Gå til innhold

Hvor finne kveldskurs i kunsthistorie/ klassisk musikkhistorie i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er meget interessert i både klassisk musikk og i kunsthistorie, og har lyst til å tilegne meg nye kunnskaper innenfor begge disse feltene. Jeg har dessverre ikke mulighet til å ta et års-studium (jeg vet at UiO kjører et års-studium om kunsthistorie). Er det noen som vet om noen kurs der man lærer om kunst eller klassisk musikk?

Anonym poster: 17b3e943e145a0e4d28b43ad67e57a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er interessert, så er det vel bare å lese selv? Kurs er kanskje en ekstra motivasjon, men med mindre du tar enkeltemner i musikkhistorie på Blindern, så vet jeg ikke om dette finnes. Nå veit jeg ikke helt hva du har av forkunnskaper, men jeg anbefaler deg å kjøpe videregåendeskolepensum til å begynne med. (Sjekk ut "musikk i perspektiv"). Jeg har selv brukt det med mine elever. Det er kos å lese. Ellers er "a history of western music" et fint verk å ha, og innen kunsthistorie er vel Gardner-boka ganske standard. Så får du selvfølgelig lage tråder her, så skal du se at det kommer mye informasjon.

Et forslag til en "læreplan" kan jo være en slags spiralform der du tar for deg enkle læreverk om hver epoke (innen både kunst og musikk), og går kort igjennom alt, før du begynner på nytt igjen, med et mer komplisert læreverk, osv osv. Dette savner jeg i vgs også. Der legger læreboka opp til like mye fordypning i hver epoke fra start.

Du kan f.eks. begynne med Benestads "musikkhistorisk oversikt". Jeg mener å huske at denne er veldig lettfattelig :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...