AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Noen som har greie på bredbånd/internett her? Lurer på om 2Mbit holder til surfing på nett? dvs.lese på div hjemmesider og sende mail og meldier på face. Hva holder det evt ikke til? spille av videoer på youtube og se nett tv? Anonym poster: 97f7ff830979fda773b6c31f34e0bfe6
Heart Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 2 Mbit er ikke mye idag. En vanlig bredbåndslinje er typisk fra 5 til 40 Mbit. Du kan bruke en 2 Mbit linje til nesten alt det en vanlig linje kan brukes til, men alt vil selvsagt gå treigere. KG, aviser, YouTube og vanlige nettsider vil fungere, men det vil i noen tilfeller ta mange sekunder før siden er ferdig lastet. Du vil nok spesielt merke dette på YouTube-videoer. Unntaket er alt som kommer i kategorien "streaming", altså tjenester der du skal ha dataene med én gang. Da vil det ikke virke i det hele tatt med såpass liten kapasitet.
Gjest meh Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 (endret) 2 mbit er svært lite i dag, det kan selvsagt holde hvis du ikke stiller særlige krav til hastighet osv og bare bruker nettet til veldig lette oppgaver på Internett, men for de aller fleste er det nok for lav hastighet. 2 mbit = maksimalt 250kb hvert sekund i nedlasting. Endret 15. november 2012 av meh
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Det hørtes veldig lite ut. Selv har jeg 50 Mbit og det er kun meg på nettverket. Kan streame og se det jeg vil av nett-tv og video uten at det hakker. Anonym poster: 0f964305bb6f4c8ccad7e7cfa4ddad39
Lutetium 71 Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 2 mbit er svært lite i dag, Det har nok alltid vært lite!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #6 Skrevet 16. november 2012 Alt fungerer med unntak av nett-tv i høy kvalitet. Anonym poster: c0ae6f5eed65cfd1b892c376fc8ad01e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #7 Skrevet 16. november 2012 som om du skulle sagt holder det å bruke et esel til å reise med mellom oslo-bergen og forvente å være framme på 1 time Anonym poster: d70bb4ff0888368d875f42226b10638e
orgus Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 Nå vet jeg ikke hvor mye du driver og laster ned, men kan jo ta en liten ca-oversikt: Komplett VG-forside: 8 sekunder En MP3 i VBR-oppløsning: 26 sekunder Helt album i VBR: 7min 45 sekunder TV-episode i XVID-format: 38 minutter TV-episode i 720p HD: 1t 40 Spillefilm i 720p HD: 5t
Lutetium 71 Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 som om du skulle sagt holder det å bruke et esel til å reise med mellom oslo-bergen og forvente å være framme på 1 time Anonym poster: d70bb4ff0888368d875f42226b10638e Analogien blir litt feil. Det blir som å kjøre et flyttelass mellom Oslo og Bergen, i en vanlig personbil. Har man et stort lass, blir det naturligvis mange turer, og mange pauser. Har man ikke mer bagasje enn at alt går inn i bilen, merker man ikke noe til mindre båndbredde. Både traileren som kan flytte hele lasset i en sleng, og personbilen, har samme hastighet. 2Mbits/sek funker helt greit til alt ts lister opp, utenom youtube. Der vil man stange i taket om man vil se materiale i HD (720/1080p). Kvaliteten rett under de to, bør gå greit. I prinsippet vil det funke å se på nrk-nettv med bare 2MB linje, men det er mulig man må ned i 600kb (man kunne ihvertfall sette ned videokvaliteten i den gamle versjonen av nett-tvløsningen til nrk). Om video på nett er viktig for deg, ts, gå for et trinn høyere, dvs 5-6Mbits/sek. Er det ikke det, holder det med 2. Nedlastinger av ymse slag, vil selvsagt alltid gå raskere jo høyere båndbredde.
Kamikatze Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Er inne og leser på telenor. Det er en femtilapp i forskjell mellom 5Mb og 2Mb linjehastighet. Men, samtidig er det kampanje på 5Mb, slik at du sparer 800-900 i etablering og frakt av modem i forhold til 2Mb. Hadde 5Mb tidligere og så youtube helt greit.Live TV gikk i lav kvalitet, men der er mye å hente på å streame programmer etter at de harvært live, og så stille inn maksimal bufring. Youtube og tilsvarende er enklere, der bare trykker du pause en liten stund, mens du ser at den henter mer og mer av programmet, før du trykker play igjen. Bare noen sekunder hjelper bra. Til de tingene trådstarter nevner, er en 2Mb linje mer enn tilstrekkelig. Den holder ikke til de mest ressurskrevende direktesendte medier som film og TV i høy kvalitet, men funker fint til det meste av daglig databruk. Aviser og forum går også kjappere om en bruker alternative nettlesere som firefox, chrome eller opera. Og filtrerer bort reklame og unødvendig ressurskrevende tullpjatt med tilleggsprogrammer som adblock og flashblock. Dessuten venner en seg fort å åpne flere interessante undersider i skjulte faner, slik at de laster seg ferdig i bakgrunnen til du skal lese dem. Det handler bare om leservaner. I stedenfor å streame filmer og musikk, kan du heller laste det ned, og se dem fra PC-en. Planlegger du litt fremover, spiller det mindre rolle om det tar et minutt eller en time på å hente yndlingsalbumet. Det kan tikke og gå i bakgrunnen. Dette forutsetter at det dreier seg om trådbunden linje, og ikke mobilt bredbånd. Erfaringen fra mobilt er at tallene oppgir maksimum mulig hastighet, og at sannheten ofte er ti prosent av dette, og at der er en nedlastningsbegrensning som gjør greia ubrukelig til annet enn å sjekke mail, værmelding og lese litt avis.
Gjest BM2 Skrevet 17. november 2012 #11 Skrevet 17. november 2012 Hvilke leverandører kan du velge mellom? Hva er uthastigheten? Hva er latency på nettet? Og samma faen hva du gjør, hold deg langt vekke fra Ventelo.
ladamafia Skrevet 20. november 2012 #12 Skrevet 20. november 2012 Har 2/2 linje selv, klarer som regel å kjøre alt av nett-tv uten problem, så lenge det ikke er HD, det kan ta litt tid(men ikke alltid). er mye mer fornøyd med den linja jeg har nå, enn diverse sugene ADSL linjer jeg har vært borti tidligere, som man skulle tro, om man bare så på tallene, skulle vært mye bedre. http://www.ssb.no/inet/
Lutetium 71 Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Har 2/2 linje selv, klarer som regel å kjøre alt av nett-tv uten problem, så lenge det ikke er HD, det kan ta litt tid(men ikke alltid). er mye mer fornøyd med den linja jeg har nå, enn diverse sugene ADSL linjer jeg har vært borti tidligere, som man skulle tro, om man bare så på tallene, skulle vært mye bedre. http://www.ssb.no/inet/ Sammenligner du SDSL med ADSL? 1
ladamafia Skrevet 20. november 2012 #14 Skrevet 20. november 2012 Sammenligner du SDSL med ADSL? jeg sammenligner tall med tall(14.4, 2/2, 5/1, 8/1 12/2 etc, etc), noe jeg tror de aller fleste dessverre gjør. Er vel en vanlig missforståelse det, at noe må være bedre fordi det har et høyere tall? Og at man mer eller mindre ignorerer eller overser de diverse benevnelsene før og etter tallene. Jeg bor på bygda, ingen som leverer fiber eller noe i nærheten her. har nett fra en lokal leverandør, nettet går trådløst fra en sender i nærheten, jeg kunne nok fått noen høyere tall på nettilkoblingen min om jeg hadde valgt adsl, men det er dyrere og erfaringen tilsier at det er dårligere.
orgus Skrevet 20. november 2012 #15 Skrevet 20. november 2012 jeg sammenligner tall med tall(14.4, 2/2, 5/1, 8/1 12/2 etc, etc), noe jeg tror de aller fleste dessverre gjør. Er vel en vanlig missforståelse det, at noe må være bedre fordi det har et høyere tall? Og at man mer eller mindre ignorerer eller overser de diverse benevnelsene før og etter tallene. Hæh? Jeg tror Lutetium sikter til at du kanskje har SDSL som er synkront, og ikke ADSL siden du sier du har 2/2, altså lik hastighet opp og ned.. Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå