Gå til innhold

Hjelp til kjøp av skanner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å kjøpe en skanner til et familiemedlem til jul. Problemet er bare at jeg er fullstendig ubevandret i denne verden, og etter å ha søkt litt på nett, ble jeg om mulig bare mer forvirret. De kommer i så mange forskjellige versjoner og prisklasser, og jeg aner ikke hva man egentlig trenger. Jeg vil ikke kjøpe noe dårlig, men jeg vil heller ikke betale masse ekstra for funksjoner eller fancy utforming eller andre ting man ikke trenger.

Er det noen som kan hjelpe meg litt? Noen som har en skanner selv som dere er enten fornøyd eller misfornøyd med, eller som kan litt om dette?

Det er i grunnen ikke mange krav. Det dere kanskje trenger å vite:

• Den er til privat bruk.
  • Vil sannsynligvis hovedsakelig brukes til å skanne inn dokumenter, men muligens også bilder og avisartikler.
  • Hun har printer og kopimaskin, så det trengs ikke noe duo-funksjonalitet.
  • Prisen er i seg selv ikke relevant, det er ikke noe gitt tak på hva jeg er villig til å betale, bare det som sagt ikke er tilleggspris for tullete ekstrating man ikke trenger.

Jeg ville sette kjempestor pris på hjelp, bare spør hvis det er mer info dere trenger!

Anonym poster: 828212daa58af26de494406adc7c656c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins hovedsaklig to typer, dokumentskannere, og bordskannere. En dokumentskanner drar hele dokumentet gjennom maskinen, mens på en bordskanner legger man det man skal skanne på en glassplate.

Dokumentskannere er nok best om man skal skanne mye papir, er det bare snakk om "avogtilbruk", vil det sikkert være greit med en helt enkel bordskanner.

Selv har jeg en gammel Epson Perfection (standard bordskanner) til sporadisk bruk. Til dokumentbruk er det nok bedre med en maskin med bedre batchløsninger, f.eks dokumentmater (slike fins bygd inn i bordskannere også), eller bygd inn i driveren (f.eks skanning direkte til PDF).

Titter du prisjakt, finner du endel bordskannere med dokumentmater (jupp, det er de som ser ut som en halv kopimaskin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar, Lutetium! :blomst:

Hun trenger en som ikke tar så alt for mye plass, og jeg tror heller ikke det er snakk om veldig store bunker som skal skannes, så da er kanskje en bordskanner det beste?

Hun har tidligere hatt en der man legger arket på en glassplate og trykker "skann", enkelt og greit. Dette var en kombinert kopimaskin og skanner, og var egentlig veldig fin, det var bare det at det var et sånn tre-i-en-produkt (printer, skanner og kopimaskin) der det støtt var en av de tre funksjonene som ikke virket. Hun har sendt den til reparasjon flere ganger, men det ender alltid opp med at en av de tre ikke fungerer. Nå er det skanneren som ikke funker, og hun har gitt opp å få alt til å fungere, så tanken er å ha en skanner ved siden av. Hun er en klok kvinne og alt det, men jeg tror en som er enkel i bruk, lett å forstå, er det beste for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar, Lutetium! :blomst:

Hun trenger en som ikke tar så alt for mye plass, og jeg tror heller ikke det er snakk om veldig store bunker som skal skannes, så da er kanskje en bordskanner det beste?

Hun har tidligere hatt en der man legger arket på en glassplate og trykker "skann", enkelt og greit. Dette var en kombinert kopimaskin og skanner, og var egentlig veldig fin, det var bare det at det var et sånn tre-i-en-produkt (printer, skanner og kopimaskin) der det støtt var en av de tre funksjonene som ikke virket. Hun har sendt den til reparasjon flere ganger, men det ender alltid opp med at en av de tre ikke fungerer. Nå er det skanneren som ikke funker, og hun har gitt opp å få alt til å fungere, så tanken er å ha en skanner ved siden av. Hun er en klok kvinne og alt det, men jeg tror en som er enkel i bruk, lett å forstå, er det beste for henne.

Skanneren på slike kombimaskiner er som regel ikke allverden (dårlig oppløsning), så hun vil komme bedre utav det med en skanner utenom, sånn sett. På den annen side trenger man ikke så veldig god kvalitet om man skal skanne stort sett bare tekst, og slike kombimaskiner er veldig hendige i bruk. Tipper jeg rett om jeg tror det er snakk om en blekk-kombi?

Kanskje hun egentlig bør bytte ut kombimaskinen med noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er blekk, men der er jeg ikke helt sikker. Joda, hun kunne ha byttet ut hele, men slik den er i dag, fungerer både printeren og kopimaskinen, og da er det jo like greit å beholde den. Hun har ikke egentlig noe særlig tro på slike tre-i-en-produkter, og det har heller ikke jeg, så skulle hun byttet det ut, ville hun nok endt opp med en printer, en kopimaskin og en skanner, for hun trenger alle tre. Det vil ta veldig mye plass, og er også litt meningsløst siden to av funksjonene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da høres det ut som en ren skanner er tingen.

Tror ikke det er så nøye hvilken man går for, men jeg ville holdt meg til de tre store, HP/Canon/Epson. Hvorvidt det kan være aktuelt med arkmater, får du nesten vurdere selv, men det er en kjekk funksjon. De funker som vanlig bordskanner i tillegg.

Sorterer man vekk alt utenom papir (dvs, velger vekk skannere som tar film, dias, og transparenter), står man igjen med denne samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som sagt bare en gammal Epson, men denne ser da grei ut? Men den var frøktele dyr, du får den på proshop for under 400. Sjekk selv.

Oj, ja, den var mye billigere der, ja. Men jeg vil gjerne kjøpe den fysisk i butikk, er så mye greiere å bare kunne gå tilbake om noe skulle gå galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ja, den var mye billigere der, ja. Men jeg vil gjerne kjøpe den fysisk i butikk, er så mye greiere å bare kunne gå tilbake om noe skulle gå galt...

Hvis du har Siba i nærheten, kan du prøve der? De tar ihvertfall langt under 699,-

Ellers har du jo de andre elektrokjedene (Expert/Lefdal/Elkjøp osv). Men da må du kanskje gå for en litt annen modell.

Staples ser ut til å ha den, forresten. Men de ser ikke ut til å ha noe annet enn status på nettbutikken, til tross for at de har fysiske butikker. (Skjerpings, Staples!). Kan kanskje være en ide å stikke innom en slik kontorrekvisita butikk, uansett. Tror de har litt mer peiling på skannere enn den jevne elektrohandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Lutetium! Jeg bor i Oslo, så en Siba bør jeg vel finne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelpen, Lutetium! Jeg bor i Oslo, så en Siba bør jeg vel finne! :)

Ingen svette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe konkret kjøpetips, men har noen synspunkter på hvilke maskiner jeg ville hatt.

Jeg har svart/hvitt laserskriver og flatbed-scanner (bordscanner).

Fargeskriver kunne vært kjekt, men da måtte det være fargelaser, siden blekkpatroner og tilfeldig bruk fra tid til annen ikke går godt sammen. Blekkpatronene tørker og skrivehodet tørker og det blir dyrt og mye prakk, så da lar jeg heller være å tilby hjemmet vårt fargeutskrift.

Begge voksne her er i full jobb så det meste lar seg gjøre i løpet av et døgn. Barna bruker kun skriveren (nettverkstilkobla) og scanning er det kun meg som driver med. Scanner inn for å ha dokumentasjon av skriv vi sender fra oss.

Kopieringsfunksjon er noe vi sjelden gjør, men muligheten er jo der.

Foto-utskrifter gjør vi sjelden, men tyr til jobbprinter når det trengs. Blir ikke foto-kvalitet (fargelaser), men pytt pytt. Takkekort, julekort og den slags går gjerne via fotofirmaer, da laserutskrift ikke er noe kona er fornøyd med...

Tre-i-en-produkter ikke noen god løsning over tid, da produkter har det med å gå i filler. Har man en separat scanner og separat skriver så får man i det minste gjort noen operasjoner mens ting er til rep osv.

Men siden det ikke er du som skal ha dette selv så er det jo ikke bare å bestemme hvordan andre skal ha det ...

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...