Gå til innhold

Hjørnesofa og belysning

Fru Duck

Anbefalte innlegg

Vi har tidligere hatt en toseter og en treseter i sofakroken. Disse har stått i vinkel og vi har hatt en lampe stående i hjørnet mellom disse. Nå har vi kjøpt hjørnesofa og dermed ikke plass til noen lampe i kroken lenger.

Det jeg trenger er generell belysning, gjerne noe som kan dimmes. Leselys (stålamper fra Bestlite) har jeg på begge sofaendene så det trenger jeg ikke. De vegglampene jeg har sett (og som liker) er mer leselystypen - og jeg trenger altså noe som kan lyse opp litt i hele sofakroken, ikke bare rettet mot et bestemt punkt.

Jeg tenker på taklampe over salongbordet, men er litt skeptisk da vi har to pendler (Caravaggio i sort)hengende over spisebordet som er plassert ca seks-syv meter fra salongbordet. Jeg er redd det skal bli rotete med for mange hengende lamper i ett og samme rom (rommet er ca 40 kvm).

Noen som har tips til belysning? Tar gjerne mot tips både konkret i forhold til taklamper som kan passe inn sammen med de jeg har over spisebordet uten at det blir for rotete visuelt sett og også tips om andre måter å belyse sofakroken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sophie Magdalene

Jeg synes det er veldig fint å lyse opp hjørnene, så jeg hadde valgt en Bestlite vegglampe til hjørnet. Har en selv i sofahjørnet og den gir et fint lys til hele salongen.

Kanskje det blir litt vel mye med en lampe av samme sorten på hver ende av sofaen. En mulighet er jo å ha et lite bord i ene enden med en lampe oppå - slik at du bare har stålampe i den ene enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jo, jeg kan jo ta vekk en stålampe, men jeg er egentlig fornøyd med å ha de der).

Jeg har vært og sett litt, men ikke helt funnet en løsning som jeg har troen på. Enn så lenge er kroken litt mørk, men jeg kompenserer med massevis av levende lys på salongbordet. Tar gjerne i mot flere tips om noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre lamper du har, har Bestlite selv og elsker dem :)

Men det er et vanskelig spørsmål du stiller. Jeg tenker det er en vegglampe du bør ha. Hva med Flos Glo-ball til vegg? Superfin klassiker jeg tror vil passe inn basert på beskrivelsen din.

Evt kanskje en bildelist med telys kunne gå? Men det avhenger jo av eventuelle bilder på veggen, og er ikke like funksjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flos Glo-ball er veldig fin, men jeg er redd for at det skal bli for stilrent her. Jeg liker å mikse litt og sofaen er ganske enkelt i uttrykket så jeg må ha noe som bryter litt.

Ikke lett! Det duger enn så lenge med levende lys, men det er jo litt upraktisk å ikke kunne belyse denne delen av stuen mer.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin, men jeg tror den gjør litt for mye av seg sammen med de andre lampene jeg har.

Dere har funnet fine forslag til meg, og jeg har funnet fine alternative lamper selv også. Men ingenting overbeviser meg og det er sikkert et tegn på at jeg egentlig syntes det er fint som det er nå. Altså at jeg ikke har lyst å putte en lampe til inn i kroken der sånn rent estetisk sett.

Men det er litt upaktisk å sitte i mørket da... Tror jeg må gå for noe på veggen, i så fall tror jeg det må bli en Bestlite, men da må jeg selge den ene stålampen jeg har. De lampene der er litt for dyre til at jeg bare kan stue de bort et sted.

Noen som har ide hvor mye man kan selge en pent brukt Bestlite stålampe for på Finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...