AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #1 Del Skrevet 17. november 2012 Jeg har lenge ønsket meg en katt. Og nå som jeg nærmer meg enden på studentlivet og skal ha jobb, leilighet osv så vil jeg gjerne realisere drømmen min om en katt når det er i orden. Så jeg skal ikke skaffe meg katt nå med en gang, men om 1 år muligens? De jeg vil, er rett og slett samle alle tips og ting jeg må tenke på før jeg får meg en liten kattunge og ikke minst hva jeg må tenke på mens jeg har katten. Det er utrolig mye jeg ikke vet da jeg aldri har hatt kjæledyr selv Siden jeg vet at det er mange KG brukere som har katter, så spør jeg her inne Hva er det lureste å tenke på før man går og skaffer seg en katt? Hva er viktig å tenke på mens man hr katt? Hvor ofte vasker dere katten osv? Anonym poster: a309038574e45497c29bda4e45e141f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 17. november 2012 #2 Del Skrevet 17. november 2012 Først og fremst må du vite at du har råd til å ha katten. Utstyr som matskåler, kattekasse, noe å klore på, litt leker og diverse. Så har du kvalitets-mat, kattesand og dyrlege-utgifter. Du må kastrere, chippe og vaksinere katten din, og holde det vedlike med årlige vaksiner med helsesjekk. Du bør også ha forsikring eller en bufferkonto tilfelle pus blir skadet og trenger veterinærhjelp (som er DYRT). Katter er selvstendige dyr, men det er viktig å vite at noen kan passe pus hvis du skal på ferie, evt om du har råd til kattepensjonat. Du kan ikke ta en spontantur til syden, du må planlegge så du har katte-pass. Du må også huske på at en katt kan bli 20år, og hvis du f.eks vet at du skal til utlandet å studere om noen år så kanskje du burde vente. Det er også vanskelig å finne steder å bo med katt, så du må se etter leilighet hvor du får lov til å ha katt. Vær klar på det at du vil skaffe deg en katt. Katten min har jeg vasket 2 ganger på 3år, og det kun fordi han hadde diarè. Katter trenger ikke å bli vasket. Har du langhåret katt må du gre den ukentlig for å unngå floker. Anbefaler deg å titte hos din lokale dyrebeskyttelse etter katt. Da støtter du en god sak, gir en pus et godt hjem og får den ofte ferdig kastrert, chippet og vaksinert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 17. november 2012 #3 Del Skrevet 17. november 2012 Så fint at du vil forberede det før du skal få deg en kattunge Det lureste å tenke på.. hmm.. Om du har tid. Skal den kun være innendørs, eller skal du ha den utendørs også? Du må kastrere katten. Og den skal ha årlig vaksine. Og den burde være forsikret uansett om det er utekatt eller innekatt. Jeg vasker aldri katten min. Den er utekatt, den vasker seg selv og blir vasket når det regner. Men om du har en katt som godtar å bli vasket (enkelte katter gjør jo det om de venner dem til det, f. eks rasekattunger som har blitt vasket hos oppdretter osv), tror jeg allikevel du kun trenger å vaske den om den blir veldig skitten. Katter er jo relativt renslige dyr som vasker seg selv og bruker mye tid på å stelle seg selv. Og selvom jeg aldri vasker katten min, lukter hun godt, hun lukter skog og mark Men du burde ha klorestativ, katteskåler, kattedo, børste om katten er langhåret, katteleker. En innekatt trenger mer stimulering i form av lek o.l. enn en utekatt som i stor grad stimulerer seg selv ved å løpe rundt, fange mus, klatre osv. Så min katt har katteskåler og en kattedo hvis hun må være innendørs i forb. med sykdom. Men du, katteprat.no er en fin side (forum) hvis du ønsker å lære fra folk som kan mye om katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #4 Del Skrevet 17. november 2012 Her har de skrevet noen viktige tips. http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=452 Katter vasker seg selv, jeg vasker min kun når han har noe uidentifiserbart eller bæsj i pelsen. Bæsj ble det endel av når han var innekatt siden han er langhåret. Nå som utekatt forsvinner alle spor i buskaset. Husk å bruke en sjampo for dyr. Hold matskålene langt unna doen. Katter liker ikke å spise der de går på do. Ha gjerne flere vannskåler rundt om. De er heller ikke så begeistret for å ha drikken rett ved maten. Anonym poster: 