Gå til innhold

Hvordan takler du ubehagelige situasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass er vi rundt syv-åtte ansatte, og det skal mye til før noen tar egenmelding pga sykdom eller sykemelding. Det er en stilltiende avtale at man går på jobb dersom man feks er sterkt forkjølet, har brukket en finger, migrene e.l. Dette er en jobb hvor man omgås kunder hele tiden, vår leder er fantastisk, og jeg stortrives. Det er bare en ting som gnager litt på meg; Dersom noen er syke, ringes det naturlig nok rundt og dersom leder får et "Nei, beklager, men det passer ikke i dag" av noen, får man ikke "Det var synd, men det går greit"-svar. Det er heller "jaja, da får jeg jobbe.." i en litt ubehagelig tone. Jeg opplever det som ordentlig ubehagelig å si at jeg ikke kan fra før, og får dårlig samvittighet når jeg får høre slikt. Jeg ønsker ikke at andre må jobbe lange skift, men når jeg ikke kan, så kan jeg jo ikke. Noen ganger oppgir jeg grunn, andre ganger ikke. Føler et press for å oppgi grunn hver gang, og at jeg må si ja.

Derfor lurer jeg på hvordan det kan sies på en OK måte -uten å få dårlig samvittighet eller bli satt i et dårlig lys? Hva er "gyldige" grunner på din arbeidsplass, og hvordan løser du slike situasjoner?

Anonym poster: 69766f1542800b2c116563b44dfd9df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om arbeidsgiver eller who ever hadde svart "jaja, da får jeg jobbe.." på en kjipt måte, slik at jeg hadde fått dårlig samvittighet ville jeg svart ydmykt tilbake "beklager så veldig, veldig mye! Skulle ønske jeg kunne. Tusen takk, du er super".

Da ville den personen kanskje følt seg litt dust som hadde kommet med en så "spydig" respons.

Skrevet

Hva slags stilling har du?

Anonym poster: 3618ba3a2cd631c0a3d7fcf41ef8e6bf

Skrevet

På min arbeidsplass er vi rundt syv-åtte ansatte, og det skal mye til før noen tar egenmelding pga sykdom eller sykemelding. Det er en stilltiende avtale at man går på jobb dersom man feks er sterkt forkjølet, har brukket en finger, migrene e.l. Dette er en jobb hvor man omgås kunder hele tiden, vår leder er fantastisk, og jeg stortrives. Det er bare en ting som gnager litt på meg; Dersom noen er syke, ringes det naturlig nok rundt og dersom leder får et "Nei, beklager, men det passer ikke i dag" av noen, får man ikke "Det var synd, men det går greit"-svar. Det er heller "jaja, da får jeg jobbe.." i en litt ubehagelig tone. Jeg opplever det som ordentlig ubehagelig å si at jeg ikke kan fra før, og får dårlig samvittighet når jeg får høre slikt. Jeg ønsker ikke at andre må jobbe lange skift, men når jeg ikke kan, så kan jeg jo ikke. Noen ganger oppgir jeg grunn, andre ganger ikke. Føler et press for å oppgi grunn hver gang, og at jeg må si ja.

Derfor lurer jeg på hvordan det kan sies på en OK måte -uten å få dårlig samvittighet eller bli satt i et dårlig lys? Hva er "gyldige" grunner på din arbeidsplass, og hvordan løser du slike situasjoner?

"Nei, jeg kan ikke"

-eehh, Ja da må nesten jeg jobbe da"

"God vakt, vi snakkes"

Gjest energibånd
Skrevet

Det er en stilltiende avtale at man går på jobb dersom man feks er sterkt forkjølet, har brukket en finger, migrene e.l. Dette er en jobb hvor man omgås kunder hele tiden.

Jeg syns det er tankeløst å møte opp på jobb når en er forkjølet. Det er en reell sjanse for at du vil smitte dine medarbeidere. Før hadde jeg sagt at det ikke er noen grunn til å være bort fra jobb, men etter at en kollega av meg møtte opp på jobb med en sterk forkjølelse og klarte å smitte meg, så syns jeg det er helt på trynet. Det er temmelig irriterende at noen absolutt skal møte opp på jobb når det er fare for at andre kan smittes.

"Nei, jeg kan ikke"

-eehh, Ja da må nesten jeg jobbe da"

"God vakt, vi snakkes"

Nettopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...