MiracleG Skrevet 16. november 2012 #1 Skrevet 16. november 2012 Hei. Jeg fant en gammel tråd fra 2008 om dette emnet, men starter en ny diskusjon her. Leste en sak om at stadig flere yngre menn søker kjæresteforhold med modne damer. Er tiden endelig inne for å akseptere "moden dame + yngre mann"??? Det handler om personlighet og kompatibilitet. For meg handler det ikke bare om sex uansett forhold og alderforskjell, men om å passe sammen som mennesker. Bygge et fundament ut av godt, sterkt og dypt vennskap. Hvis jeg finner en person hvor jeg finner en unik kjemi og denne personen er 10-15 år yngre vil jeg stole på at aldersdifferanse (innenfor rimelighetens grenser) ikke har større betydning enn det man gjør det til. Dette gjelder kjærestspar uansett hvem av kjønnene som er eldst/yngst. Når dette er sagt, la oss se på setting hvor kvinnen er eldre enn han. Det er gjerne omgivelsene som reagerer på denne aldersdifferansen, og som slenger med leppa. Sånt bunner i mangel på erfaring og innsikt, kan være sagt i humor, ubetenksomt, men kan være utrolig ødeleggende, særlig fordi menn i 25-30-årsalderen hører på vennene sine, kanskje heller enn å lytte til hjertet. Kommentarer kan være giftige og ha en giftvirkende effekt. Den man søker blir en type "forbudt kjærlighet" som ikke må vises offentlig eller overfor venner. En dame som er eldre enn mannen i et forhold kan tilby langt mer enn bare selvsikkerhet i det seksuelle, og i dag holder kvinnene seg unge og fruktbare mye lengre enn før. Dette er et vitenskapelig faktum. En voksen dame har - som regel - en større sikkerhet i seg selv som person og skaper ikke sjalusi- eller oppmerksomhetsdrama rundt seg på samme måte som yngre damer har en tendens til å gjøre. De tør også snakke om tabuer uten å fnise rødmende og de tåler en frisk runde diskusjon. I det seksuelle er de åpne, frigjorte, og tør nyte sex maksimalt. De er ofte mer spennende intellektuelt for en yngre mann, enn damer på hans egen alder. Jeg kjenner mange par hvor hun er eldre enn han, f.eks. er min venninne 46 og sammen med en mann på 28, han var bare 23 da de to traff hverandre, og det var han som insisterte på at de to skulle bli kjærester og flytte sammen. Hun var bekymret for at det ikke skulle vare fordi man tradisjonelt tenker på "å bli gamle sammen" - man skal jo "ha en fremtid sammen" (veldig tradisjonsbundne tanker), selv om statistikken også viser at kvinner lever lengre enn menn, så dersom han vil bli gammel hos sin kvinne, er det en fordel med en kvinne som er eldre enn han... Venninnen min fant hun ut at hun ville ta sjansen på sin yngre kjæreste. Forholdet fungerer utmerket, og vennene på begges side har ikke bare akseptert forholdet, men nærmest BEUNDRER det, fordi de kommuniserer så godt sammen, ler masse, og skaper en positiv elektrisitet i rommet som også farger av på de andre som er der. Noen av vennene hans har til og med innrømmet at de føler seg "misunnelige" fordi de ser hvilken fantastisk kontakt disse to har. Hvorfor være så fordømmende? Og hvorfor bekymre seg om noe som ligger langt frem i tid, alder er virkelig uvesentlig når man vet at ingen er garantert en dag i morgen, ulykker og dødelige sykdommer kan ramme uansett alder. Lykken er her og nå, og den er til for å gripes! 10
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Jeg er enig. For min del har jeg ingen forståelse for at det er noe verre at kvinnen er eldst enn at mannen er det. Jeg mener alder ikke skal være det som avgjør om en skal være sammen med den man liker. Det er nok av ekteskap som blir oppløst selv om ektefellene er på samme alder, så når man først finner noen der alt klaffer med tiltrekning og felles interesser, så synes jeg man skal satse på det. Noen er dessverre altfor opphengt i gammeldagse oppfatninger av hva som måtte være "riktig" aldersforskjell, det blir altfor snevert, fordi dette er så avhengig av det enkelte menneske og dets personlighet. Hvis du ser på de mange trådene om aldersforskjell, vil du se at de fleste har en positiv innstilling til det, og på internett er det jo slik at folk tør å være ærlige. Det er en positiv utvikling at folk ikke bryr seg med gammelmodige forestillinger om hva som er "riktig". La den enkelte bestemme hva som er riktig for ham/henne.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 Nei takk. liker jevngamle. Anonym poster: f2b7f92797b9522078f53c06b8593dd7
