Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var vitne til et voldsomt slagsmål da jeg var på jobb, hvor den ene smalt hodet i asfalten og visstnok ble alvorlig skadet. Hele slagsmålet startet inne på min arbeidsplass, men de beveget seg fort ut, så jeg fikk med meg endel av det som skjedde. Nå er jeg innkalt til avhør, som vitne. Problemet er at jeg var den eneste der som ikke er en del av de to "gjengene" som gikk løs på hverandre. Ergo, jeg er såvidt jeg vet den eneste med et objektivt og riktig syn på saken. Jeg syns det er litt skummelt med dette avhøret, for om det skulle få en innvirkning på hva som skjer med de som slåss, så vet de hvor informasjonen har kommet fra. Og, disse gutta er ikke de jeg har mest lyst til å møte igjen. (Noe som godt kan skje, siden jeg innimellom ikke er ferdig på jobb før litt utpå kvelden, og da er jeg alene.)

Men, man kan jo ikke akkurat si nei til å fortelle hva man så? Jeg vil jo selvsagt også at saken skal få en riktig vending, jeg vet jo hvem som gjorde hva. :-?

Jeg vet jo at politiet har taushetsplikt, men i mitt tilfelle tror jeg det hjelper lite gitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er ukomfortabel med dette. Som om det ikke var ukomfortabelt nok å være der da det skjedde.

Jeg tror ikke det vil være vanskelig å møte til avhør hos politiet. Det er klart at du ønsker å få forklart deg, tømt deg litt på en måte. Jeg antar også at politiet gjerne vil avhøre deg for å få en best mulig oversikt over hendelsesforløpet. Antagelig vil de ikke trenge å vise til deg ved videre behandling av saken.

Vel det er det jeg tror ihvertfall.

Det kan jo også være lurt å ta det opp med politiet at du føler deg satt i en vanskelig situasjon. De er stort sett mennesker de også...

Skrevet

Kanskje du må i sånt witness protection program? Ha et par undercover agenter som fotfølger deg mens de prøver å få has på gjengene?

Litt spøk, men helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg synes at i en slik situasjon så er det en borgerplikt å stille opp for politiet og redelig fortelle hva du så. Alle må gi sitt bidrag hvis vi ønsker å bekjempe kriminalitet og vold i samfunnet. Men noenganger krever det litt av vitnet, at man må strekke seg litt og kanskje blir stående mellom barken og veden. Da må man være modig. Jeg ville ha tatt opp dette med politiet før jeg vitnet tror jeg, fortalt dem mine bekymringer om det å bli et mulig mål for gjengers misnøye. Jeg håper du finner en måte å kunne vitne på uten å risikere veldig mye..

Gjest Poirot
Skrevet

Fortell om din redsel til politiet.

Man har forklaringsplikt som vitne og kan straffes om man ikke møter eller ikke snakker sant.

Ikke alltid man trenger å møte som vitne i rettssaken selv om man er inne til avhør. Om du på noe vis skulle bli truet, ta kontakt med politiet øyeblikkelig. Be gjerne om å få en kontaktperson når du er inne til avhør.

Skrevet

Men det er jo to parter til i saken. Ditt vitnemål er neppe helt avgjørende. Det du sier vil sannsynligvis komme frem delvis gjennom de andre partenes vitnemål også. (Med mindre den ene parten er så skadet at h*n ikke kan si noe som helst.) Dessuten er det ytterst sjelden at det skjer noe med personer som vitner i en rettsak. Jeg kan skjønne at det er ubehagelig, men tror ikke det er noe å frykte. Du kan selvfølgelig fortelle politiet hvordan du føler det. Da vil trolig politiet kunne berolige deg også.

Hvis dette er "skumle" mennesker, kjenner vel politiet til dem fra før?

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg vet jo i bunn og grunn at jeg ikke har noe å frykte, men kunne ønske jeg slapp. Politiet kjenner til disse fra før, har hatt et par andre episoder hvor vi har måttet ringe politiet for å få de fjernet, så det vet hvordan de er.

En annen ting; for at det skal settes i gang med avhør og vitner og hele pakka, må det ikke finnes en anmeldelse i bunn? Jeg bare syns det virker snodig i denne saken, for sannheten er at han som ble skadet startet hele greia, og jeg forstår ikke hvorfor han gidder å forfølge saken da. I tillegg trodde jeg sånne gjengidioter helte mot "øye for øye, tann for tann" mentalitet..

Jaja, skal nå uansett dra da, har ikke vært i mine tanker å ikke møte. Så får jeg heller si fra om hva jeg tenker, så blir jeg nok enda mer beroliget. :wink:

Skrevet

Jo, det skal foreligge en anmeldelse. Men politiet kan legge inn den anmeldelsen selv. Ellers ville det vært mange tilfeller der voldssaker ikke ville blitt anmeldt, pga offerets redsel for represalier. Så i de fleste tilfeller der det skjer fysisk skade, blir politi varslet, og de anmelder saken og starter etterforskning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok, takk :-)

Tenkte meg at det var sånn, har jo hørt om mishandlede koner som ikke tør å anmelde mannen, og at politiet gjør det istedet.

Skrevet

Siste gjest var meg..

Skrevet

Jeg ble engang avhørt i forbindelse med at naboen hadde gjort innbrudd i flere leiligheter der vi bodde. Visste at naboen hadde mange kriminelle kontakter og var selvsagt veldig redd for at det jeg sa skulle bli brukt mot meg senere.

Valgte å fortelle politiet hvorfor jeg var redd og de skjønte det absolutt. De ga meg et eget telefonnummer som jeg kunne ringe hvis noe skjedde og lovte at en politibil skulle komme i løpet av maks 10 minutter hvis jeg kontaktet dem.

Jeg behøvde aldri å ringe, men du verden så trygg jeg følte meg. Kanskje du kan be om det samme?

Skrevet

Skjønner følelsene dine veldig godt.

Ville følt det samme sjøl, at det var ....ekkelt.... på en måte.

Ville bare ønske lykke til.

Håper det går bra!

Skrevet
Fortell om din redsel til politiet. Man har forklaringsplikt som vitne og kan straffes om man ikke møter eller ikke snakker sant.

Man har vel ikke forklaringsplikt for POLITIET ? Hvis politiet mener at man har informasjon de er interessert i og man ikke vil forklare seg for dem kan de kreve rettslig avhør, og da plikter man å møte opp, men selv i et rettslig avhør kan man få problemer med å "huske". Kort sagt, om man vil bidra til å hjelpe med oppklaring og straffing av kriminalitet er i praksis en frivillig sak.

Er man redd for represalier bør man selvsagt ta dette opp med politiet, men at de skal kunne gi noen beskyttelse er temmelig illusorisk. Nå vet jeg ikke hva slags kriminelle det er snakk om her, men er det av kategorien hardkokte og profesjonelle gjenger slår de til så raskt at politiet er sjanseløse. Hvis det er det det er snakk om her bør bøt Newt tenke seg MEGET nøye om. Politiet vil selvsagt forsøke å gi inntrykk av at de kan gi beskyttelse for å få tak i den informasjon de er ute etter, men det er illusorisk. De klarte jo ikke en gang å beskytte Anooshe som ble offentlig henrettet på trappa foran politistasjonen, til tross for at de visste hun var truet på livet.

Prithivi

Gjest Poirot
Skrevet

Prithivi: jeg mente som vitne i en rettssak.

Om man forklarer seg bra for politiet kan det hende man slipper å møte som vitne, pga de får nok info til å klare resten selv.

Skrevet
Valgte å fortelle politiet hvorfor jeg var redd og de skjønte det absolutt. De ga meg et eget telefonnummer som jeg kunne ringe hvis noe skjedde og lovte at en politibil skulle komme i løpet av maks 10 minutter hvis jeg kontaktet dem.

Ti minutter....?

Prøv å holde pusten i ti minutter og se hvor lang tid det egentlig er.....

Hvis jeg trykker på voldsalarmen er de her på to, og det er jammen meg lang nok tid.....

Skrevet

Da har jeg vært der :-)

Gikk egentlig veldig bra, men duverden så vanskelig det er å huske detaljer. "Hvor på kroppen ble fornærmede slått?" osv, og jeg hadde allerede forklart at det var på overkroppen, men det holdt ikke nei..

Fikk pekt ut de skyldige på bilder da, identifiserte de hver for seg, og fikk bekreftelse på slutten at det var de samme som politiet trodde det dreide seg om. Og som det er nevnt her før, jeg fikk forklart at jeg kunne nekte å forklare meg, men jeg kunne da bli innkalt til tingretten.

Også fikk jeg et telefonnummer der jeg kan henvende meg om det skulle være noe.

Er egentlig ganske rolig nå, var i grunn godt å få ut alt.

Gjest Poirot
Skrevet

Ti minutter....?

Prøv å holde pusten i ti minutter og se hvor lang tid det egentlig er.....

Hvis jeg trykker på voldsalarmen er de her på to, og det er jammen meg lang nok tid.....

Er jo ikke alle som bor så nærme en politistasjon, da Tex....

Skrevet

Det er langt herfra til nærmeste politistasjon. Det er alltid utrykningsbiler på veien.

Gjest Poirot
Skrevet
Det er langt herfra til nærmeste politistasjon. Det er alltid utrykningsbiler på veien.

Men ikke alle steder er de 2 minutter unna til enhver tid-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...