Gå til innhold

Vet en mor instinktivt hva som er det beste for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det så at en mor alltid vil være bedre utrustet til å ta viktige avgjørelser for barnet bare fordi hun er mor?

Er morsinstinktet viktigere og sterkere enn det en far føler for sitt barn?

Skrevet

Nei, selvfølgelig er det ikke slik!

Å være mor er ikke det samme som å være ekspert på noe som helst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte at jeg instinktivt visste det da han var baby. Nå som han er eldre, og problemstillingene er mer "komplekse" er det ikke sånn mer.

Hva faren til mitt barn visste eller følte vet jeg lite om, men jeg har inntrykk av at veldig lite kom for ham instinktivt. Han er neppe noe godt eksempel uansett.

• Liker 1
Skrevet

Nei mors instinkt gjør henne ikke til en bedre forelder enn far.

Jeg kan ikke si så mye på generell basis hva fars instinkt sier, men noen ganger vil en litt mer analytisk holdning enn bare et annet instinkt være en fordel for barnet. I slike tilfeller mener jeg fars meninger kan være bedre for barnet enn mors instinktet.

Jeg har sett hvordan mødre har tatt styringen i hjemmet (instinkt ???) og styrt det meste både når det gjelder barn og andre oppgaver med hard hånd. Og når far etterhvert har sett andre måter som både kan være bedre og mer effektive har han fått så hatten passer.

Den samme holdningen har mor overført til barna når far har valgt å flytte ut eller fått beskjed om ¨å flytte ut, selv om barna både har bedre ideer og har behov for å praktisere egne meninger. Dermed er det mor som i mange tilfeller styrer hjemme uavhengig av evner eller instinkt.

Mange mødre er veldig flinke, men noen er dessverre også flinke til å overvurdere egne evner og kompetanse. Noen ganger bør mødre sette seg ned å tenke om det faktisk kan være en idè å lytte til andre.

Jeg tror mange mødre dessverre tar samme holdning mht hjemmet som enkelte fedre tar mht bil, økonomi, eller annet. Det er bare det at feil som gjøres mht hvordan barn behandles under oppveksten kan få så mye mer katastrofale resultater enn det et sett med nye dekk som koster for mye som oftest vil gi.

Skrevet

Nei mors instinkt gjør henne ikke til en bedre forelder enn far.

Jeg kan ikke si så mye på generell basis hva fars instinkt sier, men noen ganger vil en litt mer analytisk holdning enn bare et annet instinkt være en fordel for barnet. I slike tilfeller mener jeg fars meninger kan være bedre for barnet enn mors instinktet.

Jeg har sett hvordan mødre har tatt styringen i hjemmet (instinkt ???) og styrt det meste både når det gjelder barn og andre oppgaver med hard hånd. Og når far etterhvert har sett andre måter som både kan være bedre og mer effektive har han fått så hatten passer.

Den samme holdningen har mor overført til barna når far har valgt å flytte ut eller fått beskjed om ¨å flytte ut, selv om barna både har bedre ideer og har behov for å praktisere egne meninger. Dermed er det mor som i mange tilfeller styrer hjemme uavhengig av evner eller instinkt.

Mange mødre er veldig flinke, men noen er dessverre også flinke til å overvurdere egne evner og kompetanse. Noen ganger bør mødre sette seg ned å tenke om det faktisk kan være en idè å lytte til andre.

Jeg tror mange mødre dessverre tar samme holdning mht hjemmet som enkelte fedre tar mht bil, økonomi, eller annet. Det er bare det at feil som gjøres mht hvordan barn behandles under oppveksten kan få så mye mer katastrofale resultater enn det et sett med nye dekk som koster for mye som oftest vil gi.

Har du barn selv?

Skrevet

Er det så at en mor alltid vil være bedre utrustet til å ta viktige avgjørelser for barnet bare fordi hun er mor?

Er morsinstinktet viktigere og sterkere enn det en far føler for sitt barn?

Tenker du på barnets første måneder, eller fram til de er voksne? Er en viss forskjell...

Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Det er en lang rekke eksempler på mødre som setter sitt eget behov før barnets. Fedre også for den del.

Dersom mors og farsinstinktet faktisk var en realitet ville ikke et eneste barn blitt misbrukt eller drept av foreldrene sine. Men desverre skjer dette hver eneste dag.

Anonym poster: a15ae2c937f0214b78b1223abebccf10

• Liker 1
Skrevet

Dersom mors og farsinstinktet faktisk var en realitet ville ikke et eneste barn blitt misbrukt eller drept av foreldrene sine. Men desverre skjer dette hver eneste dag.

Anonym poster: a15ae2c937f0214b78b1223abebccf10

Tja, der er jeg strekt uenig med deg. Å overleve er menneskers sterkeste instinkt, likevel er det noen som tar livet av seg stadig vekk, enten direkte eller indirekte. Det viser bare at mennesker kan bli så syke/forstyrret at noe overstyrer selv det sterkeste instinkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...