Gå til innhold

Erfaring/kunnskap for å eie hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål til dere; Hvor mye erfaring/kunnskap trengs for å eie hest.

Jeg er ei jente i 20 årene. Jeg har hatt hest på for i 1 år nå, jeg har tatt meg av treningen, foringen, utsplipp, innslipp, møkking, behandlig av skade etter dyrlegebesøk. Jeg er turrytter, og driver verken med sprang eller dressurridning. Jeg kan mye om forskjellige (vanlige og uvanlige) sykdommer, stell av sår, stell av hover, når veterinær skal kontaktes, riktig foring og utetid, pussing av utstyr osv.

Burde jeg ha mer erfaring/kunnskap før jeg kjøper meg egen hest? Føler i grunnen jeg har hatt fullt ansvar for hesten, utenom innkjøp av spon og mat. Jeg kontakter veterinær heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg er ingen ''super rytter'' men jeg kan håndtere hesten i alle gangarter. Jeg vil være turrytter, er det nødvening for meg å begynne med sprang eller dressur før jeg kjøper hest? Er det dumt for hesten å bare være turhest?

Beklager rotete innlegg. Håper noen har noen ærlige kommentarer til meg, og er det noen som synes jeg har nok kunnskap? Jeg kommer dessuten til å få tett oppfølging av hestekyndige folk, og jeg er klar over det økonomiske ansvaret.

Anonym poster: e5b4646449602f172ea537c20ffce4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være dumt å kjøpe en god sprang/dressurhest for bare å ri på tur ihvertfall :)

Ellers høres det jo greit ut, jeg synes det er viktig med et stallmiljø der man gjerne kan spørre andre om råd dersom man er usikker.

Anonym poster: c43a238084668b479c0283475507c48f

Skrevet

Det finnes jo mange hester som kun fungerer som turhester/ evt bakkearbeid, lett dressur, så det er jo en mulighet. Virker som du har kunnskapen inne, men ville ikke kjøpt en sprang/dressur hest som bare blir gående på tur :)

Anonym poster: 9fc7da2922179df8636df531fa027729

Skrevet (endret)

Jeg syns det virker som du absolutt har nok kunnskap. Jeg gikk på rideskole i sju år med både sprang og dressur før jeg kjøpte hest, men ettersom jeg foretrekker å ri på tur har jeg ikke fått så bruk for mye av det. Jeg har riktignok deltatt i noen upretesiøse småstevner, men det er ikke det jeg har prioritert. Dressuren er jo lurt å kunne noe om for å generelt kunne ri, det er jo grunnlaget. Men det høres jo ut som du har det inne uansett som du beskriver det.

Det er vel mest sånn at menneskene trener hesten opp til de ulike tingene mest for vår egen del. De er ikke på langtur og tenker at de skulle ønske de heller var på sprangbanen, akkurat! :gjeiper: Men noen hester kan jo kjede seg litt hvis de er vant til veldig varierte dager og mye trening. Likevel mener jeg at det å være på tur er det som er mest naturlig for dem, så det er ingen grunn til at hesten skal mistrives med å bare gå på tur. Turene kan jo være veldig varierte i seg selv! :)

Endret av Rainbow81
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I mine øyne er det ikke selve kunnskapsbasen, som betyr noe, men evnen og viljen til fortsatt å lære. Være ydmyk og tørre å spørre om hjelp når man står fast. Eller bare det generelle ønske om å lære mer. Å drive på med hest, er en konstant læreprosess.

Men en viss kunskapsbase skal man ha og det høres ut som du har dette.

Å ha en ren turhest er helt greit det. Men finn gjerne en, som allikevel kan utvikles. Det kan hende dere sammen vil mer enn bare tur.

Skrevet

Jeg tror du trygt kan kjøpe hest :) Det viktigste er ikke nødvendigvis hvor mye man kan, men at man vet hvor man kan oppsøke hjelp - og er villig til å gjøre det. Ingenting er verre enn "verdensmestere" som kan ALT og som alltid vet best.

Anonym poster: 0ab31a1ba0ff63862d73e61beda71143

Skrevet

Da jeg fikk min første grand prix ponni kunne jeg veldig lite om hest annet enn hva jeg hadde lært på rideskolen, og det gikk bra det!

Det viktigste er at man er villig til å stå opp tidlig, sette hesten først, sørge for at hesten kommer først uansett hvor sliten eller lei du er.

Jeg lærte på veien og nå har jeg hatt egen hest i 15 år, du virker som du har mye kunnskap inne, men man kommer langt med å være ydmyk og bruke sunn fornuft :)

Gjest tarandus
Skrevet

Bare du vet om du er klar for det. Jeg kjøpte meg føll uten å ha tatt i en unghest før, og det gikk strålende bra, men det var mange nedturer underveis..

Skrevet

Synes det høres ut som om du har godt nok grunnlag i alle fall:) En hest kan helt fint fungere som kun turhest, men vil absolutt anbefale deg å lære litt grunnleggende dressur bare for å bli litt bedre kjent med deg selv, hesten og selve ridninger, uten at det er noe must.

Vil som noen over anbefale at du kanskje står på stall med andre som har god erfaring, viktig å ikke bare drive alene i alle fall.

Lykke til! :)

Skrevet

Bare du vet om du er klar for det. Jeg kjøpte meg føll uten å ha tatt i en unghest før, og det gikk strålende bra, men det var mange nedturer underveis..

Godt å se at det er flere av oss. Gikk overraskende bra :) (helt til han døde da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...