Gå til innhold

oppkast og diare hos katt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er vel ca 7 måneder (kattunge da) og for kanskje 3 uker siden hadde den oppkast 5 ganger på en dag, den var dårlig i magen og ville ligge for seg selv og hadde dårlig matlyst. På kvelden ble hun bedre, og siste gangen hun kastet opp fant jeg et hårstrikk hun hadde svelget.. Hun ble som sagt i fin form etter denne dagen, men hadde diare/veldig løs mage i ei uke etterpå (slik at jeg måtte ta tak i henne etter dobesøk og tørke/vaske henne i rumpa....) Ringte til veterinær noen dager etter og snakket med henne om dette, og hun mente det skulle gå over av seg selv. Hun rådet meg til å koke kyllingfilet og ris til den og gi den. Jeg gjorde det, og det tok kanskje 3 dager før hun ble bra igjen, så vet ikke om det var pga kyllingen eller om det var tilfeldig.

Men så nevnte veterinæren også om noe de hadde der (melkesyretabletter eller flytende) til magen som jeg evt kunne få kjøpe hos dem hvis katten ikke ble bedre. Er det noen som vet hva dette jeg snakker om, er, og om det koster mye? Må jeg betale for veterinærundersøkelse først eller kan jeg bare få kjøpe det med en gang?

Det er mulig katten har spist noe den ikke skulle, denne gangen også, men det vet jeg ikke enda. Det var ikke noe orm i oppkastet heller. Er det noen andre som har erfart noe lignende med sine katter her? Er så lei av å gå å tørke henne hele tiden etter toalettbesøk, men hun lærer aldri at hun ikke skal spise annet enn kattemat..

PLeease del erfaringer?

Anonym poster: 6a685ec79dfd35e50ae2f47a519d238d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være Zoolac kanskje?

Skrevet

Jeg tror også zoolac

Skrevet

ja det høres ut som det på navnet, husker bare noe med S eller C. Tror dere det kan funke dersom hun har fått i seg noe hun ikke burde, eller er det bare hvis det er bakterier?

tar fremdeles imot flere tips! :engel:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har du kjøpt en ny type mat til henne ? Det kan gi diare.

Har hun drukket melk kanskje ? De aller flest katter er laktoseintolerante, og resultatet er diare.

Har du en plante som er digg å 'beite på' ? Mange planter inneholder stoffer som kan gi både oppkast og diare.

Alle disse tingene kan enkelt fikses :)

Skrevet

Har du kjøpt en ny type mat til henne ? Det kan gi diare.

Har hun drukket melk kanskje ? De aller flest katter er laktoseintolerante, og resultatet er diare.

Har du en plante som er digg å 'beite på' ? Mange planter inneholder stoffer som kan gi både oppkast og diare.

Alle disse tingene kan enkelt fikses :)

Nei ingen av delene :O har en plante som hun lekte med før, men den har jeg satt høyt oppe slik at hun ikke når den, og den ser helt urørt ut. Jeg er nemlig redd for at hun kan ha spist noe igjen... Hun klarer ikke holde seg unna ledninger til øreplugger, lo og støv på gulvet (ja hun spiser det hun finner av det), papirbiter og lignende. Gulvkluter har hun også spist på før, og så svelget hun jo et hårstrikk.. I går bet hun over ledningen til innen/utendørs temperaturmåler. Jeg vet ikke hva hun kan ha fått i seg, vi har blitt flinkere til å fjerne småledninger før vi legger oss, men vi kan ikke gjemme unna alle gjenstander fra henne :fnise: hun er blitt bedre nå, har drevet og jaktet på fingrene mine, spist noen biter ris og drukket vann. Er bare så redd for at hun blir dårlig i magen i ei uke som sist. Jeg har jo ikke tid til å sitte å vente utenfor kattedoen hennes for å passe på at hun ikke gnikker rumpa i møbler og slikt. Har eksamener å lese til, men jeg må jo hjelpe stakkars lille pusen :sad:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Da foreslår jeg at dere tar en grundig runde i huset/leiligheten i morgen.

Rydd bort absolutt alt som kan være morsomt å spise/gnage på.

Støvsug og vask rundt, rydd bort alt av papirbiter, sett alle søppelspann inn i skap.

Hold et rent og ryddig hus hvor det ikke er gjenglemte, bortgjemte småsaker hun kan komme til å spise.

- dette er viktig, for slike småting har ofte tatt livet av små utforskere.

Jeg tuller ikke med deg nå, jeg overdriver heller ikke.

Skrevet

Da foreslår jeg at dere tar en grundig runde i huset/leiligheten i morgen.

Rydd bort absolutt alt som kan være morsomt å spise/gnage på.

Støvsug og vask rundt, rydd bort alt av papirbiter, sett alle søppelspann inn i skap.

Hold et rent og ryddig hus hvor det ikke er gjenglemte, bortgjemte småsaker hun kan komme til å spise.

- dette er viktig, for slike småting har ofte tatt livet av små utforskere.

Jeg tuller ikke med deg nå, jeg overdriver heller ikke.

Vi holder det generelt ryddig her, men sånn som det hårstrikket hadde jeg ikke merket at falt på gulvet! søppelbøtter står i skap fra før, og papirbiter finner hun fra de merkeligste ting. En pappeske som noe vi fikk igår var inni, biter hun på (hun spiser ikke pappen). Vi kan jo ikke akkurat pakke ned alt fra leiligheten. Om kvelden fjerner vi alt vi har brukt iløpet av dagen som hun kan finne interessant, og vi har mange leker til henne. Ja det kan jo være farlig for små dyr om de får i seg noen fremmedlegemer :sad:

Men lurer på om det er noen andre som har opplevd noe lignende med kattene sine? :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...