta med meg Og lykke til med graviditet og den lille!
Bachata Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Takk for gode tips - de skal jeg ta med meg Og lykke til med graviditet og den lille! tusen takk, og kos deg med dansing. 1
Tussilago_2 Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 Hos Danseløvene er det slik at hvis man kommer som par, danser man sammen gjennom hele kurset. De som kommer som single pleier de å bytte på partner om det er ønskelig. Der tar de også inn likt antall menn/damer slik at alle er sikret partner på kurs, så man ikke betaler for å stå alene. Anonym poster: 4f1dcea85c5802fd5f8e538a5ce8fda8 Har du danset der? Var du fornøyd? Så at prisen ikke var så avskrekkende:-)
Wiggins Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Hos Danseløvene er det slik at hvis man kommer som par, danser man sammen gjennom hele kurset. De som kommer som single pleier de å bytte på partner om det er ønskelig. Der tar de også inn likt antall menn/damer slik at alle er sikret partner på kurs, så man ikke betaler for å stå alene. Anonym poster: 4f1dcea85c5802fd5f8e538a5ce8fda8 Som nevnt er dette ikke den beste måten å lære seg å danse på. Særlig føreren kan legge seg til en del uvaner og lite tydelig føring når man blir vant til at den faste partneren gjør sånn og slik. Ved å danse med en man ikke kjenner får man se om man fører godt nok/tydelig nok. Følgere har også godt av å danse med forskjellige førere. Det er ikke sånn at det er én måte å gjøre ting på som er riktig. Det blir alltid litt forskjell fra person til person, så ved å danse med flere lærer man seg å kjenne på den man danser med, hvordan vedkommende er. Ellers så er jeg helt enig i at det er god policy å legge begrensninger i påmeldingen til kurs, slik at det blir noenlunde jevn fordeling.
Bachata Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Enig med Wiggins der, men min første tanke er egentlig at Danseløvene er ballroomdansere/sportsdansere slik jeg forstår det, og i den typen dans er det normalt å ha fast dansepartner. Man går ikke ut og danser disse typene dans sosialt på samme måte som man gjør med salsa, og det er konkurransedanser, noe som i utgangspunktet salsa ikke er. Skal man aldri ut og danse med andre, så spiller det ingen rolle at man ikke kan danse med forskjellige mennesker, så det spørs jo litt hva dere vil ha utav kurset TS. Vil dere kunne dra ut og danse med andre en bare hverandre, så lønner det seg å ta kurs der det byttes. Vil dere kun ta kurset, eller kun danse med hverandre ute, så spiller det ingen rolle.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 Har du danset der? Var du fornøyd? Så at prisen ikke var så avskrekkende:-) Ja, veldig fornøyd. Jeg deltok på kurset som singel og vi byttet rundt når det gjaldt partner. Men synes at både de som danset som par eller som single kunne føre like bra. I tillegg er det jo hyggelig for par som ønsker å gjøre noe sammen at de får danset sammen gjennom kurset, synes jeg. Enig med Wiggins der, men min første tanke er egentlig at Danseløvene er ballroomdansere/sportsdansere slik jeg forstår det, og i den typen dans er det normalt å ha fast dansepartner. Man går ikke ut og danser disse typene dans sosialt på samme måte som man gjør med salsa, og det er konkurransedanser, noe som i utgangspunktet salsa ikke er. Må nevne her at Danseløvene er på ingen måte en danseskole for ballroom/sportsdansere, de har mange forskjellige type kurs. Og når det gjelder kursene for pardans, så ser jeg på timeplanen deres at det er både swing og selskapsdans. Salsa kurset jeg var på hos dem var ihvertfall ikke sportsdans på noe måte... Anonym poster: 4f1dcea85c5802fd5f8e538a5ce8fda8 1
Bachata Skrevet 20. november 2012 #17 Skrevet 20. november 2012 Ja, veldig fornøyd. Jeg deltok på kurset som singel og vi byttet rundt når det gjaldt partner. Men synes at både de som danset som par eller som single kunne føre like bra. I tillegg er det jo hyggelig for par som ønsker å gjøre noe sammen at de får danset sammen gjennom kurset, synes jeg. Må nevne her at Danseløvene er på ingen måte en danseskole for ballroom/sportsdansere, de har mange forskjellige type kurs. Og når det gjelder kursene for pardans, så ser jeg på timeplanen deres at det er både swing og selskapsdans. Salsa kurset jeg var på hos dem var ihvertfall ikke sportsdans på noe måte... Anonym poster: 4f1dcea85c5802fd5f8e538a5ce8fda8 Neida, jeg så også at de hadde mange forskjellige dansestiler, og de har helt sikkert mange forskjellige danseinstruktører, men etter hva jeg kunne lese var instruktørene til salsakurset sportsdansere. Det er ikke noe feil med det, jeg kommer fra ballroom før jeg begynte på salsa selv også, men jeg kjenner mer igjen den samme partner-delen fra ballroomen, og etter å ha slitt med dette med å måtte tilvenne meg forskjellige dansepartnere fra dans til dans pga vanen å ha samme, så var det bare min tanke. Det trenger overhode ikke være rett. Men som instruktør, så mener jeg at iforhold til salsa, dersom man vil ut og danse med andre en kun sin partner, så lønner det seg å lære seg å kunne danse med flere forskjellige. Og det vi så fra de som kun danset med sine partnere, så slet de hvis de skulle danse med andre, rett og slett fordi de var vant til å gjøre ting slik de alltid gjorde det med partneren. De kjente partnerens måte så godt, og det ble veldig uvant å skulle danse med en som danset helt annerledes. Det å bli en god fører og en god følger (også faktisk veldig vanskelig), krever trening det og, og for de fleste kommer det ikke av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå