Gå til innhold

Hva gjør jeg galt i forholdt til kosthold og treningen, siden jeg ikke går ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver virkelig å gå ned i vekt, men jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt siden jeg ikke går ned i vekt.

Jeg trener 5-6 ganger i uka og gjerne to timer når jeg først er der. Treningen består av å løpe intervaller( alt fra 3,5km til 8 km), ro( 6-12km) og styrketrening.( mage, bein, rompe, skuldre, bryst, rygg og armene) Jeg har en veldig aktiv jobb 3 ganger i uka som er på tilsammen 12 timer. Jeg sykler alltid til butikken, treningssenteret, bussen og toget. Det er ca 1-1,5km en vei. Jeg rir 4 ganger i uka, og jeg går da fra bussholdeplassen og til stallen, det er ca 2 km en vei. i tillegg låner jeg meg en/flere hund(er) 3 ganger i uka og går en rask tur på 7,5km.

Men jeg går fortsatt ikke ned i vekt!!

Kostholdet mitt består av:

Frokost: müsli (1dl) og 1,5 dl lett yoghurt.

Lunsj: samme som frokost.

Middag: 70-100g kjøtt ( enten fisk eller kyllingfilè), en neve ferdig kokt ris eller fullkornpasta, og 2-3 never med grønnsaker. Aldri saus. Fisken eller kyllingen stekes aldri i smør.

Kveldsmat: samme som frokost og lunsj.

Mellommåltider: Frukt eller grønnsaker.

Noen ganger blir det enda et ekstra måltid med müsli og yoghurt avhenger av når jeg har stått oppp på døgnet og legger meg.

Jeg drikker skjeldent brus( ca 2 ganger i mnd), drikker ikke alkohol, spiser aldri saus. Drikker heller ikke kaffe. Jeg pleier noen ganger å putte oppi blåbær i müslien også for å få litt mere smak.

Det hender selvsagt at jeg spiser popcorn i helgene som jeg har poppet selv i kjele og spiser noe godteri i helgene. Drikker veldig skjeldent saft, det går mest i vann.

Jeg veier nå 78kg og er 167cm. Jeg har noen kg å ta av, men jeg går ikke ned i vekt. Jeg går på noen medisiner som jeg mistenker at er grunnen til at jeg ikke går ned i vekt. vektoppgang er beskrevet som første bivirkning blant annet. Det er ikke aktuellet å slutte med de. Jeg spiser ikke brød, poteter og andre melkeprodukter utenom yoghurt, eller annet kjøtt en kylling,kalkun og fisk.

Jeg føler meg litt desperat etter endring på kroppen min. Jeg vet at muskler veier mer enn fett, men jeg ser jo at det er fett på kroppen min :(

Kan det være vann jeg har i kroppen?

Anonym poster: 6a393c2c055450cf957dcaddde43f782

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blablablabla, gadd ikke lese teksten din, men det er garantert fordi du spiser for MYE.

Anonym poster: 77e7ee1e1276b4ed50950cccd36c4568

Skrevet

ALTFOR mye müsli, forresten. Det er veldig kaloritett og mye karbohydrater i.

Skrevet

Du spiser jo bare karbohydrater og proteiner... Hvor er fettet? Jeg vil anbefale deg å kutte ned på karbohydratene og erstatte energien med fett. Du vil sannsynligvis som mange andre oppleve at det metter bedre og at man føler seg bedre. Og at vekta endelig rikker seg i riktig retning.

• Liker 1
Skrevet

Bør bytte ut musli og youhurt til morgen og lunsj med grove knekkebrød med magert pålegg. Så du får i deg mere fiber, mindre sukker og mindre kalorier. Til kvelds kan du ha magert kjøtt eller fisk med grønnsaker. Håper noe av dette passer og hjelper deg :)

Skrevet

Jeg har egentlig glemt å nevne noe viktig, det er ikke sukker i müslien min. Ikke noe tørket frukt eller nøtter.

Jeg føler jeg aldri blir mett av knekkebrød, eller like sulten etter en time. Jeg er ikke spesiellt glad i kjøttpålegg. Men jeg skal prøve å spise litt knekkebrød med leverpostei.

Skrevet

Spis mer og annerledes. Sørg for å få i deg 1600 kalorier om dagen. Kutt ut usunn musli og yoghurt (fullt av tilsetningsstoffer i lighetvariantene). Spis mye mer fett - avokado, oljer, nøtter og fisk.

Knekkebrød lager du selv, det er mettede og godt. Bruk egg og cottage cheese som pålegg for å få i deg mer proteiner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det lureste hadde nok vært å kalkulere hva du egentlig får i deg av kcal, fordi aktivitetsnivået ditt - 2 timer med trening 5-6 ganger i uken - er ganske mye mer enn gjennomsnittet for folk flest. Og mye mer enn de fleste trenger for å gå ned i vekt.

Så tror du må rett og slett legge litt til sammen hvor mange kcal det egentlig blir av mat, og hvor mye aktivitet du har. Medisinene kan selvfølgelig spille en rolle - men om du trener hardt 2 timer hver dag, da spiser du i alle fall ikke så veldig mye i forhold. Men det spørs jo veldig hva de mellommåltidene består av, hva slags musli det er osv..

