Gå til innhold

Hva jeg trenger å vite om katter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan sikkert gjelde for enkelte tilfeller. Men på dyrebeskyttelsen der jeg er frivillig er det krav om at katten har mulighet for å være ute.

Anonym poster: a3065781bcc0d7a9401e7833941f3887

Jeg har hatt tre katter fra dyrebeskyttelsen, og aldri har det vært et krav at de skal være ute! Aldri!

:heks:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Det kan sikkert gjelde for enkelte tilfeller. Men på dyrebeskyttelsen der jeg er frivillig er det krav om at katten har mulighet for å være ute.

Jeg har såpass god oversikt over dette miljøet at jeg umiddelbart kan si; Dette er spesielt for din organisasjon. Andre organisasjoner har andre innfallsvinkler til dette.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er forskjellige de også - alle har ulike behov, og det må man være klar over når man tar til seg en pusekatt. Min kjære lille spiste bare kokt sei og tørrfor de første, tja 10 årene vi hadde ham - og vi prøvde virkelig ALT av matvarer for å gi kjekken litt variasjon. Han fikk omtrent alt som fantes av mat, både veterinærgreier, våtfor fra matbutikken, fersk fisk, smake ved middagsbordet (han hadde egen stol ved bordet også, selvsagt!) - you name it. Det kom ikke på tale - da bare rynket han på nesa og så på meg med et skikkelig "er du morsom med meg eller - kom med seien min, takk!"-blikk.. :fnise: Etter noen anfall i 11-12-årsalderen ble matvanene imidlertid endret over natta; da spiste han alt annet enn sei.. Og den O'store favoritten ble den røde boksen med kattemat som de hadde på rema; da var det happy cat i heimen og mat ut over hele kjøkkengulvet og i pusebarten! :laugh:

Min pus var langhåret (Norsk Skogskatt), og vi børstet ham så å si hver dag. Han likte det da, la seg ned og strakk seg utover teppet, rulla seg rundt ("andre siden nå, mamma!") og purret fornøyd.. Også hendte det selvsagt at han snappet til seg børsten og lekte med den i stedet.. :rodmer:

Katten er et familiemedlem; og kort sagt må den behandles deretter. Er pusen syk skal den til veterinær, den skal sjekkes og følges opp minst en gang i året og få markkurer og vaksiner, han skal få god, ordentlig mat (jada, jeg vet at mange her er the-all-knowing-anti-boksemat-mafia, og mange er også "herreguuuud, gav du katten din kjøttdeig??" etc., men ærlig talt - katten spiser det den vil ha, og selvsagt skal han få velge selv hva han vil spise - enten det koster 10 kroner boksen eller langt over 100, det er opp til pus å bestemme), pusen må få masse kjærlighet og oppmerksomhet, og må være høyt elsket og satt pris på; en pusekatt er en venn for livet ;)

Og den bør helst få lov å ligge i sofaen med deg - da blir pusen glad! :jepp:

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre katter fra dyrebeskyttelsen, og aldri har det vært et krav at de skal være ute! Aldri!

Så bra. Ei venninne av meg ønsket seg en in katt, helst en voksen og gjerne en med spesielle behov da hun har tid og økonomi til å gi et stabilt hjem til en som ikke er så lett å adoptere bort. Da hun ringte Dyrebeskyttelsen i Oslo fikk hun beskjed om at det var helt umulig fordi alle katter MÅTTE kunne være ute, og at eiere sentralt i Oslo var uaktuelt. Hun har funnet en fin katt hun altså, men hun følte at hun fikk kjeft selv om hun bare ville hjelpe.

Anonym poster: 3380b1a702860f37e3d0dd4df4e7495e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først og fremst ha tid til katten din. Skal det være innekatt og du er er en del vekk fra hjemmet daglig vil jeg anbefale deg å skaffe to stk da den kan ha en lekekamerat når du ikke er hjemme.

Du må også skaffe katte toalett matskål vannskål klorestariv og katteleker. Anbefaler deg at du kjøper kattemat hos vetrinær eller hos dyrlegebutikk. Vi bruker ca 600 kr i mnd på 8 kg kAttemat tørrfor og det holder til fire katter en hel mnd. Ellers må du ha kattesand. Her vil jeg anbefale sand som klumper seg. Den er litt dyrete men lukter mindre. Kattedoen bør tømmes daglig for kattebæsj etc. Hele kassen bør tømmes og vaskes engang i uka minimum en gang hver fjortende dag.

