Gå til innhold

Gifte seg = bridezilla, alltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må få ut litt frustrasjon, over noe som egentlig ikke er viktig her i livet :-)

Men er det slik at mange ser på kommende bruder som bridezillas med nervene på høykant uansett setting?

Jeg føler meg utrolig avslappet til alt som har med bryllupet å gjøre, men selvfølgelig gleder jeg meg også. Ikke minst fordi vi skal gifte oss i utlandet - og da et sted jeg tidligere har bodd og gleder meg veldig til å komme tilbake til.

Vi har et lite bryllup med få gjester, og jeg har ikke gjort annet enn å sende ut en utfyllende invitasjon som inneholdt litt ekstra informasjon til gjestene nettopp fordi ingen av den har vært der før. Dette har kun vært noen få punkter med praktisk info om reisetid og transport til og fra flyplassen og hva gjestene evt kan velge å gjøre den helgen. Altså ingen lange avhandlinger :-)

Invitasjonen ble sendt ut for et par måneder siden, og nå er det kun et par uker til bryllupet. Jeg sendte derfor en mail til gjestene for å fortelle at vi gleder oss og det siste rundt praktisk info som at transport fra flyplassen var i orden og at de blir hentet av privatsjåfør osv.

De fleste gjestene har svart veldig hyggelig på mailen og takker for info og at de gleder seg og vi sees snart. Men så er det da et par stykker - menn (og ikke gjestene fra "min side"), som svarer med morsomme kommentarer som "skjønner nervene er på høykant" .

Ville dere tolket praktisk info rundt transport og tidspunkt for middagen kvelden dere ankommer som en brud med nerver på høykant? Hadde det vært bedre å ikke få noen informasjon og heller "ta det som det kommer" type greie?

Hehe som sagt ingen viktig problemstilling dette. Og nå er det jo sånn at folk er forskjellige, men jeg kan ikke annet en å lage meg noen tanker rundt dette etter å ha vært på forumet et stund, hvor jeg ser at bridezilla ofte blir brukt "mot" en stakkars vordende brud.

Men nå er det vel kanskje sånn som en venninne sa til meg: "kommende bruder og gravide er alltid forhåndsstemplet og folk legger til de egenskaper som er opplest og vedtatt en skal ha i slike situasjoner". :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de jeg har truffet på og vært forlovere til har tatt det meste med knusende ro. De har gått frem som fantastiske eksempler.

Skrevet

Å ha nerver fra høykant er jo uansett milevis langt unna bridezilla! Bridezilla er jo meg, meg, meg og mere meg gjerne på bekostning av alle inkludert brudgommen!

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Velkommen til min verden!

Fra vi delte ut save the date kortene har jeg stadig fått stikk fra den kommende mann sine kamerater om hvor tidlig vi (les; jeg) er, og bla bla bla. Svarer tilbake med samme mynt, ikke alle som tar selvironien på stående fot, men de fleste ler godt med.

Så ja vi har et stigma hengende over oss uavhengig hvor avslappet vi er. :)

Har selv en ganske ironisk distanse til bridezilla begrepet, så jeg kaller stadig med selv det eller refererer til mamma som mumzilla feks. :danse:

Skrevet

Skjønner hva du snakker om. Jeg også mener jeg er veldig avslappa, men har fått noen kommentarer på at jeg skulle prøve kjole så tidlig. Men bridezilla er jo noe helt annet da! Tror denne venninna di er inne på noe, i forhold til at man havner i en bås hos folk og de ser det de forventer å se.

Skrevet

Å ha nerver fra høykant er jo uansett milevis langt unna bridezilla! Bridezilla er jo meg, meg, meg og mere meg gjerne på bekostning av alle inkludert brudgommen!

Enig i denne. Må jo være lov å ha nervene på høykant selv om man ikke er bridezilla. Man skal jo gruglede seg til store ting i livet! De mente det nok godt, syns du overreagerer.

Anonym poster: 2ca1fa13fa2b7bf23274ba2fbdbaaf20

Skrevet

Mulig jeg overreagerer, men det jeg merker meg er at i alle andre sammenhenger setter folk pris på info men hvis en skal gifte seg å opplyser om transport til og fra flyplassen så har man plutselig "nerver på høykant" :-).

Jeg tar det hele fremdeles med stor ro, men synes det er litt artig å konstantere stigmatiseringen.

Skrevet

Og enig. Det er vel feil å sammenlikne dette med bridezillafakter, men min erfaring er at dette gjerne sees lit i sammenheng det å være i overkant opptatt av et bryllup og det å ha "nervene på høykant". Så min feil om sammenlikningen ikke er helt i tråd med ulike syn på det.

Skrevet

De gjestene som kom med stikk pga et ark med praktisk informasjon, ville kommet med stikk hvis du ikke ga ut praktisk informasjon. Enkelte leter etter noe å sutre for.

Skrevet

Jeg elsker bridezillaene våre. Fortsett slik. Dere gleder min hverdag.