Skrevet

Hvor mye frukt spiser du? Masse kalorier i frukt. Yoghurt er heller ikke det som metter særlig mye, så ville byttet ut endel av disse musli/yoghurt måltidene. Husk også at alle faste måltider skal bestå av karbs, protein og fett.

Anonym poster: 63b8adaada7d46a665fbd6dbcbce0982

Skrevet

Hvis dette er det du spiser, og du garantert ikke underrapporterer, så ville jeg snakket med legen. Du burde nok spise mer variert, men det har ingen betydning for vekten, bare helsen og energinivået ellers. Ikke kutt inntaket i hvert fall! Har du prøv lenge? Noen ganger tar det bare litt tid før kroppen reagerer.

Anonym poster: 06756ce0ace8fdcd2cd7da351676da2f

Skrevet

Du må spise annerledes, i teorien så kan man faktisk spise seg selv ned i vekt.

Men det jeg funderer over er hvor mye hvile kroppen din får. Får du sovet nok og tatt det nok med ro? Du må passe på at kroppen rekker å restutiere seg før du begir deg ut på harde treningsøkter.

• Liker 1
Skrevet

ts her: Jeg prøvde å regne ut hvor mye kcal jeg spiser om dagen, og det jeg kom fram til er rundr 1100-1400 om dagne. har holdt på i 8 uker, skjønner at det ikke vil komme forandringer med en gang, men trodde det hvertfall ville komme litt endringer etterhvert.

Skrevet

ts her igjen: jeg sover rundt 8-9 timer om natta, slapper mye av. jeg føler meg alt annet enn sliten, har egentlig veldig mye energi. hadde døgnet mitt hatt flere timer hadde jeg trent to ganger om dagen. :)

Skrevet

ts her: Jeg prøvde å regne ut hvor mye kcal jeg spiser om dagen, og det jeg kom fram til er rundr 1100-1400 om dagne. har holdt på i 8 uker, skjønner at det ikke vil komme forandringer med en gang, men trodde det hvertfall ville komme litt endringer etterhvert.

Om du er på max 1400 om dagen, og trener to timer, da spiser du faktisk alt for lite vil jeg påstå. 1100-1400 er nok for å gå ned om man ikke trener, med treningsmengden din kan det faktisk være at du trenger til og med en god del mer næring.

Men det spørs jo da hvor tung trening du driver med - ville tro at 2 timer hver dag betyr at det er en sjans at man ikke får restituert nok og dermed går effektiviteten noe ned.

Skrevet

Syntes det hørtes ut som lite kalorier jeg og. Har ikke drevet med kaloritelling eller jobbet for å gå ned i vekt lenge, men til nå har jeg ligget på ca. 1500-1600 kalorier på dager uten trening, og litt mer de dagene jeg trener avhengig av hvor mye jeg trener. Til nå har jeg ligget på ca. 0,5 kg ned i uka og totalt har jeg mistet 5 kg på litt over to måneder.

Skrevet

Ja, dette er 1400 kcal om man ikke teller med ekstra porsjonen og frukt. Men husk at frukt har fort opp til 100 kcal pr stk.

Men 8 uker, du burde da se mye forskjell på kroppen muskelmessig siden du trener styrke?

Anonym poster: 63b8adaada7d46a665fbd6dbcbce0982

Skrevet

Dersom du blir sterkare så byggjer jo kroppen din musklar, då kan det vel vere at du mistar feitt for det? Sjølv har eg stått på nett same vekt i fleire veker no, men eg mistar om lag ein halv centimeter rundt livet kvar veke, så noko skjer jo.

Skrevet

Jeg ville prøvd å variere kostholdet litt. Du sier at du ikke blir mett av knekkebrød - det gjør ikke jeg heller - men du trenger jo ikke bli stappmett av kveldsmat uansett. Hva med en omelett til lunsj og et par knekkebrød med avokado og kjøttpålegg til kvelds? Jeg ville aldri spist lettyoghurt, men naturell yoghurt og bær. Og drukket melk siden du trener mye. Du er jo kjempeflink til både å trene og å være i hverdagsaktivitet, så lettyoghurt er unødvendig, og avokado/nøtter er ok.

Anonym poster: 426705b7a19f51bb0fc404efb807f649

• Liker 1
Skrevet

ALTFOR mye müsli, forresten. Det er veldig kaloritett og mye karbohydrater i.

Herregud for noen idiotiske, lite kunnskapsrike svar.

1 dl musli om dagen er IKKE mange kalorier.

Jeg blir helt matt av så dumme påstander.

Anonym poster: d88e8adb70a58df3f927b3f2865e5b49

Skrevet (endret)

Herregud for noen idiotiske, lite kunnskapsrike svar.

1 dl musli om dagen er IKKE mange kalorier.

Jeg blir helt matt av så dumme påstander.

Anonym poster: d88e8adb70a58df3f927b3f2865e5b49

Jeg blir matt av slike kommentarer, istedet for å kalle folk for idiot kan du heller si at det ikke stemmer på en OK måte ;)

Endret av ajohan
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...