2eba418d5ecc64029bfd7f783e12e525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elissima Skrevet 17. november 2012 #5 Del Skrevet 17. november 2012 Som flere skriver så må du vurdere om du har tid. Kan ikke bare dra spontant til syden liksom, er viktig at du har kattepass. Katter er selvstendige dyr, men de liker også selskap og litt kos hver dag. Jeg bruker ikke så voldsomt mye penger på min katt, 300-400 kr i mnd kanskje, inkl kattemat og kattesand. Og jeg har bare vaska henne når hun har hatt diare eller rulla seg i noe dritt, ellers vasker hun seg selv og lukter kjempegodt! Litt styr med langhåret katt da, men jeg grer min noen ganger i uka og klipper av floker som ikke kan gres ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #6 Del Skrevet 17. november 2012 Tusen takk for mange gode tips og linker! Jeg holder på med min master, siste året. Så jeg er ikke student så veldig mye lenger, men jeg vil vite nå hva jeg må tenke på angående kjæledyr før jeg skaffer det. Jeg tenker om, jeg er heldig nok og har råd, ett år (kanskje det tar mer enn det) så vil jeg gjerne ha en kattepus Da har jeg også forhåpentligvis også sparekonto og et sted som tillater kjæledyr :)Er det vanlig at katter blir så gamle? TS Anonym poster: 92471774fa8fa3bd7be0253962ce49f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. november 2012 #7 Del Skrevet 17. november 2012 Er du sikker på at det er en kattunge du skal ha ? Ta deg tid til å evaluere å åpne opp hjemmet ditt for noen som trenger en sjanse til her i livet, er du snill... - en av dem som ble sparket inn i livet uten ett eneste kort på hånden. Og la katten velge deg ! Katter kan bli ganske gamle ja. Nå blir jeg bittelitt personlig her, men bær over med meg. I min nærmeste familie bor 3 katter med meg, 2 med min søsters familie og en med mine foreldre. Min eldste blir 9 år utpå nyåret en gang. Den eldste katten i min familie var 18 år nå i sommer en gang. Den nest eldste er 17 år. Disse to bor ikke sammen med de samme menneskene. Ikke alle katter blir så gamle, men mange blir det dersom de ikke rammes av sykdom eller ulykke. Så du må tenke langsiktig 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #8 Del Skrevet 18. november 2012 Og husk at katter er kjøttetere! Tørrfor der hovedingrediensene er hvete/ris/mais osv er ikke bra for katten. Dvs så og si alt av tørrfor som selges, og store deler av våtforet også. Eneste tørrforet jeg vet om som er ok er Orijen, det får du kjøpe på nett. Men helst burde du bruke våtfor: Bozita er bra og selges på gode dyrebutikker. Jeg bruker ca 700 i mnd på mat til mine to katter, de får kun våtfor pluss kjøtt, bein (rå) og innmat av og til. Ideelt sett burde de få kun kjøtt, bein og innmat, men det er dyrt! Om du ønsker det beste for katten din burde du passe på at du har råd til skikkelig mat. Det forebygger helseproblemer og sparer deg penger på lang sikt, pluss at katten din vil være mye mer fornøyd! Anonym poster: 4b45d769ffe9648a1cf1ff115e443058 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari*Nade Skrevet 18. november 2012 #9 Del Skrevet 18. november 2012 Mye bra info over her. Husk markkur! Spesielt viktig dersom katten tar mye mus og fugler. Mine får også flåttmiddel på sommeren som også virker mot fuglelopper. Dersom du har tid og er forberedt på å gi plass til en pus i mange år fremover er det ikke så mye forberedelse som trengs, men du må tenke igjennom hva slags katt du vil ha. Hunn/hann (sterilisering koster noe mer enn kastrering), langhår/korthår, kattunge/voksen? En kattunge vil kreve mer tid av deg det første året og du kan legge til noen kr i blomster, gardiner, stoltrekk og glass-stæsj som fort blir ødelagt når en liten eventyrer med klør og tenner kommer i hus! ;-) Dersom du skal ha en voksen katt er det flott å få tak i en på den lokale omplasseringen. Der er de fulgt opp med det de trenger og personalet kan hjelpe til å finne en katt som passer til deg! De er også behjelpelige i etterkant dersom du lurer på noe, eller trenger feriepass. Kanskje skal du passe en katt for noen andre en stund, så kan du forsikre deg om at du ikke er allergisk? Flere som oppdager det en stund etter anskaffelse og må finne nytt hjem til katten. Godt at noen faktisk tenker igjennom ting før de anskaffer seg et dyr! Flott! :-) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 18. november 2012 #10 Del Skrevet 18. november 2012 Du har fått gode svar her, men vil gjenta en ting. Man vasker ikke en katt! Hilsen katten min 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Allergikeren Skrevet 18. november 2012 #11 Del Skrevet 18. november 2012 Og husk at katter er kjøttetere! Tørrfor der hovedingrediensene er hvete/ris/mais osv er ikke bra for katten. Dvs så og si alt av tørrfor som selges, og store deler av våtforet også. Eneste tørrforet jeg vet om som er ok er Orijen, det får du kjøpe på nett. Men helst burde du bruke våtfor: Bozita er bra og selges på gode dyrebutikker. Jeg bruker ca 700 i mnd på mat til mine to katter, de får kun våtfor pluss kjøtt, bein (rå) og innmat av og til. Ideelt sett burde de få kun kjøtt, bein og innmat, men det er dyrt! Om du ønsker det beste for katten din burde du passe på at du har råd til skikkelig mat. Det forebygger helseproblemer og sparer deg penger på lang sikt, pluss at katten din vil være mye mer fornøyd! Anonym poster: 4b45d769ffe9648a1cf1ff115e443058 Dyrlegen vi var til med vår eldste, sa at våtfor passer bedre til "belønning" eller "dessert" eller generelt kosemat ...? Det var noe med at de får brukt tennene mye mer på tørrforet, jeg mener hun sa noe om fordøyelsen også. Nå husker jeg ikke ordrett hva hun sa, jeg bare bet meg merke i det med tennene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 18. november 2012 #12 Del Skrevet 18. november 2012 Dyrlegen vi var til med vår eldste, sa at våtfor passer bedre til "belønning" eller "dessert" eller generelt kosemat ...? Det var noe med at de får brukt tennene mye mer på tørrforet, jeg mener hun sa noe om fordøyelsen også. Nå husker jeg ikke ordrett hva hun sa, jeg bare bet meg merke i det med tennene. Det stemmer. Våtfor er til kos en sjelden gang. Ikke til den daglige næringen. En periode fikk katten min mer våtfor enn han burde og da fikk han masse tannsten. Han får en boks i uka som helgekos. En annen ting er at slike ting burde spares til man trenger det. Får katten det sjeldent er det mer populært og veldig kjekt hvis man en gang trenger å knuse medisiner i maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #13 Del Skrevet 18. november 2012 Tusen takk for mange flotte råd! Jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg kan være allergisk, så det med å passe katten til noen var en knallgod ide! Skal sørge for å få gjort det når jeg er hjemme Angående kattunger, jeg har lyst å ha en ltien en. Men jeg kan gjerne også tenke meg en voksen en, og da blir det nok omplasseringssenteret som blir stedet å lete ja Om det blir innekatt eller utekatt avhenger veldig av hvor jeg kommer til å bo når studiene er ferdige og jeg har mitt eget sted, men jeg liker å planlegge dette nøye med alle råd. Derfor spør jeg nå, 1-2 år på forskudd. Angående vaskingen så var jeg veldig usikker på dette, da naboen vår pleide å vaske katten og hadde store kloremerker opp etter armene Lille-pus takk for fint innlegg! Så fint de lever så lenge! Da har man en liten følgesvenn i flere år Jeg har dog et spørsmål til dere med innekatter, pleier dere å ta dem ut på tur? Jeg kjenner en som har pusen sin ute i parken med sele (det er en liten kattunge som er rask som bare fy), men er det lurt? Anonym poster: 92471774fa8fa3bd7be0253962ce49f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 18. november 2012 #14 Del Skrevet 18. november 2012 Tusen takk for mange gode tips og linker! Jeg holder på med min master, siste året. Så jeg er ikke student så veldig mye lenger, men jeg vil vite nå hva jeg må tenke på angående kjæledyr før jeg skaffer det. Jeg tenker om, jeg er heldig nok og har råd, ett år (kanskje det tar mer enn det) så vil jeg gjerne ha en kattepus Da har jeg også forhåpentligvis også sparekonto og et sted som tillater kjæledyr :)Er det vanlig at katter blir så gamle? TS Anonym poster: 92471774fa8fa3bd7be0253962ce49f0 Det kommer mye an på kattens helse og rase. Noen katter blir 20 år, andre blir 10 år. Det er vanskelig å forutsi, men man bør tenke at den blir 20 år i utangspunktet, så man binder seg for 20 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #15 Del Skrevet 18. november 2012 Så her at noen skrev at en langhåret katt må gres hver uke, vil presisere litt: de MÅ gres HVER dag! Men er ikke noe stort problem, man tar det jo som en del av kosen. Du bør skaffe deg den når du har ferie, for å få tid til å gjøre katten trygg og bli kjent med den. Den må gradvis venne seg til å være ute, og i starten bør du være sammen med den hele tiden og passe på at den ikke stikker av. Jeg syns ikke det er greit å ha katter inne. Skal du ha en omplasseringskatt er det som regel et krav at katten får være ute. Ellers tror jeg omplasseringskatt kan være veldig bra om det er første gang du skal ha dyr. Der får du god informasjon, de kastrerer/stereliserer katten for deg og sørger for at den har de rette vaksinene Fordelen med å ha utekatt er dessuten at du slipper å kjøpe og styre med kattesand, kattedo og lignende. Det ordner den selv. Husk at katten skal være 12 uker før den er klar for å flytte fra moren sin! Skal du først ha innekatt ville jeg tatt den med ut i parken o.l. Da må du venne den til sele fra den er liten. Katten min blir gal med en gang den ser en sele, liker det virkelig ikke! Skal du ha innekatt bør du også skaffe ekstra mye utstyr og leker slik at den ikke kjeder seg når den er alene. Ellers anbefaler jeg katt på det sterkeste, de er så fine og du får virkelig en venn for livet! Når katten min var liten sov den alltid på bunn av sengen min og var med på alt jeg gjorde. Nå er jeg desverre student så får ikke sett hun så ofte Kjempefint at du setter deg inn i det å ha dyr og lykke til Anonym poster: a3065781bcc0d7a9401e7833941f3887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 18. november 2012 #16 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Denne runddansen har vi hatt utallige ganger tidligere, så jeg stiller meg lagelig til for å bli kalt dyremishandler ennå en gang. En omplasseringskatt er ikke per definisjon en utekatt Det er også innekatter som kommer for omplassering. Dette er gjerne katter hvis eier har dødd fra katten, og arvinger/slekt (om disse finnes) ikke vil/kan ta hånd om katten. Min eldste, min fuksjonshemmede hjertevenn, ser meget dålig, og han har 3 hjørnetenner tilbake i munnen sin, det er alle tennene han har. Det ville med stor sannsynlighet være å sende ham rett i døden om jeg 'lempet ham på dør' om morgenen og lot ham være ute hele dagen. Min sorte Gentleman har nok vært ute som bitteliten pusegutt i regn, snø, iskald vind, kuldegrader. Han vil ikke ut på balkongen om det blåser, om det regner, om det er snø der, om det er kaldt. Kun når det er passelig temperatur, lite vind og tørt i været har han ønsker om å rusle på balkongen, og gjør det da med stor glede Han har samme tannsykdom som eldstemann, men har noen flere tenner tilbake. Disse to gutta har selskap av en snuppefrøken som også er innekatt. Hver katt har ca 30 kvm gulvflate tilgjengelig, fordelt på 2 etasjer, åpen trapp, mye tilgang til bevegelse i høyden, og fotside vinduer med mye utsikt. På fine dager tar vi balkongen i bruk alle 4. Konklusjon; Blir det ikke mulig for deg å ha inne-/ute-/inne katt så undersøk om det er en liten stakkar som ingen andre vil ha fordi han/hun har en 'skavank' som gjør at akkurat denne er vanskelig omplasserbar. Tøff som jeg er så har har jeg ingen problemer med å la meg adoptere av en helt blind katt neste gang, dersom en av disse får sjansen til å møte meg og velge meg. Edit: Skulle det bli innkatt for deg, når den tiden kommer, så ta to. Det er viktig for katten å ha selskap av en artfrende, og det er ikke dobbelt så mye jobb (litt dyrere er det), men dobbelt så mye kos Endret 18. november 2012 av Lille-pus 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 18. november 2012 #17 Del Skrevet 18. november 2012 Mange fine og fornuftige råd her, men jeg stusser litt på påstanden om at utekatt betyr at man slipper å styre med dokasse fordi katten ordner sånt selv ute. Alle mine utekatter har fått beholde doen inne, rett og slett fordi noen