Gå til innhold

Virker det sutrete å spørre om grunnlaget til årets lønnsforhandlinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nettopp ferdig med årets lønnsforhandling. Vi fikk en mail fra lederen vår om at forhandlingene var ferdig og de som har fått lønnsøkning har fått beskjed.

Jeg fikk ingenting, noe som selvfølgelig er litt bittert. I løpet av de siste 1-2 årene har jeg frivillig tatt på meg ekstra arbeidsoppgaver. Jeg har bl a satt meg inn i et fagfelt på siden av hva jeg normalt gjør. Dette er med på å øke fleksibiliteten for mange. Jeg er godt likt av lederen min og er ansett som trivelig og flink.

Det har bestandig vært snakk om at nye arbeidsoppgaver skal gi uttelling på lønn. Muligens er liklønn en faktor for årets forhandlinger, men jeg tror vi ligger nokså likt på lønnstrinn.

Akkurat nå tenker jeg i mitt stille sinn at jeg vil frasi meg de ekstra arbeidsoppgavene og bare sitte og gjøre det samme dag ut og dag inn når jeg allikevel ikke får noe tilbake for å være fleksibel. Men jeg vet at det ikke fører noe vei, så jeg kommer meg nok ut av det tankemønsteret nokså raskt.

Men jeg lurer på om det er greit å spørre sjefen og/eller tillitsvalgt om hva som ligger bak avgjørelsen om årets lønnsforhandlinger, altså ikke spørre om hvem som har fått (for gid av meg, lønn skal man ikke snakke høyt om), men spørre om begrunnelsene? Er det fair eller blir det ansett som sutrete?

(Jeg jobber i staten om det skulle ha noe betydning.)

Anonym poster: 2deb92185cbfec817da109b7698432a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops, feil forum, kan denne flyttes til karreiere og utdanning?

Anonym poster: 2deb92185cbfec817da109b7698432a0

Skrevet

Kjenner til problemet ditt, er litt i samme gaten - har masse ekstra oppgaver som i varierende grad krever endel av meg. Allikevel virker det som at likelønn teller mest, noe som hadde vært greit om man har samme utdannelse og arbeidsoppgaver. Blir irritert når de som yter mer enn normalt på jobb og har ekstra ansvar ikke får noe uttelling for dette. Vurderer nå å skifte fagforening for å se om det kan hjelpe...

Anonym poster: 135ff1d88110fc434e84118d411fac4a

Skrevet

Ser ikke noe galt i at du er nysgjerrig på begrunnelsen, burde vel gå greit å spørre om det? Og istedet for å spørre spesifikt om hvem som fikk bedre lønn, kan du spørre om hvordan du nå ligger an i forhold til dine kolleger.

Og når det kommer til de arbeidsoppgavene som du lurer på om du skal si fra deg, så tenker jeg at det i tilfelle bør være på grunnlag av at du ikke liker dem, at de genererer mye overtid for deg e.l. Å si de fra deg fordi du ikke fikk bedre lønn, om du trives med dem, synes jeg blir rart. Jeg har opplevd dette selv, blitt kurset og fått tilleggsoppgaver på jobb uten å få bedre lønn, men jeg er bare takknemlig for at jeg nå har mer og bedre kunnskap om feltet enn før :)

Anonym poster: fc00661479b5a4e23933e4f21e8ce242

Skrevet

Det er fullt lov å spørre om grunnlaget - det er ikke noe galt i det dersom det spørres på en ålreit måte. Du kan si at "jeg lurer egentliglitt på hvorfor jeg ikke har fått noen lønnsøkning i år - er det innsparinger på gang, er det noe dere ikke er fornøyde med, eller er det andre hensyn inne i bildet?", du har da krav på å få vite såpass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...