Skrevet

Tja. de jeg hittil har møtt som har gått i kategorien bridezilla har ellers tilhørt kategorien wacko,

sååå...

Skrevet

Jeg elsker bridezillaene våre. Fortsett slik. Dere gleder min hverdag.

Så det vil si at du tenker at det å informere om hvordan man skal komme seg til å fra flyplassen er noe kun en bridezilla kunne funnet på å gjøre? ;-)

• Liker 2
Skrevet

Så det vil si at du tenker at det å informere om hvordan man skal komme seg til å fra flyplassen er noe kun en bridezilla kunne funnet på å gjøre? ;-)

Nja, vet nå aldri, de fleste reisevante bruker å finne ut av det på forhånd. De andre er ikke like dyktige.

Skrevet

Nja, vet nå aldri, de fleste reisevante bruker å finne ut av det på forhånd. De andre er ikke like dyktige.

Hvis du leser åpningsinnlegget mitt så står det at gjestene blir hentet av sjåfør. I all min naivitet tenkte jeg at det var naturlig å la de få vite det så de ikke gikk å tok taxier eller buss når det står noen å venter på de ;-). I mitt hode ganske relevant og lite masete informasjon egentlig, og kvalifiserer neppe til å gå med nervene utenpå...:-)

• Liker 2
Skrevet

Vet jo aldri.

Ok ;-)

• Liker 1
Skrevet

Men nå er det vel kanskje sånn som en venninne sa til meg: "kommende bruder og gravide er alltid forhåndsstemplet og folk legger til de egenskaper som er opplest og vedtatt en skal ha i slike situasjoner". :fnise:

Jeg tror du har et poeng her. Jeg finnes ikke stresset, jeg finnes ikke nervøs, og på tross av hva Gjest måtte mene så finnes jeg ikke bridezilla. Jeg har et fullstendig avslappet forhold til hele bryllupsgreia, for min del er det faktisk ikke så viktig - men når man sier DET høyt, DA er man unormal da. Jeg kunne godt latt være å gifte meg, og det haster iallefall ikke på noen år. Men nå blir det sånn at det blir neste år, og jeg er godt fornøyd med avgjørelsen. Men Bridezilla-status vil jeg ha meg frabedt.

For meg er Bridezillastatusen noe som øker proporsjonalt med dokurv-behovet. Ordet "dokurv-behovet" er her (også) brukt i overført betydning. Jeg er sikker på at alle som har frekventert bryllupsforumet mer enn èn gang forstår hva jeg mener.

• Liker 2
Skrevet

Forhånsdømt? Ja. Helt ubegrunnet? Nei. Bare bruden? Ikke så sikker på det. Etter å ha fulgt med her en stund så må jeg si det er mye rart. Men det virker ikke som det handler om nerver. Endel blir fryktelig selvopptatte som brudepar, noe som kanskje ikke er så unaturlig når det er en så viktig dag. Men at så mange glemmer hva det vil si å være godt vertskap overrasker meg.

Og med dårlig vertsskap mener jeg IKKE å arrangere transport fra flyplass, det anser jeg som omtenksomt. Men å spinke på mat og drikke for å få finere pynt, utelate viktig info for gjestene, vurdere gjestene etter summen på gavene, spiltte par for enhver pris osv osv.

Men når det er sagt så finnes det endel som har glemt hvordan man er en god gjest også.

• Liker 1
Gjest Izabella
Skrevet

Jeg tror du har et poeng her. Jeg finnes ikke stresset, jeg finnes ikke nervøs, og på tross av hva Gjest måtte mene så finnes jeg ikke bridezilla. Jeg har et fullstendig avslappet forhold til hele bryllupsgreia, for min del er det faktisk ikke så viktig - men når man sier DET høyt, DA er man unormal da. Jeg kunne godt latt være å gifte meg, og det haster iallefall ikke på noen år. Men nå blir det sånn at det blir neste år, og jeg er godt fornøyd med avgjørelsen. Men Bridezilla-status vil jeg ha meg frabedt.

For meg er Bridezillastatusen noe som øker proporsjonalt med dokurv-behovet. Ordet "dokurv-behovet" er her (også) brukt i overført betydning. Jeg er sikker på at alle som har frekventert bryllupsforumet mer enn èn gang forstår hva jeg mener.

Hva er det med KG og disse forbaska dokurvene? Det er vel mye mer praktisk enn diverse nips& pynt. Ekstra strømpebukse etc. er jo topp... Men ja, jeg skjønner at det handler om flisespikkeri, men da finnes det bedre eksempler.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det med KG og disse forbaska dokurvene? Det er vel mye mer praktisk enn diverse nips& pynt. Ekstra strømpebukse etc. er jo topp... Men ja, jeg skjønner at det handler om flisespikkeri, men da finnes det bedre eksempler.

Mnja, det kan hende det finnes bedre eksempler, men jeg var her da dokurvdebatten ble startet i 2003. Det er lenge siden gitt. Og den gangen tok det helt av, så for meg og de andre som var med fra den gangen er dokurver selve definisjonen på en bridezilla :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...