Du må også ha råd til vaksiner og kontroll hos dyrlegen hvert år. Dette koster ca 400 til 500 kr. Vil også anbefale deg å forsikre katten din. Med forsikring vil du kun måtte betale en liten sum egenandel hvis katten trenger dyrlege. Du bør også chipmarkere den og sterialisere hunnkatt hvis du ikke ønsker kattunger. Kastrer hannkatten.

Ellers må du ha noen til å passe katten mens du er på ferie. Den klarer seg en helg hvis du har satt fram nok mat og vann men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Ser andre har nevnt det også, vil bare understreke at forsikring er lurt! Plutselig hender det noe (og gjerne når det minst passer) - som f.eks. da min ene katt ble alvorlig syk på kvelden langfredag for noen år siden. Helligdag og helg og kveld og whatnot; regningen ble ikke akkurat liten. Heldigvis dekket forsikringen det meste, og pus overlevde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra. Ei venninne av meg ønsket seg en in katt, helst en voksen og gjerne en med spesielle behov da hun har tid og økonomi til å gi et stabilt hjem til en som ikke er så lett å adoptere bort. Da hun ringte Dyrebeskyttelsen i Oslo fikk hun beskjed om at det var helt umulig fordi alle katter MÅTTE kunne være ute, og at eiere sentralt i Oslo var uaktuelt. Hun har funnet en fin katt hun altså, men hun følte at hun fikk kjeft selv om hun bare ville hjelpe.

Det er jo bare noe tull!

Ikke at du forteller det, for det tror jeg på, men at de setter slike krav! Det viktige for kattene er at de får et godt hjem, men når det er sagt har jeg hørt en del negativt om akkurat den foreningen du nevner. Det var IKKE der jeg fikk katt.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at dyrebeskyttelsen i Oslo i utgangspunktet har krav om at alle kattene skal være utekatter (og bor du midt i sentrum med trikker og trafikk på alle kanter får du dermed ikke adoptere en katt). MEN, i spesielle tilfeller, som tilfellene Lille-pus nevner, vil kattene bli omplassert som innekatter, men da kun om det vil være det beste for katten. Normale, funksjonsfriske katter som har vært vant til å være ute, ønsker de at fortsatt skal ha muligheten til dette.

Dyrebeskyttelsen i Oslo blir fullstendig drevet på frivillig basis, og det er veldig mange som er innom der og jobber iløpet av en uke. Dessverre er det ikke alle som innehar normal folkeskikk, og jeg har hørt andre klage over hvordan de har blitt mottatt både på telefon og ved besøk. Dette er kjempesynd, for det er jo bare kattene det går utover!

Hvis det eventuellt blir slik at du ønsker deg en voksen innekatt, støtter jeg rådet som ble gitt tidligere om å ha to. Men veldig mange katter ønsker i utgangspunktet å ville gå ut, det er der de hovedsaklig får brukt instinktene sine, opplevd mye spennende nye ting og lukter, får klatret i trær og rast fra seg. Så det beste utgangspunktet for katten er å ha muligheten til å være ute, om den ønsker. Han ene min hadde blitt sprø av å måtte være inne hele tiden, og ville virkelig ha mistrivdes som innekatt. Slikt kan være vanskelig å vite før man kjenner katten. Den andre katten min snur i døra om det skulle vise seg å være vått eller kaldt, da er hun mye heller inne, og kunne sikkert klart seg fint som innekatt resten av livet. Siden de går glipp av en del stimuli ved å kun være inne, er det greit å være to, da kan de stimulere hverandre, men det vil også kreve litt ekstra innsats fra eier, slik at kattene får det optimalt.

Et annet tips er å melde seg som fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Når du er inne på listen, blir det sendt ut mail hver gang en katt trenger et midlertidig hjem, da vil dyrebeskyttelsen dekke kostnader og slikt, og du får prøvd ut det å ha en katt i huset. En del av de er tidsbegrenset, man vet f.eks. at de skal et annet sted om noen få uker, mens andre kan bli mer langvarig. Og alle kattene skal jo ut for adopsjon, så om dere faller fullstendig for hverandre er jo alltid muligheten tilstede for å få adoptert katten du har hos deg. :)

Ellers signerer jeg alt det andre som har kommet frem, alltid kasse inne i tilfelle, bruk god klumpesand, skikkelig mat fra veterinær/dyrebutikk, vaksiner årlig, chipping, sterilisering/kastrering og forsikring.

Anonym poster: bc94a4791b08c361b5969d97604c468e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såpass god oversikt over dette miljøet at jeg umiddelbart kan si; Dette er spesielt for din organisasjon. Andre organisasjoner har andre innfallsvinkler til dette.

Åja, kan som sagt hende det er unntak, kommer jo så klart ann på katten! Men trodde dyrebeskyttelsen i Bergen var ganske stor jeg. Men er ikke "sjef" der, kommer bare innom av og til, og har sett at det står som på div. plakater "vi har som hovedregel at kattene må ha mulighet til å være ute". Men isåfall er det jo bare å oppsøke andre organissasjoner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare noe tull!

Ikke at du forteller det, for det tror jeg på, men at de setter slike krav! Det viktige for kattene er at de får et godt hjem, men når det er sagt har jeg hørt en del negativt om akkurat den foreningen du nevner. Det var IKKE der jeg fikk katt.

Jeg er enig med deg. Det skulle stå innekatt, ikke in katt, men samme det. Jeg synes ikke det er galt at man har det som hovedregel, selv om jeg som innekatteier vet at ikke alle katter passer/ønsker å være ute og at de har fullverdige liv likevel. Det jeg reagerer på er at blir bryskt avfeid når man ønsker å hjelpe, ingen regel uten unntak er det noe som heter. Og min venninne er en av de som kunne gjort stor forskjell i et vanskelig katteliv.

Til de som snakket om frivillige. Ja, Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon men det fratar de ikke ansvar for de som jobber der. Og hvis man ønsker å hjelpe flest mulig dyr, og det vet jeg at Dyrebeskyttelsen ønsker så må de som jobber der læres opp til å møte folk på en litt hyggeligere måte. Hvis ikke må de kanskje endre tlf-praksis til en mobil som går på rundgang mellom faste eller noe. Poenget mitt er at Dyrebeskyttelsen gjør en fantastisk jobb, men det at de er avhengig av frivillige bør ikke være en unnskyldning for måten enkelte oppfører seg ovenfor folk som ønsker å hjelpe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Oslo er litt forvirrende for folk som ikke kjenner til hvem som er hvem, Oslo har 2 hovedorganisasjoner meed betegelse Dyrebeskyttelsen;

"Dyrebeskyttelsen Oslo og Omegn", som er frittstående, og "Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus", som er tilknyttet Dyrebeskyttelsen Norge.

For forskjellene kan man søke dem begge opp, og lese igjennom adopsjonsvilkårene :)

I tillegg til disse så han man Foreningen for omplassering av Dyr - FOD

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er litt forvirrende for folk som ikke kjenner til hvem som er hvem, Oslo har 2 hovedorganisasjoner meed betegelse Dyrebeskyttelsen;

"Dyrebeskyttelsen Oslo og Omegn", som er frittstående, og "Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus", som er tilknyttet Dyrebeskyttelsen Norge.

For forskjellene kan man søke dem begge opp, og lese igjennom adopsjonsvilkårene :)

I tillegg til disse så han man Foreningen for omplassering av Dyr - FOD

Jeg syns det er forvirrende med alle de organisasjonene. Her jeg bor er det minst to, SPCA Norge og Redd Dyra. Begge er aktive. Det er sikkert behov for det siden begge har mye å gjøre. Vet at de gjør mye bra. Støtter begge økonomisk fast.

I tillegg har vi jo Dyrevernalliansen, FOD, Dyrebeskyttelsen, fler?... Samarbeider ikke dem? Hadde de ikke vært sterkere hvis de sto sammen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo påpeke: jeg fikk jo ikke lov å adoptere katt fra Dyrebeskyttelsen for jeg bodde "i byen" hvor de mente det var uforsvarlig med utekatt. Hovedveien går ved oss (som er vel, et godt stykke bort, kanskje noen minutter å gå, men huset vårt som ligger landlig og rolig til).Det sies at det er "landet i byen" her vi bor. Masse grønt, lite trafikk som kjører på stien og masse plass å boltre seg på. Det er ikke i byen, men rett i utkanten. Det bor ca. 8 katter bare i det nærmeste nabolaget, i leiligetene jeg kan se ut av vinduet, som alle er utekatter, også min egen. Jeg tror det avhenger litt av reglene satt av den lokale organisasjonen? :klo:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg kan jo påpeke: jeg fikk jo ikke lov å adoptere katt fra Dyrebeskyttelsen for jeg bodde "i byen" hvor de mente det var uforsvarlig med utekatt. Hovedveien går ved oss (som er vel, et godt stykke bort, kanskje noen minutter å gå, men huset vårt som ligger landlig og rolig til).Det sies at det er "landet i byen" her vi bor. Masse grønt, lite trafikk som kjører på stien og masse plass å boltre seg på. Det er ikke i byen, men rett i utkanten. Det bor ca. 8 katter bare i det nærmeste nabolaget, i leiligetene jeg kan se ut av vinduet, som alle er utekatter, også min egen. Jeg tror det avhenger litt av reglene satt av den lokale organisasjonen? :klo:

Det er nettopp det det heldigvis/desverre gjør.

