Gå til innhold

Temp.måling

Cinzia

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kan hjelpe meg med hvordan man gjør det når man skal måle tempen for å finne EL. Jeg har litt uregelmessige sykluser etter å ha sluttet med p-piller, og tror jeg må gå litt grundigere til verks for å finne EL (eller OM jeg har det). Skal man måle om morgenen? Og er det slik at tempen synker eller stiger rundt EL??? Og når er sjansen for å bli gravid størst? Før, etter eller under EL?? Tror jeg trenger litt hjelp her... Og dersom jeg skulle finne ut at jeg ikke har EL nå; Er det da en sjanse for at denne kommer igang etterhvert (sluttet med pillene i nov.) selv om jeg fikk menstruasjonen tilbake med en gang etter pilleslutt? Jeg er virkelig mer uvitende enn jeg trodde om dette her.Er jo rene vitenskapen jo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEr var det en del spørsmål ja, og jeg kan egentlig prøve å svare kort og enkelt på dem.

Om det er noe mer du lurer på, så kan du trykke på www-knappen i signaturen min, så skal du komme til en side med litt mer informasjon...

Skal man måle om morgenen?

Jepp. Med en gang du våkner på morgenen. Til samme tid hver dag.

Og er det slik at tempen synker eller stiger rundt EL???

Etter EL så stiger tempen litt. "alt" fra 0,2*C og "oppover" er vanlig

Og når er sjansen for å bli gravid størst? Før, etter eller under EL??

Det anbefales å ha sex dagene før EL, og på EL-dagen. Egget kan bare befruktes i opptil 24 timer etter at det er sluppet, så i de fleste tilfellene vil det være "for sent" å ha EL etter at tempen har steget.

Når en har sex i dagene før EL, så vil svømmerene ligge og vente på egget, og være "klar" til å befrukte det når det kommer.

Sædcellene kan leve i OPPTIL 5 døgn inne i deg under optimale forhold, men opp til 3 dager regnes som "normalt".

Og dersom jeg skulle finne ut at jeg ikke har EL nå; Er det da en sjanse for at denne kommer igang etterhvert

Ja, det er det.

Dessuten så kan du finne ut at du ikke har EL i den første syklusen du temper, men at du alikevell har hatt EL tidligere, og du vil få det senere.

Det er normalt for alle kvinner å ha 1 syklus (eller to) i året hvor det ikke slippes noe egg - derfor er det fult mulig at du har regelmessig EL uten at du finner EL på første tempe-syklus, om du skjønner hva jeg mener....

Håper dette opppklarte noe for deg.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for gode svar!!! Men jeg forstår ikke helt: Når man merker at tempen stiger, da er det nesten for sent å prøve? Da vet man jo egentlig litt for sent når man skulle ha prøvd da? Uff, skal ikke være lett dette. ¨Prøver å ikke la det bli noe tvangsmessig over dette, men vet ikke helt om jeg lykkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...