ganger er det 20 minus ute, katten kan være syk eller ute av form, og katter kan faktisk også bli skadd slik at de trenger do inne under rekonvalesensperioden. Da er det kjekt at de er vant med å gå på dokasse og jeg synes dessuten de burde få velge å bruke dokassen dersom det er gørrkaldt ute eller formen er litt skrantende. Mine utekatter har stort sett gått på do ute, men har i perioder satt pris på tilgang til do inne. Man får gjerne mer fornøyde naboer også når katten ikke gjør alt i blomsterbedene deres. Det er heller ikke sånn at alle langhårede katter må børstes hver dag. Hvor ofte man må børste kommer an på rase, pelstype og om det er ute- eller innekatt. Utekatter får mer rusk og skitt i pelsen, noe som kan bidra til at det lettere dannes klumper. Det kommer også litt an på kvalitet på fóret da dårlig pels floker seg lettere enn sunn og fin pels. Jeg har for eksempel en ragdoll som er innekatt, og jeg trenger nesten aldri børste ham. Pelsen er silkemyk og tover seg ikke sammen, så jeg børster han bare i de verste røyteperiodene for å unngå at han får for mye pels og hårballer i magen. Den langhårede huskatten min (utekatt) ble børstet en gang i uka og det holdt i massevis. Lykke til med anskaffelse av nytt pelskledd familiemedlem, ts! Katter er virkelig trivelige vesener å ha i hus, og du vil få mange morsomme stunder og mye ubetinget kjærlighet! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #18 Del Skrevet 18. november 2012 Denne runddansen har vi hatt utallige ganger tidligere, så jeg stiller meg lagelig til for å bli kalt dyremishandler ennå en gang. En omplasseringskatt er ikke per definisjon en utekatt Det er også innekatter som kommer for omplassering. Dette er gjerne katter hvis eier har dødd fra katten, og arvinger/slekt (om disse finnes) ikke vil/kan ta hånd om katten. Det kan sikkert gjelde for enkelte tilfeller. Men på dyrebeskyttelsen der jeg er frivillig er det krav om at katten har mulighet for å være ute. Anonym poster: a3065781bcc0d7a9401e7833941f3887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #19 Del Skrevet 18. november 2012 Mange fine og fornuftige råd her, men jeg stusser litt på påstanden om at utekatt betyr at man slipper å styre med dokasse fordi katten ordner sånt selv ute. Alle mine utekatter har fått beholde doen inne, rett og slett fordi noen ganger er det 20 minus ute, katten kan være syk eller ute av form, og katter kan faktisk også bli skadd slik at de trenger do inne under rekonvalesensperioden. Da er det kjekt at de er vant med å gå på dokasse og jeg synes dessuten de burde få velge å bruke dokassen dersom det er gørrkaldt ute eller formen er litt skrantende. Mine utekatter har stort sett gått på do ute, men har i perioder satt pris på tilgang til do inne. Man får gjerne mer fornøyde naboer også når katten ikke gjør alt i blomsterbedene deres. Men GENERELT så er det mindre styr med dokasse å lignende. Selvfølgelig kan man ha dokasse og sand tilgjengelig for spesielle tilfeller. Men man slipper å bytte sand hver dag og man slipper å bruke masse penger på sand og lignende, for katten er jo som regel frisk og det er som regel ikke 20 minus ute heller Anonym poster: a3065781bcc0d7a9401e7833941f3887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 18. november 2012 #20 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Det kan sikkert gjelde for enkelte tilfeller. Men på dyrebeskyttelsen der jeg er frivillig er det krav om at katten har mulighet for å være ute. Anonym poster: a3065781bcc0d7a9401e7833941f3887 Og gutta mine kommer fra en slik organisasjon, men de er begge, den ene grunnet sin funksjonshemmning, den andre grunnet sine erfaringer og hans egen frie vilje, ikke egnet til til et uteliv 12 timer om dagen. Å ri prinsipper har kostet mange, mange katter med funksjonsnedsettelse livet, jeg holder min organisasjon høyt. Edit: Dokasse skal være tilgjengelig inne ! Noe annet er jeg ikke villig til å tenke på å diskutere. Har du så lite penger at det er på kattesand du skal planlegge å spare så bør du tenke en gang til. End of discussion. Endret 18. november 2012 av Lille-pus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå