AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg har noen spørsmål.. Ofte her inne leser jeg om at for å få sundt og langt hår burde man unngå varme, som f.eks føning, rettetang eller krølltang. Ei heller burde man farge, bleke eller gre det når det er vått. Visse stylingprodukter er sikkert ikke bra heller.. Jeg vet med mitt hår så hadde det ikke sett ut i havet hvis jeg ikke gjorde noe av det over med jevne mellomrom. Så hva er planen når håret henger der langt nedover ryggen? Skal dere gjøre noe annet med det noen gang? Anonym poster: 9cde0e84938663df13a3008af4cd2545 1
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #2 Skrevet 16. november 2012 Jeg har noen spørsmål.. Ofte her inne leser jeg om at for å få sundt og langt hår burde man unngå varme, som f.eks føning, rettetang eller krølltang. Ei heller burde man farge, bleke eller gre det når det er vått. Visse stylingprodukter er sikkert ikke bra heller.. Jeg vet med mitt hår så hadde det ikke sett ut i havet hvis jeg ikke gjorde noe av det over med jevne mellomrom. Så hva er planen når håret henger der langt nedover ryggen? Skal dere gjøre noe annet med det noen gang? Anonym poster: 9cde0e84938663df13a3008af4cd2545 Flaks at gamle Professor Orm er her, dette er mitt felt Jeg er fanatisk opptatt av håret mitt. Jeg hadde tørt og litt slitt hår, ca. 10cm nedenfor skuldrene. Jeg lurte venninna mi med på å barbere alt av og begynne på nytt. (Hun hadde gjort det før). Dette er nokså nøyaktig 6 år siden. Jeg synes det er noe av det smarteste jeg har gjort, det føltes bra, som om jeg brøt en ond sirkel. Planen var da å spare fra scratch, noe jeg har lyktes med ganske bra. Jeg sier ofte av man må velge: farget, stylet og slitt hår, eller ubehandlet, mykt hår. Det er dessverre slik som sier, der er mange ting man ikke bør gjøre hvis man vil ha skikkelig FINT og MYKT langt hår. Unngå farging og bleking. Ikke rett håret Ikke bruk extensions Bruk snill hårpynt, alltid snille strikk. Ikke dra dem ut, knytt dem heller opp Sov på putetrekk av sateng Ikke krøll håret, ikke tupér det Ikke vask håret for mye Vær forsiktig når du grer det, ikke dra fort med børste og begynn nederst. Bruk en god børste. Klipp bort alt det slitte før du begynner sparingen Bruk alltid balsam eller kur Pass på å aldri ha floker, det sliter på håret når du grer dem ut. Pass på å ikke gå med det løst hele tiden når det begynner å bli ordentlig langt. Beskytt det mot vind. Vær obs på at hår kan sette seg fast i veskestropper! Det har skjedd med meg, hehe Dette høres kanskje vanskelig ut, det forstår jeg godt. Hvis du er forsiktig med håret kan du slippe unna med å klippe det så lite som 2 ganger i året. Når det gjelder farging kan du få frisøren til å veve inn noen striper på toppen, men du bør holde det til et minimum. Hvis du skal style det, kan du bruke hårføner og hårspray. Så lite som mulig her også. Prøv å ha føneren på så lite varme du kan. Du kan også bruke papillotter, surre håret rundt noe til det tørker, og så spraye. Og du kan bruke saltvannsspray osv. Når det gjelder å gre håret når det er vått er jeg faktisk uenig med mange andre. Jeg gjør det faktisk, men det er etter å ha fjernet det meste av flokene med fingrene. Jeg vasker det, evt. grer jeg det tørt før jeg vasker det. Når jeg har tatt i kur/balsam (obligatorisk!!), grer jeg det med en kam. Av og til kan jeg faktisk finne på å gre det etter å ha skylt ut også, men det er egentlig ingen vits. Man må i alle tilfeller være ytterst forsiktig, håret mister 30% av sin elastisitet når det er vått. Det å gre det med kur/balsam i, synes jeg faktisk er fornuftig, det fordeler seg ordentlig i håret, og du får fjernet resten av flokene. Du må selvfølgelig, som alltid, begynne nederst og gre hele håret når du kommer til toppen. Lykke til! 5
MiniFrue Skrevet 16. november 2012 #3 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg har utrlog langt har. Men man blir pa en mate 'blind' pa lengden sin sa jeg vil ha lengre :o) Har alltid brukt shampo etc fra dagligvarebutikker. Men na har jeg gatt til invistring i shampo, balsam, kur og ett elelr anna man skal ha i haret etterpa fra frisoren, av merke Redken (?). Far na se hvordan det blir. Har bruk kuren i ca 2 mander na, ikke brukt harfoner, noe slag av rett/krolltang, grer det bare da jeg vasker haret og vasker haret ca 2-3 ganger i uken. Jeg skal til friosren pa sondag og oppgradere farge, har ikke vart der pa 8 MANDER sa det trengs. Regner med det ikke gjor store skaden 1-2 ganger i aret. Men jeg klipper meg SJELDEN, og da mener jeg virkelig sjelden. Jeg burde kanskje skjerpe inn det????? Uansett, jeg har heller ikke bruk noe slag av spray, gele, skum osv. Det trenger man rett og slett ikke. Har ofte haret i kobraflette osv og det blir nydelig nar man tar det ut. Er sa fornoyd etter a ha sluttet a bruke noe slags 'tullball' i haret. Endret 16. november 2012 av MiniFrue
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #4 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg har utrlog langt har. Men man blir pa en mate 'blind' pa lengden sin sa jeg vil ha lengre :o) Har alltid brukt shampo etc fra dagligvarebutikker. Men na har jeg gatt til invistring i shampo, balsam, kur og ett elelr anna man skal ha i haret etterpa fra frisoren, av merke Redken (?). Far na se hvordan det blir. Har bruk kuren i ca 2 mander na, ikke brukt harfoner, noe slag av rett/krolltang, grer det bare da jeg vasker haret og vasker haret ca 2-3 ganger i uken. Jeg skal til friosren pa sondag og oppgradere farge, har ikke vart der pa 8 MANDER sa det trengs. Regner med det ikke gjor store skaden 1-2 ganger i aret. Men jeg klipper meg SJELDEN, og da mener jeg virkelig sjelden. Jeg burde kanskje skjerpe inn det????? Uansett, jeg har heller ikke bruk noe slag av spray, gele, skum osv. Det trenger man rett og slett ikke. Har ofte haret i kobraflette osv og det blir nydelig nar man tar det ut. Er sa fornoyd etter a ha sluttet a bruke noe slags 'tullball' i haret. Haha, jeg blir også blind på lengden! Du skal klippe håret kun når det trengs, for meg er det hver 6. måned. Frisøren vil ha pengene dine, dessuten trengs bare hyppig klipping om man vedlikeholder en sveis. Farging bør man unngå. Men om du må, ta helst striper og så lite som mulig. Og ja, til alle som sparer: Tålmodighet! Og ja, det glemte jeg.. Hvis butikksjampo fungerer bra, er det ingen vits i å bytte til frisørsjampo. Endret 16. november 2012 av Professor Orm 1
Gjest badeand1 Skrevet 16. november 2012 #5 Skrevet 16. november 2012 Jeg har noen spørsmål.. Ofte her inne leser jeg om at for å få sundt og langt hår burde man unngå varme, som f.eks føning, rettetang eller krølltang. Ei heller burde man farge, bleke eller gre det når det er vått. Visse stylingprodukter er sikkert ikke bra heller.. Jeg vet med mitt hår så hadde det ikke sett ut i havet hvis jeg ikke gjorde noe av det over med jevne mellomrom. Så hva er planen når håret henger der langt nedover ryggen? Skal dere gjøre noe annet med det noen gang? Anonym poster: 9cde0e84938663df13a3008af4cd2545 Jeg har ikke behov for å gjøre noe annet med det. Krøller får jeg over natta uten varme. Eller misforstår jeg innlegget nå?
