Gå til innhold

Barn med melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan de søke om grunnstønad for fordyret kosthold? Kan ikke spise eller drikke noe med melk i, men lurer på om man får støtte da?

Anonym poster: 7900675f732307b6e4a720613e1d1e1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man får ikke grunnstødnad, fordi melkefritt kosthold ikke er spesielt mye dyrere enn kosthold med melk. Vanlig melk byttes ut med havremelk, soyamelk eller kokosmelk, og en liter koster ca 15 kr, melkefritt melange til matlaging og melkefritt Soft til skivene er ikke mye dyrere heller. Jeg synes det er litt styrete fordi jeg må lese bakpå alle pakker, og fordi det meste må lages fra bunnen av, men det er ikke noe særlig dyrere enn før da vi spiste melk.

Det man får er derimot Nutramigen eller annen morsmelkserstatning på blå resept. Dette kan ungene få til de er 10 år, noen til 20. Høres sikkert rart ut å gi morsmelkserstatning til så store barn, men det er en del barn som drikker det i stedet for havremelk.

Skrevet

Ok, men da samler jeg ikke kvitteringer. Leste på allergiviten at en kunne få grunnstønad til eksembarn grunnet fordyret kosthold, vask av klær og sengetøy pga sølete og klissete salver.

Anonym poster: 7900675f732307b6e4a720613e1d1e1e

Skrevet

Har melkeallergi barn og fikk ikke noe stønda pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...