Gå til innhold

Hjelp, får ikke til oppgaven min :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, sitter og griner mens jeg skriver dette nå, er så ute av meg :(

På mandag skal jeg ha presentasjon i diskusjonsgruppa i et av "tilleggsfagene" mine. Med andre ord, ikke det faget jeg er mest interessert i, men et jeg tar for å fylle opp med nok studiepoeng. Vi ble tildelt emner tilfeldig og fikk ikke velge selv, og jeg har fått et jeg sliter utrolig mye med. Emnene er tekstene på pensumlista (litteraturstudie) og jeg fikk selvsagt den tyngste boka av alle, historisk roman størrelse murstein - andre folk har fått dikt og noveller, så det er ikke nødvendigvis helt rettferdig. Den er såpass innviklet språklig at jeg må bruke ordbok for å skjønne hva som står der, i tillegg til at deler av dialogen er skrevet på dialekt, så det er ikke enkelt å henge med.

De fleste av de jeg går med gidder ikke engang å lese boka, så det er ikke noen jeg kan utveksle idéer med heller.

Presentasjonen er ikke superviktig for karakteren, den teller bare 5% og om jeg får en dårlig karakter blir jeg ikke lei meg for det, problemet er faktisk å finne noe å si i det hele tatt.

Tror jeg har stresset meg opp til det punktet hvor jeg ikke klarer å tenke klart lenger og bare griner mens klokka går :( Jeg liker egentlig dette faget veldig godt, og jeg skulle gladelig presentert hvilken som helst av de andre tekstene på strak arm, det er bare akkurat denne boka som er så vanskelig - og jeg synes det er helt forferdelig å innse at jeg ikke er "smart nok" til å skjønne hva den egentlig handler om...

Anonym poster: c9af69c7338b25879f21c2c1a9cd1a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å se om du finner noe om boka på google eller wikipedia?

:klem:

Skrevet

Takk for klem :)

Sjekka wiki, det er bra sammendrag av handlinga som gjør det litt enklere å trekke linjer, men ikke så mye å gå etter ifht å finne en vinkling. Har funnet noen fine artikler også, problemet er bare at de fokuserer veldig på forfatteren fremfor selve boka, og gruppelederen vår er veldig tilhenger av "forfatteren er død"-tankegangen, flere andre har fått kritikk for at de fokuserer for mye på forfatteren i sine presentasjoner. Tilfellet her er at boka er ganske selvbiografisk på mange måter, så jeg tror kanskje det bør trekkes inn likevel?

Jeg har funnet en TV-miniserie av boka som ligger på youtube, skal sette meg ned og se den i håp om at det hjelper - nå er jeg villig til å prøve alt :gjeiper:

Skrevet

Skulle gjerne visst hva du skal skrive om, hadde blitt enklere å hjelpe deg, men det skal nok gå greit =)

På Wiki kan du også bla helt nederst, der står det som oftest referanseliste, hvor WIki har funnet fakta om den tingen/boka. Der finner du mer utfyllende fakta, og litt mer gyldig fakta enn Wiki.

Så lenge du fokuserer på det oppgaveteksten sier at du/dere skal svare på så skal det gå bra =)

Skrevet

Skulle gjerne visst hva du skal skrive om, hadde blitt enklere å hjelpe deg, men det skal nok gå greit =)

På Wiki kan du også bla helt nederst, der står det som oftest referanseliste, hvor WIki har funnet fakta om den tingen/boka. Der finner du mer utfyllende fakta, og litt mer gyldig fakta enn Wiki.

Så lenge du fokuserer på det oppgaveteksten sier at du/dere skal svare på så skal det gå bra =)

Oppgaven er utrolig åpen, det står bare at presentasjonen skal åpne for en diskusjon i gruppa, at det er viktig å være konsis og tydelig og at den ikke kan vare mer enn 8 minutter. Jeg synes det gjør det mye vanskeligere, siden jeg ikke har et konkret spørsmål å besvare eller i det hele tatt noe forslag til tematikk eller vinkling. Har tenkt grundig gjennom de presentasjonene som allerede er gitt i gruppa, og folk har fokusert på forskjellige ting - men en gjenganger er å velge en sentral karakter i historien og så gi en karakteranalyse, mulig det er det enkleste.

Her er boka jeg skal presentere: http://en.wikipedia.org/wiki/Redgauntlet

Frister nesten å nevne Monty Pyton-sketsjen som er laget om den, det er litt sånn jeg føler meg nå - som om jeg ikke kan lese i det hele tatt.

Skrevet

Vet hvordan det er å ikke forstå noe som helst. Ønsker deg uansett lykke til på mandag. :)

Leser du boka på norsk eller engelsk?

Skrevet

Oppgaven er utrolig åpen, det står bare at presentasjonen skal åpne for en diskusjon i gruppa, at det er viktig å være konsis og tydelig og at den ikke kan vare mer enn 8 minutter. Jeg synes det gjør det mye vanskeligere, siden jeg ikke har et konkret spørsmål å besvare eller i det hele tatt noe forslag til tematikk eller vinkling. Har tenkt grundig gjennom de presentasjonene som allerede er gitt i gruppa, og folk har fokusert på forskjellige ting - men en gjenganger er å velge en sentral karakter i historien og så gi en karakteranalyse, mulig det er det enkleste.

Her er boka jeg skal presentere: http://en.wikipedia....iki/Redgauntlet

Frister nesten å nevne Monty Pyton-sketsjen som er laget om den, det er litt sånn jeg føler meg nå - som om jeg ikke kan lese i det hele tatt.

Ahh, skjønner. Ja, det er sant. En åpen oppgave er litt vanskeligere enn hvis dere hadde fått noe konkret å svare på. Men så lenge dere svarer på det de ber dere om å gjøre så skal det nok gå bra =)

Skrevet

Tusen takk for gode tanker, det gikk faktisk mye bedre enn jeg hadde fryktet, selv om jeg var kjempenervøs :) Bestemte meg for å fokusere på språk og narrativ, og fant en interessant artikkel om det på nett som jeg refererte til. Seminarlederen sa at det var både relevant, interessant og godt presentert, så har følelsen av at det blir en ok karakter :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...