Adele Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Jeg sparer til midjen, fordi min nå avdøde mormor hadde et ønske om at jeg skulle ha det (hun hadde det da hun var litt yngre enn meg). Tror ikke jeg har klippet meg på 2 år eller noe nå hos frisør. Pleier å stusse håret litt selv. Men nå begynner det å bli veldig slitt, så er vel på tide å la en profesjonell ta hånd om problemet. Håret mitt, og lengden, er vel egentlig blitt litt av identiten min nå føler jeg. Har alltid hatt ca skulderlengde
Gjest badeand1 Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 Jeg sparer til midjen, fordi min nå avdøde mormor hadde et ønske om at jeg skulle ha det (hun hadde det da hun var litt yngre enn meg). Tror ikke jeg har klippet meg på 2 år eller noe nå hos frisør. Pleier å stusse håret litt selv. Men nå begynner det å bli veldig slitt, så er vel på tide å la en profesjonell ta hånd om problemet. Håret mitt, og lengden, er vel egentlig blitt litt av identiten min nå føler jeg. Har alltid hatt ca skulderlengde Så fint. <3 3
Strixvaria Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 Jeg bruker overhodet ikke stylingprodukter i håret. Begynte å farge håret mitt med henna for en tid tilbake (hater min naturlige farge - har ikke hatt den på år og dag), og har ingen planer om å frisørfarge håret mitt igjen noensinne. Klipte meg i fjor vinter en gang, og har ennå ikke antydning til slitte tupper whatsoever, så det blir sikkert enda en stund til neste gang. Hennaen pleier også håret godt og er 100 % fri for kjemikalier og annet dritt, og fargen blir råfin og holder lenge. Det eneste negative er at man må regne med å lukte høy i en uke etterpå.. Det skal imidlertid innrømmes at jeg kan finne på å bruke rettetang 2-3 ganger i året. Føner ikke noe oftere enn jeg retter. Jeg har håret oppsatt stort sett, fordi det er såpass tykt og langt at det rett og slett kan bli for varmt å ha det løst. Håret mitt vokser også veldig fort, så nå begynner det å komme et godt stykke nedover ryggen - og det er ikke mer enn et par år siden jeg hadde kort, shortbacklongfront-bob
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Jeg sparer til midjen, fordi min nå avdøde mormor hadde et ønske om at jeg skulle ha det (hun hadde det da hun var litt yngre enn meg). Tror ikke jeg har klippet meg på 2 år eller noe nå hos frisør. Pleier å stusse håret litt selv. Men nå begynner det å bli veldig slitt, så er vel på tide å la en profesjonell ta hånd om problemet. Håret mitt, og lengden, er vel egentlig blitt litt av identiten min nå føler jeg. Har alltid hatt ca skulderlengde Å men du må gå til frisør, det eneste jeg klipper selv er luggen min og splitter, og da bruker jeg en veldig god frisørsaks. Hemmeligheten er å ha en frisør som du kan stole 100% på. Ikke finn ei som tar seg kunstneriske friheter, eller som er misunnelig på håret ditt, og derfor vil gjøre det kortere. Unngå bedrevitere. Jeg går som sagt 2 ganger i året, det holder for meg. Jeg ber henne ta så lite som mulig, men så mye som trengs. Pleier å bli 3,5 cm. Mitt mål er at det skal nå ned akkurat dit hvor rumpa begynner
Adele Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Å men du må gå til frisør, det eneste jeg klipper selv er luggen min og splitter, og da bruker jeg en veldig god frisørsaks. Hemmeligheten er å ha en frisør som du kan stole 100% på. Ikke finn ei som tar seg kunstneriske friheter, eller som er misunnelig på håret ditt, og derfor vil gjøre det kortere. Unngå bedrevitere. Jeg går som sagt 2 ganger i året, det holder for meg. Jeg ber henne ta så lite som mulig, men så mye som trengs. Pleier å bli 3,5 cm. Mitt mål er at det skal nå ned akkurat dit hvor rumpa begynner Problemet er at jeg finner ikke min perfekte frisør. Er så lei av å fortelle hvor mye han eller hun kan ta av, men tar av trippelt så mye. 1
Adele Skrevet 16. november 2012 #11 Skrevet 16. november 2012 Så fint. <3 Hun er en av de personene som har betydd mest for meg i løpet av hele mitt liv, så det er det minste jeg kunne gjøre. Åh, som jeg savner henne!
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Problemet er at jeg finner ikke min perfekte frisør. Er så lei av å fortelle hvor mye han eller hun kan ta av, men tar av trippelt så mye. Min frisør holder til i Kristiansand. Hvis du har mulighet til å klippe deg der, kan du få navnet. Hun er en av de personene som har betydd mest for meg i løpet av hele mitt liv, så det er det minste jeg kunne gjøre. Åh, som jeg savner henne! <3 Min farmor døde i går. All time favorite family member. Hun lå på slutten i en seng på gamlehjemmet, og til det siste var hun opptatt av håret mitt, hun elsket langt hår, og hun kommenterte det alltid.
Adele Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Kristiansand blir litt langt unna, da jeg bor i innlandet. Men takk for tanken! Åh, klem til deg! Vi får holde på de gode minnene ved våre kjære og nære, selv når de ikke er med oss lenger.
