Gå til innhold

Hvordan få mamma og pappa til å forstå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er litt desperat i skrivende stund.

Jeg er en 16år gammel jente, går siste året på ungdomsskolen.

For noen dager siden fant foreldrene mine ut at jeg hadde kjæreste.

De klikket maks og ga meg husarrest for å ha kjæreste (tror jeg).

Måten de fant ut på var at jeg har søsteren min på facebook. Jeg og noen venner hadde vært sammen en kveld med kjæresten min seffølgelig. Der hadde de tatt bilder av meg og kjæresten min sitte tett sammen, og kysse litt. De hadde lagt det ut på facebook og tagget meg sånn at søsteren min kunne se bildene. Hun viste de seffølgelig til mamma og pappa (hun er 12år) og de ble helt rød i trynet.

De er drit sure på meg, og nekter meg kontakt med han nå!

Kjæresten min går i paralell klassen og de har møtt han før på skolen når det har vært noe greier på skolen.

De mener jeg er alt for ung til å kjæreste og at jeg burde vite bedre. Også siser de at de er veldig skuffet over meg og at jeg har brutt tilliten dems.

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, så derfor spør jeg dere foreldre der ute nå:

Er det slik dere ville reagert hvis dere hadde fått vite at datteren deres hadde kjæreste?

Ville dere gitt hun / han husarrest fram til jul og nektet h*n kontakt med vedkommede? Vi går jo trossalt på samme trinn.

Jeg aner bare virkelig ikke hva jeg skal gjøre?!

Vi har vært sammen i 1 år snart, og jeg er virkelig blitt glad i han. Vi har jo hatt sex, men det vet de ikke no om. Kun det med kyssingen...

Hva i huleste skal jeg gjøre?!

Anonym poster: 5009b7dae475fd38f15fa1efd65b38dc

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Er man ikke 15 når man går i 10-ende da?

Uansett: jeg synes foreldrene dine bør skjerpe seg. Du kan kontakte helsesøster og så kan hun snakke med foreldrene dine.

Lykke til.

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel var foreldrene dine da når di fikk sin første kjæreste?

Anonym poster: 68d8a6cd09666fe1ef7e7360b6c80beb

Skrevet (endret)

Jeg har barn i den alderen, og jeg hadde ikke reagert slik. Jeg ville heller bedt deg tatt med gutten hjem slik at jeg kunne få treffe ham og bli kjent med ham. Du er faktisk over 16 år. Selv min datter på 12 har hatt en kjæreste allerede og jeg ser ikke noe galt i det. Det er jo helt vanlig å ha kjærester fra ungdomsskolen og oppover.

Har du noen anelse om hva dine foreldre mener når de sier du har brutt tilliten deres? Du har jo ikke gjort noe galt. Selv ikke å ha sex med kjæresten din er galt.

Jeg tror du må prøve å komme i en dialog med dine foreldre for å finne ut hvorfor de reagerer så sterkt på dette.

Endret av smilo
  • Liker 3
Skrevet

Bor de i steinalderen, foreldrene dine? Eller er dette en sånn sekt-greie? :klo:

• Liker 5
Skrevet

Jeg aner bare virkelig ikke hva jeg skal gjøre?!

Vi har vært sammen i 1 år snart, og jeg er virkelig blitt glad i han. Vi har jo hatt sex, men det vet de ikke no om. Kun det med kyssingen...

Dere har vært sammen i 1 år, og du har aldri følt at du burde introdusere de for hverandre?

Skrevet

TS her.

Dere har vært sammen i 1 år, og du har aldri følt at du burde introdusere de for hverandre?

Jeg forteller ikke sånt til foreldrene mine. Det var jo heller ikke meningen at de skulle vite noe..

Har du noen anelse om hva dine foreldre mener når de sier du har brutt tilliten deres? Du har jo ikke gjort noe galt. Selv ikke å ha sex med kjæresten din er galt.

Jeg tror du må prøve å komme i en dialog med dine foreldre for å finne ut hvorfor de reagerer så sterkt på dette.

Jeg aner virkelig ikke hva jeg kan ha gjort annet galt enn å skaffe meg kjæreste. Jeg har alltid gjort som de har krevd av meg...

Er man ikke 15 når man går i 10-ende da?

Uansett: jeg synes foreldrene dine bør skjerpe seg. Du kan kontakte helsesøster og så kan hun snakke med foreldrene dine.

Lykke til.

Jeg kommer fra England og derfor måtte jeg ta et år ekstra da vi flyttet til Norge for 4 år siden.

Skrevet

I all verden.. Det er jo ikke kriminelt å ha kjæreste, og heller ikke å ha sex når du er over 16 år. Hvis man skal være veldig pirkete så er vel ikke han mer enn 15 hvis du er ett år eldre, og dermet ikke "lovlig", men tror ikke det er fare for å bli buret inne for den lille forskjellen der akkurat :P

Har foreldrene dine gitt deg noen begrunnelse for hvorfor du ikke skal få lov til å ha kjæreste, annet enn at de mener du er for ung?

Skrevet

Er dere muslimer?

Anonym poster: a856aa4a6a6f78accaca318fd4e80ae8

Skrevet

Synes foreldrene dine overreagerer noe voldsomt!

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene dine overdriver og det er ikke du som burde vite bedre, det er foreldrene dine for slik oppfører man seg ikke.

Synes du skal gi en stor F i hva foreldrene dine sier og fortsette å ha kjæreste.

De har ingen rett til å nekte deg å ha kjæreste... eller sex.

Gir de deg husarrest, ignorer det. De har ikke lov å røre deg eller å kaste deg ut så det er lite de kan gjøre uansett.

Og du har ikke gjort noe galt.

Anonym poster: b9a0a486925c62e383c928f1348085c5

Skrevet

At søstera di på 12 er på Facebook er verre enn at du på 1/ (!!) har kjæreste!! Snakk om å skyve dattera si fra seg! Hadde bedt han hjem for å blitt kjent med han, ikke nekta deg å sett han

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de er sure for at det havner taggede klinebilder av deg på facebook? Det hadde jeg reagert på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

lol.

Endret av Gjest20
Skrevet

Vell, nå har vi bare hørt din side av saken, da...

Skrevet

Kanskje de bare er overbeskyttende og redde for deg, prøv å snakk med de. Eventuelt kan du jo ta en prat med helsesøster eller rådgiver på skolen, kanskje dere kan sette opp et møte med foreldrene dine? Du kan jo også foreslå for de at dere kan be han hjem på middag, på den måten kan de møte han på en ordentlig måte og bli kjent. Da blir nok ting så mye bedre med en gang. Hva sier hans foreldre til dette da? Har du prøvd å forklare dine foreldre at du faktisk liker denne gutten, og er villig til å la de møte han og bli kjent? Ting er som oftes ikke så ille som man skal ha det til :)

Gjest Wanderlust
Skrevet

Foreldrene dine sliter nok med å akseptere at du ikke er en liten jente lenger. De høres ut som de er fryktelig overbeskyttende.

Vanskelig å si hva du burde gjøre. Slike foreldre respekterer ofte ikke barnas meninger og synspunkt, dessverre. Kanskje du kunne ha fått en voksenperson til å fortelle dem at det er helt normalt og ok å ha en kjæreste i din alder. Helsesøster for eksempel?

Skrevet

dine foreldre er mulig veldig gammeldags,religøse eller muslimer. det er helt vanlig å ha kjæreste på ungsomskolene rundtom. men sex bør dere huske prevanjon.. hvordan få foreldrene til å forst.. ja den var jo litt vanskelig da du har vert sammen med gutten i 1 år uten å fortelle foreldrene at du er forelsket en gang. tyder på at dere ikke vet mye om hverandre i din familie og iallefal ikke snakker med hverandre. snakk med lærer og helsesøster dei har kansje noen råd. dem kan uansett ikke mure deg inne til du er 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...