AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #1 Skrevet 17. november 2012 er det en riktig ting å si av en som sitter i et sameie-styre?? jeg synes det er feil at man hele tiden skal tenke på å øke fellesutgiftene. Man vil alltid si at det er nødvendig, men sånn er det vel med nesten alt vi bruker penger på. og når han i tilllegg bruker som argument at han har bodd i sameiet det jeg bor lenger enn jeg, så tenker jeg mitt. det er ikke riktig å si at folk bare kan flytte hvis de ikke liker at man øker fellesutgiftene. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #2 Skrevet 17. november 2012 nb: det er dessuten lett å si slikt for en som tydeligvis tjener ganske godt(hjelper å søke på google osv). Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #3 Skrevet 17. november 2012 det er dessuten stress å flytte +at det ikke er lett å finne et godt sted å bo, samtidig som utgiftene er til å leve med. Jeg har ganske bra der jeg bor nå. faktisk så er boligprisene høyere enn de noen gang har vært. hvis du jobber i oljebransjen så kan "du bare flytte" fordi du vet at du relativt enkelt vil kunne finne et nytt og godt sted å bo. empati er nok ikke noe sånne folk har så mye av tror jeg. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c 2
Zzyzx Skrevet 17. november 2012 #4 Skrevet 17. november 2012 Hvorfor økes fellesutgiftene hele tiden? Det er jo det som er spørsmålet. Du kan like det eller ikke like det, men dersom økningen faktisk er nødvendig for hver tilfelle så må man jo bare flytte hvis det blir for mye. 5
Gjest navnelapp Skrevet 17. november 2012 #5 Skrevet 17. november 2012 Ei indeksregulering av fellesutgifter er heilt vanleg, og det bør ein planlegge for. Auke utover det bør begrunnast i særskilte tiltak/vedlikehald/oppgradering. Viss ikkje ville eg vore skeptisk. Men du har vel innsyn i rekneskap og årsmelding, slik at du kan sjå korleis pengane er (planlagt) brukt? 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #6 Skrevet 17. november 2012 Hvorfor økes fellesutgiftene hele tiden? Det er jo det som er spørsmålet. Du kan like det eller ikke like det, men dersom økningen faktisk er nødvendig for hver tilfelle så må man jo bare flytte hvis det blir for mye. det skjer ikke "hele tiden", det var bare en spissformulering fra min side :-) men det har vel skjedd 2 ganger før, jeg husker ikke... men går ut fra at du skjønner resten av innleggene jeg har skrevet likevel. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #7 Skrevet 17. november 2012 Ei indeksregulering av fellesutgifter er heilt vanleg, og det bør ein planlegge for. Auke utover det bør begrunnast i særskilte tiltak/vedlikehald/oppgradering. Viss ikkje ville eg vore skeptisk. Men du har vel innsyn i rekneskap og årsmelding, slik at du kan sjå korleis pengane er (planlagt) brukt? ja også til en del ting som ikke nødvendigvis var strengt nødvendig mener jeg, men det er flertallsdiktatur her i gården +at styret fatter vedtak helt uten å spørre sameiet... Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
Zzyzx Skrevet 17. november 2012 #8 Skrevet 17. november 2012 (endret) det skjer ikke "hele tiden", det var bare en spissformulering fra min side :-) men det har vel skjedd 2 ganger før, jeg husker ikke... men går ut fra at du skjønner resten av innleggene jeg har skrevet likevel. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Ja, jeg skjønner jo det. Vi har bodd her vi bor i litt over to år, på den tiden er fellesutgiftene økt to ganger. Det er ikke noe spesielt ved det, og grunnen til at de er økt er helt grei. Hvis jeg ikke har råd til økningen så er det faktisk mitt problem. Så jeg regner med at fellesutgiftene ikke skal økes bare for moro skyld hos dere. Hvis du mener at styret ikke gjør en god nok jobb så må du enten bli medlem i styret selv, forsøke å avskaffe styret som myndiget og gå over til sameiermøter, eller til slutt vurdere en annen boform. Styret har beslutningsmyndighet på de alle fleste saker, nemlig. (Eller det du kaller flertallsdiktatur...) Loven finner du her: http://www.lovdata.n...970523-031.html Kapittel 5 omhandler beslutningsmyndighet. Endret 17. november 2012 av Zzyzx 3
Inx Skrevet 17. november 2012 #9 Skrevet 17. november 2012 ja også til en del ting som ikke nødvendigvis var strengt nødvendig mener jeg, men det er flertallsdiktatur her i gården +at styret fatter vedtak helt uten å spørre sameiet... Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Dette kommer jo helt ann på sakene, om det økning på grunn av nødvendig vedlikehold for eksempel så er det vanskelig å argumentere mot. At styret fatter vedtak uten at man har generalforsamling må jo være helt OK, men dersom vedtakene medfører omfattende endringer/låneopptak og så videre så er det vel på sin plass og kreve ekstraordinær generalforsamling og så kaste styret hvis mulig? 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #10 Skrevet 17. november 2012 Ja, jeg skjønner jo det. Vi har bodd her vi bor i litt over to år, på den tiden er fellesutgiftene økt to ganger. Det er ikke noe spesielt ved det, og grunnen til at de er økt er helt grei. Hvis jeg ikke har råd til økningen så er det faktisk mitt problem. Så jeg regner med at fellesutgiftene ikke skal økes bare for moro skyld hos dere. Hvis du mener at styret ikke gjør en god nok jobb så må du enten bli medlem i styret selv, forsøke å avskaffe styret som myndiget og gå over til sameiermøter, eller til slutt vurdere en annen boform. Styret har beslutningsmyndighet på de alle fleste saker, nemlig. (Eller det du kaller flertallsdiktatur...) Loven finner du her: http://www.lovdata.n...970523-031.html Kapittel 5 omhandler beslutningsmyndighet. isåfall håper jeg at styret der du bor øker fellesutgiftene så mye at du synes det blir over smertegrensen. hvis du ikke liker det så kan du jo bare flytte. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #11 Skrevet 17. november 2012 Dette kommer jo helt ann på sakene, om det økning på grunn av nødvendig vedlikehold for eksempel så er det vanskelig å argumentere mot. At styret fatter vedtak uten at man har generalforsamling må jo være helt OK, men dersom vedtakene medfører omfattende endringer/låneopptak og så videre så er det vel på sin plass og kreve ekstraordinær generalforsamling og så kaste styret hvis mulig? faktisk så er det nåværende styret noe bedre enn det som var... så jeg regner med at de ikke øker fellesutgiftene denne gangen. men de sier de kanskje må gjøre det pga en del økonomisk van-styre fra det forrige styret. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
Zzyzx Skrevet 17. november 2012 #12 Skrevet 17. november 2012 isåfall håper jeg at styret der du bor øker fellesutgiftene så mye at du synes det blir over smertegrensen. hvis du ikke liker det så kan du jo bare flytte. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Ja, jeg vet at det er sånn det fungerer når jeg har valgt den boformen jeg har. Har jeg ikke råd til å bo her, så får jeg jo bare flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #13 Skrevet 17. november 2012 Ja, jeg skjønner jo det. Vi har bodd her vi bor i litt over to år, på den tiden er fellesutgiftene økt to ganger. Det er ikke noe spesielt ved det, og grunnen til at de er økt er helt grei. Hvis jeg ikke har råd til økningen så er det faktisk mitt problem. Så jeg regner med at fellesutgiftene ikke skal økes bare for moro skyld hos dere. Hvis du mener at styret ikke gjør en god nok jobb så må du enten bli medlem i styret selv, forsøke å avskaffe styret som myndiget og gå over til sameiermøter, eller til slutt vurdere en annen boform. Styret har beslutningsmyndighet på de alle fleste saker, nemlig. (Eller det du kaller flertallsdiktatur...) Loven finner du her: http://www.lovdata.n...970523-031.html Kapittel 5 omhandler beslutningsmyndighet. et eksempel på flertallsdiktatur er når 51 personer skal bestemmer over livene til 49... håper du opplever noe slikt slik at du forstår bedre hvordan jeg tenker og føler. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #14 Skrevet 17. november 2012 Ja, jeg vet at det er sånn det fungerer når jeg har valgt den boformen jeg har. Har jeg ikke råd til å bo her, så får jeg jo bare flytte. hvor skal man flytte når det ikke finnes noe sted som er billigere(snarere tvert imot)?? legg til at det er forbundet med mye stress og usikkerhet å flytte. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
Zzyzx Skrevet 17. november 2012 #15 Skrevet 17. november 2012 (endret) et eksempel på flertallsdiktatur er når 51 personer skal bestemmer over livene til 49... håper du opplever noe slikt slik at du forstår bedre hvordan jeg tenker og føler. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Du har jo foreløpig ikke sagt noe om hva som egentlig er problemet, så jeg tar det ikke til meg. Vi har informasjon om at fellesutgiftene kanskje skal økes, at du ikke liker det og at du har fått høre at det er bare å flytte om du ikke liker det. Basert på det er det veldig vanskelig å synes synd på deg, altså. Hvis det er begått faktisk urett her så får du heller fortelle om det. Endret 17. november 2012 av Zzyzx 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #16 Skrevet 17. november 2012 Du har jo foreløpig ikke sagt noe om hva som egentlig er problemet, så jeg tar det ikke til meg. Vi har informasjon om at fellesutgiftene kanskje skal økes, at du ikke liker det og at du har fått høre at det er bare å flytte om du ikke liker det. Basert på det er det veldig vanskelig å synes synd på deg, altså. Hvis det er begått faktisk urett her så får du heller fortelle om det. foreløpig så vet jeg ikke om det skal bli noen økning. uretten handler vel mer om hvilken rett flertallet har til å bestemme over livene til mindretallet :-) Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #17 Skrevet 17. november 2012 glemte å legge til at hvis det blir en økning så skyldes det økonomisk vanstyre fra det forrige styret slik jeg har forstått. Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #18 Skrevet 17. november 2012 Du har jo foreløpig ikke sagt noe om hva som egentlig er problemet, så jeg tar det ikke til meg. Vi har informasjon om at fellesutgiftene kanskje skal økes, at du ikke liker det og at du har fått høre at det er bare å flytte om du ikke liker det. Basert på det er det veldig vanskelig å synes synd på deg, altså. Hvis det er begått faktisk urett her så får du heller fortelle om det. som sagt: jeg håper at du blir rammet av et vedtak f. eks i landet som rammer din økonomi og eller liv på en måte du ikke liker. Du kan jo bare flytte hvis du ikke liker det eller? Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c
Zzyzx Skrevet 17. november 2012 #19 Skrevet 17. november 2012 foreløpig så vet jeg ikke om det skal bli noen økning. uretten handler vel mer om hvilken rett flertallet har til å bestemme over livene til mindretallet :-) Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Den retten er nedfelt i loven jeg linket til over. Løsningen er å engasjere seg selv i det økonomiske til sameiet. 8
Inx Skrevet 17. november 2012 #20 Skrevet 17. november 2012 (endret) foreløpig så vet jeg ikke om det skal bli noen økning. uretten handler vel mer om hvilken rett flertallet har til å bestemme over livene til mindretallet :-) Anonym poster: 5bb33c098c107decb8945effddcfea2c Hvilken rett? Det er jo det demokratiske prinsippet av flertallet bestemmer... Endret 17. november 2012 av Inx 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå