Gå til innhold

Sunne julealternativer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer julen seg, og jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal gjøre det med kostholdet under julefeiringa. Litt utskeielser blir det nok, men det finnes jo mange sunne alternativer man kan velge også.

Vi pleier å spise ribbe på julaften, og da kan jeg jo bare la være å spise fettet på ribba, kutte ut sausen, kutte ut potetene og spise masse grønnsaker. Jeg liker uansett ikke ribbe og annen julemat, så det skal gå fint.

Men så kommer desserten og kakene.. Er det noen som har noen gode oppskrifter på gode og sunne desserter og kaker? Jeg tenkte å lage det, så kan de som vil spise riskrem og vanlige kaker velge det, imens vi som prøver å passe vekta kan spise det sunne alternativet. Jeg vet det kommer til å funke dårlig å skulle begrense mengden når bordet er fullt av fristelser, og alle rundt meg koser seg! Jeg kjenner meg selv såppas godt.

Såå, noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare skeie helt ut og kose seg som alle andre, i et par dager, og deretter gå tilbake til å spise sundt og normalt?

Anonym poster: cb5093174667ec6b87a6a1c0c5097463

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke bare skeie helt ut og kose seg som alle andre, i et par dager, og deretter gå tilbake til å spise sundt og normalt?

Anonym poster: cb5093174667ec6b87a6a1c0c5097463

Jeg tenker heller hvorfor skeie helt ut når det finnes mange gode alternativer? Jeg legger på meg veldig fort, så da blir det et stort tilbakesteg..

Skrevet

Kjent sitat:

det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men mellom nyttår og jul ;)

Men ja, det er bare å kutte ut poteter og saus, og lesse på med grønnsaker.

Ikke småspise julekaker. Spise klementiner i stedet.

Og gå på ski/slalom/skøyter/whatever=)

Anonym poster: 375be1d1db7f9657b1f1d106b9eee8c1

• Liker 5
Skrevet

Kokosmakroner kan ganske enkelt gjøres sunnere ved å bruke annen søtning enn sukker.

Ellers ville jeg kanskje heller forsynt meg med litt av det usunne (liker ikke så mange julekaker/desserter, så er kanskje lett for meg å si), og heller spise (tørket) frukt og nøtter i tillegg. I stedet for å lage sunne alternativer som kanskje ikke smaker helt som julekakene skal gjøre.

Men fruktsalat synes jeg er en fin dessert til julen (og resten av året), for alt det andre man spiser er jo ofte ganske tungt. Jeg er også glad i vaniljeis (finnes lettere alternativer) med varme bær :)

Ellers har vel Kristine Weber og Dedication masse sunne oppskrifter!

• Liker 1
Skrevet

Gjør som vår elskede fotballfrue. Spis lavkarbo og bli tynn som en strek :P

Anonym poster: 47496bbd258504e2e96861dcc9b7bf46

Skrevet

Kokosmakroner kan ganske enkelt gjøres sunnere ved å bruke annen søtning enn sukker.

Ellers ville jeg kanskje heller forsynt meg med litt av det usunne (liker ikke så mange julekaker/desserter, så er kanskje lett for meg å si), og heller spise (tørket) frukt og nøtter i tillegg. I stedet for å lage sunne alternativer som kanskje ikke smaker helt som julekakene skal gjøre.

Men fruktsalat synes jeg er en fin dessert til julen (og resten av året), for alt det andre man spiser er jo ofte ganske tungt. Jeg er også glad i vaniljeis (finnes lettere alternativer) med varme bær :)

Ellers har vel Kristine Weber og Dedication masse sunne oppskrifter!

Fruktsalat hørtes lurt ut! Og så skal jeg sjekke ut linkene dine! =)

Skrevet

Fruktsalat hørtes lurt ut! Og så skal jeg sjekke ut linkene dine! =)

Kan sikkert krydres med "julekrydder" også! Er hvertfall kjempegodt med kanel :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg tenker heller hvorfor skeie helt ut når det finnes mange gode alternativer? Jeg legger på meg veldig fort, så da blir det et stort tilbakesteg..

Så bruk de derre gode alternativene da, du har tydeligvis kunnskap om det, så HVORFOR skrive en tråd om det??

Skrevet

Jeg ville ha tillatt meg noen utskeielser. Jula og nyttår er kun noen få dager av et helt år.

Som du skriver så kan du skjære bort fett og forsyne deg av grønnsaker og droppe potetene.

Lag gode julefrokoster med sunt og magert pålegg. Dyng på med tomat, agurk osv.

La noen måltider som frokost og kveldsmat være magert.

Velg frisk frukt og vaniljekesam. Kjøp kalorifattig is. Mørk sjokolade med minst 70% kakao.

Anonym poster: 953674968b657c079bbec701ec88769e

Skrevet

Har du noen oppskrift på det?

Evt hvilke mengder og hvilke annen søtning bør man bruke istedet for sukker?

Skrevet

Å kutte ut potetene én dag i året gjør deg ikke tynn. Å spise julemiddagen gjør deg ikke tykk.

Men en veldig god dessert er oppkuttet appelsin (uten det hvite) med honning og kanel, det smaker friskt og søtt på en gang, samt skikkelig julete. Personlig tenker jeg at det viktigste i jula er ikke å begrense kaloriinnholdet per dag, men begrense lengden på hva som kategoriseres som jul. De to dagene jeg spiser pinnekjøtt går jeg all in, for å si det sånn. Men man trenger ikke kaker til kaffen fra 21. desember - 3. januar. :)

Anonym poster: 24327c01a976b0285c824033df72320b

• Liker 2
Skrevet

Har du noen oppskrift på det?

Evt hvilke mengder og hvilke annen søtning bør man bruke istedet for sukker?

Jeg hadde prøvd med sukrin+ og halv mengde, eventuelt litt mindre. Har ingen oppskrift, dessverre (mormors oppskrift er i en eller annen kokebok hos mamma), men er mange på nett. Vanlig sukrin er også mulig, men mange synes det får en litt kald og rar ettersmak. Jeg synes det går fint (har da brukt samme mengde som i oppskriften).

Skrevet

Kokosbollekake (skumkake)

Ingredienser:

9 gelatinplater

1,5 dl vann

6 eggehviter

2 ts vaniljesukker

Ca 3 dl Sukrin melis

Glasur:

100g mørk sjokolade

60g kokosolje

2 eggeplommer

Kokosmasse

Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 min. Kok opp 1,5 dl vann og rør deretter inn en og en plate til alt er oppløst.

Pisk eggehvitene stive med melis (og evt vaniljesukker). Rør inn gelatin og pisk videre i rundt 2-5 minutter. Ha det i en rund bolle og sett kjølig til det stivner. (jeg ville brukt vanlig kakeform uten bunn plassert oppå et kakefat. Da er det bare å ta av formen når den har stivnet. Blir finere…)

Smelt sjokoladen sammen med kokosoljen. Rør inn eggeplommene når dette er avkjølt (ellers skiller de seg). Sett glasuren i kjøleskap. Når den nesten er stivnet brer du den over kaken. Så strør du kokosmasse over.

Denne er snill med blodsukkeret, så passer fint til diabetikere, barnebursdager osv. Muligens synes noe den er lite søt, men da er det bare å ha i mer sukrin. For mine smaksløker var den veldig søt, men ikke alle syntes det

NB! STOR OPPSKRIFT! KAN DELES PÅ 2 OM MAN BRUKER VANLIG KAKEFORM!

Denne her kan vel bli ganske så sunn :)

Anonym poster: 324e707f8a6a391dbfac6509b246f8bf

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Og til dere som sier at jeg bare skal skeie ut, jeg skal selvfølgelig unne meg noe, og jeg har ingen planer om å telle kalorier i jula, men jeg ønsker å ikke skeie totalt ut hvis jeg har mulighet til å velge noe litt sunnere! ;-)

Skrevet

Hva med å lage en sunn ostekake?

En boks mager kesam eller most Cottage Cheese

Gelatin

Fun light for smak eller en pakke sukkerfri gele (de har på meny) blandet ut med halve vannmengden.

Bunnen lager du av smeltet, mørk sjokolade og haregryn.

Utrolig godt og sunt!

Gjest Trolltausa
Skrevet

Kokosboller har ganske få kalorier! :)

(Ned i mot 50 pr bolle)

Det er stort sett min julekos, og har vært det i mange år uansett vektreduksjon eller ikke, siden jeg er veldig lite glad i julekaker.

Skrevet

Selv om det bare er jul noen få dager i året, så er det også advent bare 1 gang i året, 17 mai bare en gang i året, sankt hans bare en gang i året, Olemann sin konfirmasjon bare en gang i LIVET, Turid sitt bryllup osv, osv... Jeg skjønner ikke hva det er som er så galt med å prøve å gjøre disse anledningene litt sunnere.

Jeg serverte sjokoladekrem med sharon hin dagen, ble godt mottatt:

Mager kesam (gjerne blandet med skyr/cottage cheese)

Kakaopulver

Stevia/sukrin

Blandes sammen, serveres med fruktbiter. F.eks. sharon, melon, jordbær.

Om du vil ha sunnere riskrem, kan du blande kesam og cottage cheese, og litt vaniljeessens. Sukkerfritt syltetøy er bra "saus".

Jeg bytter ut litt av sukkeret i julekakene mer sukrin og stevia. Men ikke for mye, akkurat når det gjelder de syv slagene vil jeg ikke kødde for mye med smak og konsistens.

Anonym poster: 91d0580a1eeb1a38b41db7844f8997fa

Skrevet (endret)

Takk for gode tips! Skal teste ut både ostekaken og sjokoladekremen, hørtes godt ut!

Jeg visste heller ikke at kokosboller hadde så få kalorier!

Edit: Og absolutt helt enig med det første du sier AB!

Endret av super-s
Skrevet

Selv om det bare er jul noen få dager i året, så er det også advent bare 1 gang i året, 17 mai bare en gang i året, sankt hans bare en gang i året, Olemann sin konfirmasjon bare en gang i LIVET, Turid sitt bryllup osv, osv... Jeg skjønner ikke hva det er som er så galt med å prøve å gjøre disse anledningene litt sunnere.

Jeg serverte sjokoladekrem med sharon hin dagen, ble godt mottatt:

Mager kesam (gjerne blandet med skyr/cottage cheese)

Kakaopulver

Stevia/sukrin

Blandes sammen, serveres med fruktbiter. F.eks. sharon, melon, jordbær.

Om du vil ha sunnere riskrem, kan du blande kesam og cottage cheese, og litt vaniljeessens. Sukkerfritt syltetøy er bra "saus".

Jeg bytter ut litt av sukkeret i julekakene mer sukrin og stevia. Men ikke for mye, akkurat når det gjelder de syv slagene vil jeg ikke kødde for mye med smak og konsistens.

Anonym poster: 91d0580a1eeb1a38b41db7844f8997fa

Greia er at hvis man trener regelmessig og har et bra kosthold til vanlig, så gjør ikke disse dagene noe. Man trenger selvsagt ikke å spise 5 kakestykker i tante olgas bursdag, alt med måte.

Og for de fleste smaker disse sunne alternativene høgg. Jeg eeeeeeeeelsker riskrem, og på julaften kan jeg spise ubegrenset av dette. Smakte en gang en variant av cottage cheese og noe greier, men fy faen så vondt det var. Hadde blitt skikkelig sur om det plutselig var sunnere riskrem på julaften.

Anonym poster: 375be1d1db7f9657b1f1d106b9eee8c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...