Chocoholic Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Jeg har langt og sunt hår om jeg får si det selv, men jeg farger håret på fast basis (ca hver 8. uke), og selv om jeg unngår å bruke varme til vanlig liker jeg å krølle håret når jeg skal prøve å se litt fin ut Litt av greia med å ubehandlet hår er at håret ser pent ut uansett - man trenger ikke stritte håret hver dag fordi det ser fint ut på egenhånd. Men man kan behandle det, bare man tar forhåndsregler og er forsiktig. Jeg farger håret med toning fordi det sliter mindre på håret. De etterfølgende ukene bruker jeg hårkur hver gang jeg vasker håret, og jeg lar den sitte i i flere timer. Disse ukene unngår jeg også all form for varmebehandling, slik at håret skal ha mulighet til å komme tilbake til sitt gamle sunne selv. Hvis jeg bestemmer meg for å varmebehandle, bruker jeg varmebeskytter. Når jeg så vasker håret igjen --> hårkur. Så poenget er egentlig å minske skade, og gjøre hva man kan for å holde det sunt. Hold deg unna "dumme" ting til vanlig, og så kan du heller gjøre litt ekstra sånn innimellom (husk å følge etter med god behandling...) uten at det er noe problem.
Envy Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 Jeg skjønner ikke den med at man ikke skal gjøre ditt og datt med håret. Mitt hår rekker nå nesten til korsryggen. Jeg vasker og føner håret annehver dag, retter det med rettetang når jeg føler for det. Sett i stirkker og drar dem ut, tuperer, børster osv. Håret mitt er langt, blankt og silkemykt. Får masse skryt for det Nå har jeg riktignok en del middelhavsgener som jeg nok tror at bidrar til å gjøre håret tykt og slitesterkt, men jeg tror også at det er et poeng i å ikke overtenke ting. Gjør det som funker for deg 2
Thorn Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Jeg hadde hår ned til rumpa for seks år siden, og jeg begikk omtrent alle syndene som finnes i hårsparebibelen, uten at håret ble spesielt ille. Joda, noen splittede tupper hadde jeg, men så hadde jeg heller ikke klippet det på fire år. Så fikk jeg for meg at jeg skulle ha min egen hårfarge tilbake, siden det var stress med ettervekst og jeg var fattig student. Jeg fikk det klippet i en kort bob og holdt det kort mens min egen hårfarge vokste ut. Siden har jeg holdt det sånn ca i skulderlengde, og jeg har faktisk like mye splittede tupper nå som jeg har min egen hårfarge og føner det mye sjeldnere. Nå sparer jeg igjen, og i mellomtiden både føner, glatter og krøller jeg det. For meg er det ikke noe poeng å langt hår om jeg ikke kan gjøre noe med det!
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Kristiansand blir litt langt unna, da jeg bor i innlandet. Men takk for tanken! Åh, klem til deg! Vi får holde på de gode minnene ved våre kjære og nære, selv når de ikke er med oss lenger. Jeg holder for tiden til i Oslo, men jeg reiser alltid hjem for å klippe håret Det er godt å vite at man ikke er alene. <--- Farmor 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Jeg synes langt hår som ikke er stylet er gørrkjedelig. Hva er vitsen med langt hår om du ikke kan gjøre noe med det? Anonym poster: 03434bdcc30f5c24d0c9979a93e7615b 2
Professor Orm Skrevet 16. november 2012 #19 Skrevet 16. november 2012 For all del, noen er heldige og kan gjøre hva de vil med håret. Jeg kunne sannsynligvis også sluppet unna med en del, men det er veldig viktig for meg at det er mykt i tillegg til å se fint ut. Og så er jeg mer av den naturlige typen. Vi snakker jo her om hvordan man best sparer håret sitt, og da gjelder det å safe seg. En idé er jo å spare først, og farge og style etterpå.
Hanne20 Skrevet 16. november 2012 #20 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg har sånn etasjeklipp i håret og det lengste har kommet ned til halve ryggen. Så har jeg tykt (tykkere når det ikke er etasjeklipp) hår, rødt (er egentlig blond) hår. Har lyst til å gjøre noe med håret men et ikke hva. Elsker langt hår, men føler kortere hår er mer voksent...blæh.. Nyeste bilde av håret, for noen uker siden. Klipte meg skulderkort i fjor høst, så det vokser fort Husk å trykk forhåndsvis på bildetingen https://www.facebook...01668089853061/ Endret 16. november 2012 av Hanne20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå