Gå til innhold

Stivkrampe

Lille Blåklokke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med valper/ hunder, har dere fått påfyll av stivkrampevaksinen etter dere skaffet dere valp? Det anbefales jo og man får seg jo noen gode sår under valpebitingen.

Spør for jeg lurer på om det er veldig nødvendig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men fått påfyll etter andre ting. Selvsagt. Det er latterlig lite å gjøre i forhold til hva som kan skje.

Skrevet

Hadde gyldig stivkrampesprøyte når jeg fikk valp, pga et bitt fra forje hunden, men jeg kommer til å fylle på når den går ut nå snart. Og hadde jeg ikke hatt gyldig når jeg fikk valp, så hadde jeg tatt den.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg synes det er lurt.

Om det er absolutt påkrevet er jo selvsagt en litt annen sak, men som sagt, jeg synes det er lurt.

- og grunnen til det er som følger:

Min aller først feline elskede skulle ha en markepille. Han var ikke spesielt lykkelig for å måtte ta en pille.

Jeg skulle være smart og puttet pillen inn i en liten bit indrefilet som var blitt igjen etter middagen.

Siden jeg ikke liker 'okse'kjøtt gjennomstekt, og dette var en biff, så var den gjenværende biten både saftig og god (med andre ord den var blodig).

Bit med pille levert pusegutten. Bit med pille går ned på høykant. Nam !

Snute oppovervendt: "Mutter ? Har du mer ? Dette var digg altså !"

Idioten (undertegnede) legger hånden ned til rovdyret, - som så snuser litt på de blodstenkede fingrene.... før han hugger kraftig til og planter en canine (rovtann/hjørnetann) dypt og grundig i min høyre pekefinger.

Ok... han var sikker på at det var digge-bit til ham :blush:

Dag 1: Bare litt rødt og litt hovent. Ingen grunn til panikk.

Dag 2: Fremdeles litt rødt, men mye mer hovent. Jeg slår opp "stivkrampe" i leksikon, - og resier rett på legevakten hvor legen holder på å le seg ihjel av hendelesforløpet før han setter vaksinen.

Etter det har jeg alltid førget for å være den lykkelige 'eier' av både en gyldig stivkrampe- og hepatitt A og B vaksine

Skrevet

Oj, vel, han her har vært glad i å både bite og styre, men jeg har faktisk ikke tatt stivkrampe siden barneskolen/ungdomsskolen/siste gang de tvinger deg!

Skrevet

Ja jeg får nok bare bite tennerne sammen, dra med mannen og få et stikk i armen. Bedre det enn å gamble på at man slipper unna sykdommen. :P

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

"Voksne som er grunnvaksinert bør ta én dose oppfriskningsvaksine mot stivkrampe ca. hvert 10. år. Dette er spesilt viktig ved utenlandsreiser (spesielt utenom Vest-Europa og Nord-Amerika) og ved arbeid eller fritidsaktiviteter hvor man er mye i kontakt med jordsmonn. Det anbefales at vaksinen gis som kombinasjonsvaksine sammen med vaksine mot difteri, kikhoste og eventuelt polio. Voksne som ikke er grunnvaksinert, bør få full grunnvaksinasjon med tre doser med høydose stivkrampevaksine.

Andre viktige forebyggende tiltak er godt stell av små sår og, spesielt hos eldre personer som ofte er ubeskyttet, bruk av hansker ved mye hageaktivitet."

Fra Folkehelseinstituttets nettsider. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82877::1:6043:114:::0:0

Jeg har tatt oppfriskningsvaksinen, og kommer til å fortsette med det. Det er en rimelig og godt utprøvd vaksine. Tetanus i seg selv høres så forferdelig ut at jeg synes det er greit å være vaksinert.

Anonym poster: 3a6a84cda5b8cb9aec3134c816be5dc9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...