Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #1 Skrevet 4. mars 2004 Hva gjør en om en ikke får jobb, ikke sosialstønad, og ikke trygd, og en ikke kan flytte? Når kan man søke om uføretygd...når man har visnet nesten helt bort?
Gjest Vega Skrevet 4. mars 2004 #2 Skrevet 4. mars 2004 Kan ikke flytte pga boliglån og at du ikke får salg på huset i et labert marked? Det kan jeg forstå - du kan vanskelig bli gjeldsslave midt oppi det hele med boutgifter to steder - men finnes det en mulighet for å leie ut boligen i f.eks. sommerhalvåret/påske/høstferie på ukebasis? (dersom du har "lite" gjeld) Det finnes hytteformidlere som tar 30 % av leia, resten får du beholde... Dette er jo ingen sikker inntektskilde, men du kan kanskje høre hvordan markedet er der du bor? Hør med aetat - du kan ha rett på yrkesrettet attføring, og det finnes sikkert arbeidsmarkedstiltak i kommunen? (Dette er jo ikke varig men tror du må ha gått gjennom yrkesmessig og medisinsk attføring før evt uføretrygd kan innvilges...) Kan du starte opp noe selv? Evt. etter kurs/videreutdanning via aetat? Hvorfor får du ikke jobb? Finnes det ikke jobber, eller kan du ikke ta alle jobber - pga f.eks. senebetennelser el.lign? Du har rett til hjelp via sosialen, men sosialen bidrar ikke til dekning av avdrag på lån - kun renter - og du må evt. låne fra sosialen til avdragene. Dersom inntektsforholdene ikke bedrer seg, kan du få ettergitt slik gjeld. Uføretrygd skal ha en medisinsk begrunnelse, ikke økonomisk (du må varig være ute av stand til å jobbe. Nå finnes det visst noe som heter tidsbefestet uføretrygd, som gis for et eller fire år ad gangen.). Skjønner din situasjon - det er sikkert andre som har det på samme måte som deg, i samme kommune. De fleste kommuner har psykisk helsetjeneste dersom du sliter psykisk. Ta kontakt, også med legen din, og få en vurdering av din situasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2004 #3 Skrevet 4. mars 2004 Hva gjør en når en ikke har tillit til fagfolk på noen som helst områder på bygda? Jeg har selv jobbet blandt de.
Gjest Vega Skrevet 4. mars 2004 #4 Skrevet 4. mars 2004 Det er mye inkompetanse overalt, dessverre...
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #6 Skrevet 9. mars 2004 Hva gjør man når barna dine aldri blir bedt i bursdagselskap til de få andre barna som bor her? Hva gjør man når ingen vil komme i ditt barns bursdag?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. mars 2004 #7 Skrevet 9. mars 2004 Det høres ut som en fortvilet situasjon for deg, og at ting har toppet seg i det siste. Mitt råd til deg er å se på alternativene. Hva kunne du tenke deg å gjøre? Hva står i veien for det? Fordeler/ulemper? Jeg er sikker på at du klarer å løse det på en eller annen måte. Dersom du er stuck på bygda, så flytt til et større tettsted. Det kan bare gjøre godt for både deg og ungene. Dere har tydeligvis ingen fremtid der dere er, og på bygda blir ikke ting bedre. Samfunnet og omgangskretsen blir så begrenset at det er vanskelig eller umulig å endre noe. Lykke til!
Gjest Vega Skrevet 9. mars 2004 #8 Skrevet 9. mars 2004 Tror jeg ville flyttet dersom bygda var så lukket og folk var så ensartet... Med tanke på barna. Som voksen kan man jo bare heve seg over det, selv om det ikek er trivelig. Man kan jo ikke nødvendigvis bli venner med alle. Kjemien er viktig og finner folk noe å sette fingeren på i et sladderhøl, så er det oftest gjort. Bygdedyret lever i beste velgående. Det er lettere å finne venner i byen, og flere tilbud. Kan du ikke vurdere flytting da? Er du aleneforsørger, hvor er i så fall faren? Kan han stille opp - kanskje ha omsorgen for barna til du finner ut av jobb, og hvor du skal bo?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå