Gå til innhold

Stor aloe vera plante


Gyda

Anbefalte innlegg

Aloe vera planten min har etter hvert vokst seg ganske så stor. Noen som vet om de har stort plassbehov for rot. Lurer på om jeg kanskje bør potte den om.

Bladene har blitt så lange at planten ikke klarer å holde dem oppe, slik at de får en knekk. Ute i naturen står de jo på bakken og bladene (særlig de største, som jo er nederst) ligger jo utover bakken. Men når den står i potte, så vil den jo måtte kjempe mot gravitasjonen og dermed så begynner bladene å "synke"... Dette er jo ikke så pent. Noen tips til hva jeg kan gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har masse avleggere og kasta den største planta. Den ble så svær at den knakk da jeg skulle flytte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar du avleggere? Bare skjærer av et blad' date=' liksom??[/quote']

Jeg husker ikke, men dersom du søker så er det omhandlet her for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Påmin aloeveraplante kommer det liksom små planter i utkanten av planten. Så det er lett å ta avleggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hvis du lurer på om planta di trenger mer plass, kan du bare løfte den ut av potta (burde være enkelt på en aloe vera som er skikkelig tørr - rett før den trenger vann, f.eks). Dersom rotklumpen fyller potta, må den ha større potte. Hvis det er lenge siden du potta om (mer enn to år), kan det hende den trenger ny jord, siden planten "tapper" jorda for næring. Da kan du løsne så mye jord som mulig fra røttene, fylle på med ny (helst kaktusjord, eller halvbland vanlig blomsterjord med sand) og plante i samme potta. Men det gjør jo ingenting om du har lyst til å gi den mer plass, en svær terracottapotte på gulvet kan jo bli stilig til aloen din.

Da er det lurt å ha noe under potta (og skåla, hvis du har skål på) så slipper du riper og fuktflekker på gulvet. Det finnes noe som heter floorprotector i handelen, det er en blank plastplate med mange små "bein" på som løfter potta opp fra gulvet og holder tilbake en del vann. Billigere enn ny parkett... Anbefaler det til alle som har potter på gulvet, store eller små. Keramikk er et naturmateriale som vil avgi noe fuktighet uansett om den er glasert eller ikke. Det kan bli kondens, f.eks, som på et vannglass - det lekker ikke det heller, men det kan sette flekker på bordet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar folkens. Planten min fikk ny og større krukke i går. Men dette med avleggere skjønner jeg ikke. Det kommer ikke noen ved siden av den store planten, og så er det jo ikke så veldig fint om man skal kutte av et blad som er der alle rede...

Tyngdekraften jobber fortsatt MOT bladene - er det ingen som har noen tips? Må det bare være slik? Er det mulig at jeg har vært FOR gjerrig på vannet?? Men en aloe skal jo tørke ut mellom hver vanning, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Takk for svar folkens. Planten min fikk ny og større krukke i går. Men dette med avleggere skjønner jeg ikke. Det kommer ikke noen ved siden av den store planten, og så er det jo ikke så veldig fint om man skal kutte av et blad som er der alle rede...

Tyngdekraften jobber fortsatt MOT bladene - er det ingen som har noen tips? Må det bare være slik? Er det mulig at jeg har vært FOR gjerrig på vannet?? Men en aloe skal jo tørke ut mellom hver vanning, eller hva?

Kanskje jeg ikke har en aloevera plante, men en venninne av meg har en lignende plante, som og blir skikkelig stor og på hennes kommer det og avleggere rundt kanten av "morplanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Noen typer aloe får massemasse avleggere, andre får ingen. De er forskjellige de også! Eneste måten å ta avlegger av en svær plante uten sideskudd, er å kutte av et blad, la det ligge tørt en dag eller to, og så sette det i sandholdig, fuktig jord. Undervarme skal hjelpe for å få den til å slå rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gyda.

Jeg tror jeg har samme plante som deg.. har hatt den i sju år nå og enda så fins det ikke en avlegger av den.... noen av bladene har klappet sammen lissom.. akkurat som om de ikke kan drikke lenger.. og den har fått mye vann, lite vann litt mitt i osv... :cry:

Den har vokst litt etterhvert og er mye større enn den var når jeg fikk den men den ser litt stusslig ut...

kan du si ifra om det går m avlegger om du skal gjøre det lissom? eller om du får noen gode råd til behandling av den :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt for glad i den til at jeg vil kappe av et blad. Det blir jo så stygt etterpå...

Dersom det dukker opp noen tips om hvordan få den til å holde bladene sine i oppreist tilstand, så formidler jeg dem straks videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trodde litt av vitsen var at en skulle bruke bladene jeg. Selv om det ikke blir så veldig fint. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Hei Gyda.

Jeg tror jeg har samme plante som deg.. har hatt den i sju år nå og enda så fins det ikke en avlegger av den.... noen av bladene har klappet sammen lissom.. akkurat som om de ikke kan drikke lenger.. og den har fått mye vann, lite vann litt mitt i osv... :cry:

Den har vokst litt etterhvert og er mye større enn den var når jeg fikk den men den ser litt stusslig ut...

kan du si ifra om det går m avlegger om du skal gjøre det lissom? eller om du får noen gode råd til behandling av den :roll:

Måtte bare hente fram denne og skryte litt :sjarmor:

Min aloe vera såg ut for å være på dødens rand. jeg sa ifra at vi fikk prøve litt til da....... så....... :(

Gjett hvem som plutselig våknet til og blomstret barn som bare d :tommelsmil:

Flytta den fra en vinduskarm til en annen. lurer nå på om aloe og eksplanten (den i første karm) hadde en feide på gang. Den stortrivs sammen med husfreden i hvertfall!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...