Gå til innhold

Sunne julealternativer

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greia er at hvis man trener regelmessig og har et bra kosthold til vanlig, så gjør ikke disse dagene noe. Man trenger selvsagt ikke å spise 5 kakestykker i tante olgas bursdag, alt med måte.

Og for de fleste smaker disse sunne alternativene høgg. Jeg eeeeeeeeelsker riskrem, og på julaften kan jeg spise ubegrenset av dette. Smakte en gang en variant av cottage cheese og noe greier, men fy faen så vondt det var. Hadde blitt skikkelig sur om det plutselig var sunnere riskrem på julaften.

Anonym poster: 375be1d1db7f9657b1f1d106b9eee8c1

Jeg vil heller spise tre kakestykker hvor litt av sukkeret er byttet ut med sukrin, enn ett bittelite stykke ;) Fryktelig mange sliter med måtehold. Jeg for min del har alvorlige problemer med å spise litt. Jeg kan helt fint la være å spise (og stå i fare for å fornærme vertskapet), men har jeg først tatt ett stykke, så klarer jeg ikke la være å ta to-tre til..

Og kjære deg: det går jo an å lage TO varianter av desserten: en vanlig riskrem og en "riskrem". Jeg hadde også følt meg snytt om jeg fikk cottage cheese på julaften ;) Det kunne ikke falle meg inn engang å servere dette til folk uten vanlig riskrem som alternativ.

Anonym poster: 91d0580a1eeb1a38b41db7844f8997fa

Skrevet

Jeg tenker heller hvorfor skeie helt ut når det finnes mange gode alternativer? Jeg legger på meg veldig fort, så da blir det et stort tilbakesteg..

Eh, du legger ikke på deg noe fortere enn andre mennesker, så lenge du ikke går i kalorioverskudd. Slutt med dette med å "kun se på en sjokolade så går jeg opp 2-3 kg" :lol:

Anonym poster: 562c5ab3c07a312c0bcd8a347bcedee0

Skrevet

Greia er at hvis man trener regelmessig og har et bra kosthold til vanlig, så gjør ikke disse dagene noe. Man trenger selvsagt ikke å spise 5 kakestykker i tante olgas bursdag, alt med måte.

Og for de fleste smaker disse sunne alternativene høgg. Jeg eeeeeeeeelsker riskrem, og på julaften kan jeg spise ubegrenset av dette. Smakte en gang en variant av cottage cheese og noe greier, men fy faen så vondt det var. Hadde blitt skikkelig sur om det plutselig var sunnere riskrem på julaften.

Anonym poster: 375be1d1db7f9657b1f1d106b9eee8c1

Jeg tenkte bare å ha med noe sunnere for å spise selv, og så får de andre kose seg med det de vil!

Skrevet

Eh, du legger ikke på deg noe fortere enn andre mennesker, så lenge du ikke går i kalorioverskudd. Slutt med dette med å "kun se på en sjokolade så går jeg opp 2-3 kg" :lol:

Anonym poster: 562c5ab3c07a312c0bcd8a347bcedee0

Selvfølgelig går jeg ikke opp i vekt om jeg ikke går i kalorioverskudd. Men siden jeg har store problemer med å begrense meg når det blir servert noe godt (har slitt lenge med overspising), går jeg i et stort kalorioverskudd, og derfor legger jeg fort på meg. Og derfor ønsker jeg å ta med noe som er ganske sunnt så jeg kan spise det istedenfor. Da blir ikke overskuddet SÅ stort! ;-)

Så slutt selv AB ;-)

Skrevet

Jeg gidder ikke droppe julekosen, men ifjor gikk jeg ned 1 kg i juletiden, hvilket var et under!

Men sånn jeg gjorde det og velger å prøve igjen i år var at jeg fant ut hva jeg faktisk ville ha og hva jeg ikke ville. Det vil si; i juletiden får man servert veldig mye, og ofte spiser man mye man ikke engang hadde lyst på fordi man bare blir servert "og det er jo jul".

Jeg er f.eks ikke så veldig glad i julesøtsaker, og droppet det meste av dette, da det ikke er noe jeg utgangspunktet har lyst på. Jeg er derimot VELDIG glad i: klementiner, nøtter, dadler, fiken osv, også spiser jeg sjokolade om jeg har veldig lyst på dette.

Av generell julemat spiser jeg mye røklaks, gravlaks, rakfisk, julesild, også spiser jeg ribbe og medisterkaker osv, men det som er fint med dette er at det er veldig mettende, så føler hvertfall det er bedre å spise seg mett på dette istedet for MASSE pepperkaker og marsipan.

Skrevet

Ifjor tok jeg juleferie fra 15 desember til 1 januar. Jeg gikk opp 3 kg og det var først midt ut i februar disse kiloene forsvant igjen. Noen av oss legger på oss veldig fort og tar av vekten veldig sakte. Så jeg forstår TS godt. Det er faktisk ikke verdt å bruke 1,5 mnd på å gå ned julevekt.

Mitt beste tips er å spise akkura hva du vil på julaften og nyttårsaften, men tell kalorier som vanlig de andre dagene. Treningssentre er ofte stengt så bruk treningsDVDer, Jillian Michaels sine er supre.

For dere som aldri har slitt med overvekt så skjønner jeg at det er enkelt å slenge ut kos deg i jula.

Anonym poster: e091f6adb2ff15ac100b83abe8f2ced8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...