Dermed blir det veldig peronavhengig hva som blir standard for hvilken organisasjon på akkurat det stedet.

Og med like navn blir forvirringen komplett !

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, kan som sagt hende det er unntak, kommer jo så klart ann på katten! Men trodde dyrebeskyttelsen i Bergen var ganske stor jeg. Men er ikke "sjef" der, kommer bare innom av og til, og har sett at det står som på div. plakater "vi har som hovedregel at kattene må ha mulighet til å være ute". Men isåfall er det jo bare å oppsøke andre organissasjoner! :)

Nå vet jeg ikke om du blander navn på organisasjoner, også i Bergen er det flere organisasjoner og forvirrende navn , men jeg må bare påpeke at Dyrebeskyttelsen Bergen har ikke som krav at alle katter skal være ute.

Hovedregel/vanlig praksis, ja. Men det finnes selvfølgelig unntak, og man ser alltid an både katten, interessenten og situasjonen individuelt. Med andre ord er det vel retningslinjer slik de fleste andre organisasjoner driver så vidt jeg vet :catmilk:

Anonym poster: b42862d553816466a2969216c34043de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen vi var til med vår eldste, sa at våtfor passer bedre til "belønning" eller "dessert" eller generelt kosemat ...? Det var noe med at de får brukt tennene mye mer på tørrforet, jeg mener hun sa noe om fordøyelsen også. Nå husker jeg ikke ordrett hva hun sa, jeg bare bet meg merke i det med tennene.

Jeg vet at mange som forer på bare våtfor, eller råforer (rått kjøtt/innmat) også gir bein, som ukrydra rå kyllingvinger, det er bra for tennene:) Tørrfor inneholder stort sett alt for mye karbohydrater, noe kattene ikke får nyttiggjort seg av, og som ofte gjør de feite... Mange katter drikker også for lite, og da er våtfor glimrende, det inneholder stort sett kjøtt og vann... Det er en godt innarbeidet myte at tørrfor er det eneste saliggjørende, og at våtfor kun er godis... Og jeg er ikke NN som du svarte:)

Anonym poster: ef59917285a43e49aac670b64171c395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som folk skriver, penger til sterilisering, chipping, årlig vaksine osv..

Utstyr: Dokasse, kvalitetsfor (fra dyrebutikk eller dyrlege), halsbånd, leker, klorestativ, seng eller pledd som er katten sin.

Ellers er det viktig å huske på at katters stedsans ikke er ferdig utviklet før de er ca 6 mnd gamle. Det er rund på samme tid som de blir kjønnsmoden, så en god regel er å vente med å slippe katten ut uten bånd før den er kastrert/sterilisert:)

Så risikerer du ikke at katten går seg bort og ikke finner hjem igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis faste regler hos alle Dyrebeskyttelsene i hele Norge.. Ikke alle er under Dyrebeskyttelsen Norge heller, noen har gått ut og startet sin egen, så reglene vil nok her variere:)

Men jeg tror de fleste helst vil at kattene skal få utemuligheter, med mindre katten har spesielle behov eller rett og slett er en typisk innekatt:)

Litt off topic:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du blander navn på organisasjoner, også i Bergen er det flere organisasjoner og forvirrende navn , men jeg må bare påpeke at Dyrebeskyttelsen Bergen har ikke som krav at alle katter skal være ute.

Hovedregel/vanlig praksis, ja. Men det finnes selvfølgelig unntak, og man ser alltid an både katten, interessenten og situasjonen individuelt. Med andre ord er det vel retningslinjer slik de fleste andre organisasjoner driver så vidt jeg vet :catmilk:

Anonym poster: b42862d553816466a2969216c34043de

I Bergen finnes det: Dyrebeskyttelsen Bergen(Ikke under DB Norge), Dyrebeskyttelsen Norge avdeling Bergen og Hordaland, Kattens Vern, Hus til Pus, SPCA (er i oppstartsfasen), og sikkert enda flere..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...