Gjest MagicalG Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 Nei takk. liker jevngamle. Anonym poster: f2b7f92797b9522078f53c06b8593dd7 Jeg sier heller ikke at det er noe "galt" med jevnaldrende:) Det handler om å finne en riktig person - uansett alder - en som du kan ha utrettelige og givende samtaler med og føle deg tiltrukket av. Jeg promoterer ikke aldersforskjell fordi stor aldersforskjell har sine utfordringer - på lik linje med alle forhold. Forhold er krevende. Alder er ikke i seg selv en kompliserende faktor, hvis man ikke velger å problematisere det - eller lar omverdenens mangel på aksept få veie tungt. Å bestemme seg på forhånd for at "jeg må finne en på min egen alder" derimot, er begrensende. Drømmepartneren kan fort være mange år +/- ...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Kvalmt med kvinner som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med gutter som er unge nok til å kunne være sønnene deres. Kvinner trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 01b904b7493a3386a9987314c57f98f0 3
MiracleG Skrevet 16. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2012 Det handler VIRKELIG IKKE om å føle seg desperat eller å "henge med gutter som er unge nok til være sønnene deres"! Du har jo misforstått noe vesentlig, kjære Anonyme Bruker her oppe. Nå tenker jeg i mitt innledningsinnlegg heller ikke på så store aldersforskjeller at det virker fullstendig urealistisk. Men hva sier du til aldersforskjell andre veien? Hvorfor er det plutselig "kvalmt" når kvinner er eldst i et forhold, mens ingen reagerer når en dvask 60-årig mann "henger med" en 30 år yngre dame?? 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Kvalmt med kvinner som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med gutter som er unge nok til å kunne være sønnene deres. Kvinner trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 01b904b7493a3386a9987314c57f98f0 Hadde ikke klart å respektere en eldre kvinne som ille ha meg heller. står hun ikke høyt nok i kurs hos eldre rikere menn? Anonym poster: f2b7f92797b9522078f53c06b8593dd7 4
MiracleG Skrevet 16. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2012 For noen holdninger! Er det ikke like greit å la være å kommentere hvis dere ikke har noe konstruktivt eller bittelitt gjennomtenkt å komme med? Hadde ikke klart å respektere en eldre kvinne som ille ha meg heller. står hun ikke høyt nok i kurs hos eldre rikere menn? Anonym poster: f2b7f92797b9522078f53c06b8593dd7 3
Gjest Snoken- Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Ikke bry deg om de feige AB folka. De er her bare for å spre kvalme. Personlig hadde jeg ikke valgt en kvinne som var 5+ år eldre enn meg. Hva andre driver med henger jeg meg ikke så mye oppi, så lenge ikke det går utover meg. Om noen trives med å ha det slik, så fint for dem
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Kvalmt med kvinner som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med gutter som er unge nok til å kunne være sønnene deres. Kvinner trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 01b904b7493a3386a9987314c57f98f0 Kvalmt med menn som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med jenter som er unge nok til å kunne være døtrene deres. Menn trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 9603a9f911f6def6fe0aba847be8fc2d 3
MiracleG Skrevet 16. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2012 Det får bli opptil hvert enkelt forhold. Grunnen til å starte ballet er at det virker som et aktuelt tema, nettopp fordi det ifølge forskning er flere og flere yngre menn (25-35 år) som søker en mer moden partner (kvinnen er gjerne 10-15 år eldre). Og da snakkes det om kjæresteforhold, langvarige partnerskap, ikke bare sex. Ikke bry deg om de feige AB folka. De er her bare for å spre kvalme. Personlig hadde jeg ikke valgt en kvinne som var 5+ år eldre enn meg. Hva andre driver med henger jeg meg ikke så mye oppi, så lenge ikke det går utover meg. Om noen trives med å ha det slik, så fint for dem 1
anora Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Har hatt et seksualt forhold med ei i 40åra. jeg er 23 nå. hun hadde en datter på 18, var litt rart men. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Kvalmt med menn som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med jenter som er unge nok til å kunne være døtrene deres. Menn trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 9603a9f911f6def6fe0aba847be8fc2d Har du oversikt over hva som er grunnen til at noen blir par, til tross for aldersforskjell? Ikke? Vel, da bør du kanskje la være å kommentere hva alle andre legger til grunn. Det jeg synes er "kvalmt", er sneversynte folk. De er i hvert fall ikke mye å beundre.
MiracleG Skrevet 16. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2012 Sneversynthet og altfor bastante holdninger er kanskje nettopp grunnen til at de som er glade i noen - hvor det er stor aldersforskjell - ikke velger å være sammen med vedkommende. Dessverre. Hva er et lykkelig samliv? Har det så mye med aldersforskjell å gjøre, egentlig? Noen blir par til tross for stor aldersforskjell fordi de ikke kan se for seg å ikke være sammen med denne personen. Det seksuelle er bare en del av et forhold, og noe som må jobbes med uansett om paret er jevnaldrende eller har en aldersdifferanse. Det fundamentale og varige kjærlighetsforholdet ligger i et dypt vennskap, en tiltrekning til hverandre som person, at man føler seg som sjelevenner, at man løfter hverandre frem. Da spiller plutselig aldersforskjell en liten rolle i den store sammenhengen. Som "yngre mann" velger man ikke en "eldre kvinne" pga av god sex (selv om god sex er en bonus), man velger henne fordi hun er som regel mer uavhengig, klok, har større takhøyde, blir mindre sjalu og dramatisk, har egne meninger, står støtt i seg selv uten for mye usikkerhet, og fordi akkurat denne personen også er en varm person med stort hjerte, en som klarer å være der for deg også på en dårlig dag. Har du oversikt over hva som er grunnen til at noen blir par, til tross for aldersforskjell? Ikke? Vel, da bør du kanskje la være å kommentere hva alle andre legger til grunn. Det jeg synes er "kvalmt", er sneversynte folk. De er i hvert fall ikke mye å beundre. 2
Kontormus Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 Er ikke noe værre enn menn som finner partnere på samme alder som sine døtre. Hva skal en si om dem? At når døtrene deres er store nok til å klare seg seg, finner de en ny for fremdeles å være farsfigur? Kvalmt? Å nærmest bli bestefar til sine egne barn? 1
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Er ikke noe værre enn menn som finner partnere på samme alder som sine døtre. Hva skal en si om dem? At når døtrene deres er store nok til å klare seg seg, finner de en ny for fremdeles å være farsfigur? Kvalmt? Å nærmest bli bestefar til sine egne barn? Tragisk med slike håpløse holdninger. Hvis dette er to voksne mennesker, med 10-20 års aldersforskjell, men der begge er glad i hverandre og ønsker å være sammen, så hva i alle dager kan være kvalmt med det? Trenger man å ville være fars- eller morsfigur fordi man blir glad i en yngre/eldre person? Bare fordi DU ikke liker det, så må ingen andre gjøre det heller, for "det er så kvalmt"? Blir helt oppgitt av sånne dumme kommentarer. Du har vel ingenting med om de synes det er greit å være sammen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at to personer kan bli glad i hverandre, selv om de ikke er jevngamle?
Gjest Reza08 Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Like bra den ene veien som den andre. Hvem av kjønnene som er eldst har vel egentlig ikke så mye å si, så lenge personene det gjelder trives sammen. Så lenge de føler at det er riktig for dem å inngå et forhold, er det viktigst. Yngre mann med eldre damer = Like bra som eldre mann med yngre dame Trivsel + Kjemi = Kjærlighet Yngre + Eldre = Sunt Fordommer + Uadekvat tankegang = Tull Synes ikke det er veldig adekvat å dømme et forhold nedover på grunn av noen fordommer og et par tall. Hadde ikke hatt problemer med å være sammen med ei eldre dame, like deilig å kurtisere hun som andre, så lenge hun litt sprek. Dessuten er det mange unge menn som er voksne av seg, og vet hva det vil si å ta vare på partneren.
Kontormus Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Tragisk med slike håpløse holdninger. Hvis dette er to voksne mennesker, med 10-20 års aldersforskjell, men der begge er glad i hverandre og ønsker å være sammen, så hva i alle dager kan være kvalmt med det? Trenger man å ville være fars- eller morsfigur fordi man blir glad i en yngre/eldre person? Bare fordi DU ikke liker det, så må ingen andre gjøre det heller, for "det er så kvalmt"? Blir helt oppgitt av sånne dumme kommentarer. Du har vel ingenting med om de synes det er greit å være sammen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at to personer kan bli glad i hverandre, selv om de ikke er jevngamle? Nå misforsto du helt. Jeg er i prinsippet ikke mot alderforskjell. Og syns ihverfall ikke at det er værre med eldre kvinne-yngre mann enn eldre mann/yngre kvinne. Slik som noen mente å hevde det var. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #19 Skrevet 16. november 2012 Nå misforsto du helt. Jeg er i prinsippet ikke mot alderforskjell. Og syns ihverfall ikke at det er værre med eldre kvinne-yngre mann enn eldre mann/yngre kvinne. Slik som noen mente å hevde det var. OK. Du burde muligens omformulere den posten, for jeg tror de fleste kommer til å tolke det som jeg gjorde.
Kontormus Skrevet 16. november 2012 #20 Skrevet 16. november 2012 (endret) Kvalmt med kvinner som er desperate etter å føle seg yngre og derfor henger med gutter som er unge nok til å kunne være sønnene deres. Kvinner trenger noen å se opp til, noen å beundre. Anonym poster: 01b904b7493a3386a9987314c57f98f0 Det var dette innlegget det var myntet på. OK. Du burde muligens omformulere den posten, for jeg tror de fleste kommer til å tolke det som jeg gjorde. Ser det burte vært sitert siden det kom flere innlegg imellom. Endret 16. november 2012 av Kontormus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå