Lykkerusen Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 hei! sitter her og er veldig forvirret /usikker og håper derfor at noen av dere kan hjelpe meg litt; Jeg er 21 år gammel og student. Har dette året jobbet endel pga manglende stipend fra lånekassa i høsthalvåret, og har tjent ca 126 000 til nå. Hadde frikort frem til jeg hadde tjent 39900 (eller hva grensa nå enn er) og har betalt 21% i skatt siden slik at jeg alt i alt har betalt ca 18000 i skatt til nå. Jeg har BSU som jeg har satt inn 20 000 på i år. det jeg lurer på er: kommer jeg til å gå på en skikkelig skattesmell neste år? Om du tror det: er det mulig for meg å rette dette opp ved å betale mer skatt ut året + januar (For januar regnes vel med?)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 hei! sitter her og er veldig forvirret /usikker og håper derfor at noen av dere kan hjelpe meg litt; Jeg er 21 år gammel og student. Har dette året jobbet endel pga manglende stipend fra lånekassa i høsthalvåret, og har tjent ca 126 000 til nå. Hadde frikort frem til jeg hadde tjent 39900 (eller hva grensa nå enn er) og har betalt 21% i skatt siden slik at jeg alt i alt har betalt ca 18000 i skatt til nå. Jeg har BSU som jeg har satt inn 20 000 på i år. det jeg lurer på er: kommer jeg til å gå på en skikkelig skattesmell neste år? Om du tror det: er det mulig for meg å rette dette opp ved å betale mer skatt ut året + januar (For januar regnes vel med?) Denne er riktignok fra i fjor, men vil kanskje kunne gi deg en pekepinn på hvordan du ligger an? http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/enkel2011_20120604.htm Du kan be arb. giver om å trekke mer skatt ut året, men det gjelder kun ut desember. Lønn utbetalt i januar regnes for inntektsåret 2013, selv om arbeidet ble utført i 2012. Anonym poster: f4e90ccad065b29158e22bc73520efef
Zzyzx Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Hvor mye skal du tjene resten av året? Og nei, utbetaling i januar regnes ikke med for 2012 i skattesammenheng. Legg inn tallene her: http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/enkel2012_20120605.htm Og da med forventet inntekt for hele året. på del 3 legger du inn BSU-sparebeløpet. Med de få tallene du har oppgitt her, så kommer jeg fram til at du ligger 3000 i pluss til nå. Men dette er slettes ikke sikkert, for desemberlønn med halvt skattetrekk må regnes med, og det kan hende du har andre fradrag eller annen skattbar inntekt (f.eks. renter).
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Du må se på hva du forventer å tjene i år samt hva du allerede har betalt i skatt. Ta med ev. fradrag for pendling, renter mm. Sjekk ut kalkulatoren hos skatteetaten. Anonym poster: 8de94de3e959f0975ea2e9ec9d405bff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå