DysterPytten Skrevet 15. november 2012 #1 Del Skrevet 15. november 2012 Heisann! Jeg har vært hos optiker, som sier jeg har veldig skeive hornhinner. Høyre øye: cyl = -0,75 AXE = 170 Venstre øye: Cyl = -0,75 AXE = 180 Så da lurer jeg på, hva er egentlig veldig skjeve hornhinner? Hvor går grensa? Skal jeg f.eks tenke på en gradskive og tenke at 180 er maks omtrent og 0 er normalt syn? Hornhinnene mine er visst såpass skjeve at det er vanskelig å finne linser til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. november 2012 #2 Del Skrevet 16. november 2012 Altså, nå er ikke jeg en kløpper på å forklare de verdiene helt korrekt, men cylinder har noe med hvor sterk brytningsfeil du har i selve hornhinnen, -0,75 er ikke egentlig hysterisk mye, men i kombinasjon med aksen din blir det ganske ..vel.. skjevt. Aksen sier noe om hvilken vinkel brytningsfeilen har, så du har tenkt i riktig bane med gradskive, men jeg husker ikke hva maksen er. Når hornhinnene er så skjeve er det vanskelig å få linsene til å ligge riktig på øyet, mye pga tykkelsen som kreves på linsen. Har du briller kan du se på ytterkanten av brillene dine for å få en indikasjon på hvor skjeve hornhinnene dine er. Jo tykkere brille, jo skjevere hornhinne (ofte litt vanskeligere å tenke seg til om du i tillegg er nærsynt. Nå ser jeg at jeg har rotet meg litt bort i forklaringen, men jeg håper det gav noe mening i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 16. november 2012 #3 Del Skrevet 16. november 2012 -0,75 er ikke veldig skjeve hornhinner. Og aksene de ligger i er ganske normale. Aksen sier bare om hvor skjevheten ligger, ikke størrelsen. Grunnen til at du ikke kan bruke linser er ikke at skjevheten er for stor, men faktisk for liten. Dette fordi det er vanskelig å tilpasse linsen til å ligge riktig og den har lett for å rotere (og da blir aksen feil). På linser er det ikke særlig forskjell i tykkelse, jeg bor med ei som bruker linser på -8,0 og de er like mine på -1,0. I brilleglass derimot vil det være stor forskjell. Dine glass vil ikke være spesielt tykke. Så det beste for deg TS er nok briller, hvis du føler du ser dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 16. november 2012 #4 Del Skrevet 16. november 2012 Har du null i styrke, altså bare skjeive hornhinner? Er det optiker som har konkludert med at du ikke kan bruke linser eller du? Det finnes en rekke forskjellige toriske linser og de starter på -0,75 cyl. I dag dekker også flere linsetyper mange akseverdier, så det er fullt mulig å få linser som gir deg full korreksjon? Men er dette brille- eller linsestyrken din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 16. november 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 16. november 2012 Har du null i styrke, altså bare skjeive hornhinner? Er det optiker som har konkludert med at du ikke kan bruke linser eller du? Det finnes en rekke forskjellige toriske linser og de starter på -0,75 cyl. I dag dekker også flere linsetyper mange akseverdier, så det er fullt mulig å få linser som gir deg full korreksjon? Men er dette brille- eller linsestyrken din? Jeg har omtrent bare 0 i styrke, men (ifl opktiker) veldig skjeve hornhinner. Hadde jeg ikke hatt så skjeve hornhinner, så hadde jeg omtrent ikke trengt briller. Vi har ikke konkludert med at jeg ikke kan bruke linser, bare at jeg ikke har så veldig mange å velge mellom. Det i tillegg til ett eller annet stoff i linsene som jeg ikke tåler, begrenser det hele. Nå bruker jeg linser, og etter å få riktig linsevæske, så går det hele veldig fint. Dette er linsestyrken min. Jeg vet ikke brillestyrken min, da vi ikke har målt dette. Jeg har brukt briller i alle år, men prøvde for noen år siden å bytte optiker. Viste seg at de ga seg katta i å korrigere skjeve hornhinner, slik at det endte med vondt i hodet og låst nakke (spenningsnakke). Da jeg dro tilbake med å si "det er noe galt med synet", svarte de med at de ikke kunne finne noe forandring. Derfor har jeg gått i mange år, med altfor sterke briller og null korrigering ellers. Ja, jeg fikk med meg brilleseddel og gikk tilbake til min gamle optiker for en full synsundersøkelse med flere andre undersøkelser for å finne ut hvorfor jeg hadde så vondt i hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 16. november 2012 #6 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Å, om der er stoff du ikke tåler, så begrenser jo utvalget seg. Men å si at du har veldig skjeive hornhinner er misvisende av optikeren din å si. -0,75 er den minste verdien for når man begynner å vurdere å korrigere skjeive hornhinner. Når det er sagt så vil det nok absolutt være fordeler for deg å fullkorrigeres. Akseverdiene dine skulle ikke være noe problem å korrigere Får du prøve litt ulike typer linser av optiker? Endret 16. november 2012 av Alyah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 17. november 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 17. november 2012 Jeg har gått i flere mnd med utprøving av linser og linsevæsker, men som sagt, nå harjeg funnet noe jeg kan bruke:) Uansett så spurte jeg ikke om dere visste om jeg kunne bruke linser eller ikke, men hva det vil si å ha skjeve hornhinner, og verdier på brillekortet mitt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå