c_mulan Skrevet 17. november 2012 #1 Del Skrevet 17. november 2012 I dag har vi en bolig sammen der vi eier 50/50. Vi har nå funnet en ny bolig som vi har lyst på, men økonomisk er dette litt komplisert. Idag har jeg et lån på 1.200.000 pga av jeg har kjøpt meg inn samt bidratt til oppussing av boligen, mens han er gjeldfri. Ved kjøp av dagens bolig brukte vi penger han hadde arvet og disse har han fått tilbake ved at jeg kjøpte meg inn i boligen. Så det jeg lurere på ved kjøp av ny bolig er hvordan få det riktig: Hvis jeg beholder lånet når vi selger boligen trenger vi kun å låne 1.500.000 til den nye boligen men da har jeg en gjeld på 1.950.000, mens mannens andel vil være på 750.000. Alternativ to er vi begge låner til ny bolig med likt i egenkapital, men da ender vi med et lån på 3.000.000 og han får ca 2 mil på bok fordi jeg ikke har like mye egenkapital som han. Dette ønsker ikke han for skulle det bli brudd så må også de pengene deles. En måte å løse det på er at jeg undertegner en avtale der jeg ikke skal ha rett til de pengene ved et evt brudd. Vi ønsker å ha 50/50 deling men det er vanskelig å vite hva som er rett å gjøre. Mulig det er en annen måte å løse dette. Vil gjerne ha positive og negative innspill for akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 17. november 2012 #2 Del Skrevet 17. november 2012 Jeg ville gjort det sånn at dere begge skyter inn det dere har mulighet til i EK, og at dere deler lånet 50/50. Skriv en avtale på at han har større eierandel i boligen enn deg. Du har vel uansett ikke råd til å kjøpe ham ut ved evt brudd uansett, så da spiller ikke eierandelen noen stor rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 17. november 2012 #3 Del Skrevet 17. november 2012 Hvorfor må han dele 2 mill på bok om det skulle bli brudd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_mulan Skrevet 17. november 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) C_kjendis: Vet ikke helt hvordan det funker, men et venne-par som skilte seg nylig der måtte hun dele sparepengene. Det er ikke noe skjevdeling inne i dette bildet. Det var noe om at han ikke hadde noe igjen til likdeling, men hadde allikevel krav på halvparten av hennes overskudd. Fikk svar fra hun nyskilte og da sier hun at det er slik: Det spiller ingen rolle hvem som har betalt for verdiene mens de var gift. Formuen skal deles likt, i henhold til ekteskapsloven § 58. bankinnskudd, aksjefond, boligformue og gaver som de har gitt hverandre skal deles likt. Arv skal holdes utenfor. B-kjendis takk for svar, men 50/50 sikrere også at jeg ikke kan bli kastet ut "på dagen" om noe skjer. Endret 17. november 2012 av c_mulan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #5 Del Skrevet 17. november 2012 C_kjendis: Vet ikke helt hvordan det funker, men et venne-par som skilte seg nylig der måtte hun dele sparepengene. Det er ikke noe skjevdeling inne i dette bildet. Det var noe om at han ikke hadde noe igjen til likdeling, men hadde allikevel krav på halvparten av hennes overskudd. Fikk svar fra hun nyskilte og da sier hun at det er slik: Det spiller ingen rolle hvem som har betalt for verdiene mens de var gift. Formuen skal deles likt, i henhold til ekteskapsloven § 58. bankinnskudd, aksjefond, boligformue og gaver som de har gitt hverandre skal deles likt. Arv skal holdes utenfor. B-kjendis takk for svar, men 50/50 sikrere også at jeg ikke kan bli kastet ut "på dagen" om noe skjer. Formue som taes med inn i forholdet skal ikke deles likt. Ei heller arv selv om den er mottatt under ekteskap. Om dere er usikre er det jo relativt billig (sett opp mot verdiene her) å ta en samtale med advokat og ev. skisset opp avtaler - kanskje fins det løsninger dere ikke har tenkt på ennå. Anonym poster: deb6b72c2a31af87bc5b5348bfa0cc16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #6 Del Skrevet 17. november 2012 C_kjendis: Vet ikke helt hvordan det funker, men et venne-par som skilte seg nylig der måtte hun dele sparepengene. Det er ikke noe skjevdeling inne i dette bildet. Det var noe om at han ikke hadde noe igjen til likdeling, men hadde allikevel krav på halvparten av hennes overskudd. Fikk svar fra hun nyskilte og da sier hun at det er slik: Det spiller ingen rolle hvem som har betalt for verdiene mens de var gift. Formuen skal deles likt, i henhold til ekteskapsloven § 58. bankinnskudd, aksjefond, boligformue og gaver som de har gitt hverandre skal deles likt. Arv skal holdes utenfor. B-kjendis takk for svar, men 50/50 sikrere også at jeg ikke kan bli kastet ut "på dagen" om noe skjer. "På dagen"? Så vidt jeg forstår er dere gift, og det er en langdryg prosess med skilsmisse etc. så ingenting kommer til å skje på dagen. Dessuten må han uansett kjøpe deg ut - en kan ikke kaste ut en medeiger! Anonym poster: deb6b72c2a31af87bc5b5348bfa0cc16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_mulan Skrevet 17. november 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) "På dagen"? Så vidt jeg forstår er dere gift, og det er en langdryg prosess med skilsmisse etc. så ingenting kommer til å skje på dagen. Dessuten må han uansett kjøpe deg ut - en kan ikke kaste ut en medeiger! Anonym poster: deb6b72c2a31af87bc5b5348bfa0cc16 "På dagen" var den gangen jeg kun hadde ca 15% andel i boligen og var gift. Han kunne betale meg ut på dagen. Det er 5 år siden det nå og derfor ønsker vi å gjøre det riktig denne gangen. Idag vet jeg at det ikke kunne ha skjedd med fikk en ordentlig vekker den gangen. Vi tror ikke at vi vil komme dit igjen og har jobbet mye med ekteskapet de siste 4 årene, men vil ha på det rene. Takker for tipset om å få advokat til å skissere Endret 17. november 2012 av c_mulan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå