Gå til innhold

Trenger hjelp til vektnedgang, er helt nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært feit og utrent, og skal endelig virkelig gjøre noe med det. Har hatt mange halvhjerta forsøk før, men nå skal det gjennomføres. Problemet er at jeg kan veldig lite om trening og kosthold, og det er fryktelig vanskelig å lese seg opp på. Skjønner veldig lite av glykemiske indekser og alt det der...

Så jeg håper noen her kan forklare meg ting på en enkel måte, og hjelpe meg og sette opp kostholds- og treningsplan?

Jeg er 21 år gammel, 169 høy, veier ca 86kg. Vil gjerne gå ned mellom 25 og 30kg. Jeg har egen ellipsemaskin, yogamatte og to håndmanualer som jeg kan regulere vekten på. Er det noe mer utstyr jeg trenger?

Når det gjelder trening, så lurer jeg på hvor mange dager jeg bør trene. Holder det med annenhver dag? Jeg tenkte å trene en halvtime på elipsemaskinen først, og så ta styrkeøvelser og sånt på matta etterpå. Er det greit? Og hvilke øvelser skal jeg ta? Og hvor mange kg burde jeg ha på håndmanualene?

Jeg vil gjerne trene yoga en dag i uka, for jeg er veldig lite myk, og vil bli mykere. Er en dag i uka nok? Eller bør jeg heller vente med yoga til jeg har gått ned de kiloene jeg skal, fordi yoga forbrenner lite fett?

Når det gjelder kosthold trenger jeg også litt hjelp til å finne ut en kostholdplan eller noe sånn. Jeg er vegetarianer. Sliter mye med søtsug, som gjør at jeg sprekker hver eneste gang jeg prøver å leve sunt.

Jeg har vært flink tidligere med trening og sånt, og har holdt det gående i et par måneder. Men problemet er at jeg føler meg skikkelig dårlig når jeg trener. Blir kjempekvalm og svimmel når jeg trener og lenge etterpå. Blir også veldig trøtt og sliten, så jeg kjenner ikke noe til det overskuddet alle sier man får av trening... Det er jo veldig demotiverende... Har fått påvist lave jernlagre, og skal få somla meg til å ta jerntabletter. Tror dere dette er den eneste grunnen til at jeg blir dårlig av trening?

Dette ble mye, men jeg aner virkelig ikke hva jeg driver med... Er bare så utrolig lei av denne kroppen, og å være i konstant dårlig form. Vil gjerne komme i form og gå ned 25-30kg på 1-1,5 år, er dette overkommelig?

Tusen takk hvis noen gidder å lese gjennom alt dette her, og svare på det dere kan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at du selv skal bli vant til det nye kostholdet så bør det gå over tid. Hvis du går på en diett så har man lett for å gå opp i vekt igjen når man er ferdig med dietten fordi man går tilbake til det gamle kostholdet. Du må legge om kostholdet, og få i deg mindre kalorier enn du forbrenner. Spis regelmessig, små porsjoner, rene matvarer, ikke ferdigmat, men egg og linser/bønner, langsomme karbohydrater (altså grove brødvarer, ikke loff), begrens mengden potet/pasta/ris og velg fullkorn variantene. Tren ca. 3 ganger per uke. Og dette må du fortsette med, ikke bare for en periode. Annenhver dag høres bra ut. Jeg trener styrke to ganger per uke og kondisjon en gang. Meld deg inn på et treningssenter, og få en time der med en veileder som kan lage et treningsopplegg for deg, han/hun kan komme med konkrete øvelser og motstand.

25-30 kg på 1-1,5 år skal nok gå, jeg har selv gått ned 22 kg på 6 mnd.

Spø

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har du klart å gå ned så mye på så kort tid TøydukkeAnna?

• Liker 1
Skrevet

Hei :)

Jeg vil ikke legge meg opp i kostholdet rett og slett fordi jeg ikke kan nok om det. Utenom at jeg kan anbefale "sunne" sjokolader som ikke inneholder sukker, dersom du ofte har søtsug. Finner mange av dem på iherb.com :)

Men når det gjelder trening. Hadde det vært meg som hadde drevet med hjemmetrening, så hadde jeg aldri klart å gjennomføre det på sikt. Rett og slett fordi det er alt for umotivernde og kjedelig å drive med det ordentlig i stua. Hva med å begynne på et treningssenter? Det er mye lettere å trene hardt der, når du kun er der for å trene :)

Skrevet

Hei kjære deg.

Er selv inni en periode med livsstilsendringer, og kan komme med noen råd langs veien.

Først, for å kunne generelt litt mer om kosthold, så er det veldig greit å lese blogger synes jeg. Anbefaler deg å google litt rundt, å se om du finner noen blogger som interesserer deg. :)

Når det angår trening ville jeg ha startet i det små. Har du erfaring med trening fra tidligere? Hvis ikke, ville jeg ha startet med 3 økter i uken, på 40-60 min hver. Jeg ville ha delt de opp til 2 kondisøkter og en ren styrkeøkt. Dersom du ønsker kombinere dem, er det lurest å ha styrkeøvelsene først, og deretter avslutte med kondis.

Vedr. treningsutstyr så ville jeg ha kanskje investert i noen slynger i tillegg, hvis du har mulighet og økonomi til det. Selv har jeg disse, og er godt fornøyd.

Når det kommer til antall kg, så må det tilpasses individuelt. Ta 3 serier, med 8-12 reps. Med 30-60 sekunders pause mellom hver serie. Du vet du har passe med kilo, når du kommer til de siste repitisjonene, og har lyst å gi deg. Press deg til å fortsette. Dersom det er for mange kilo, kan du ha høyere kg på første serie, og deretter ta det lettere. Men du skal kjenne at det er tungt.

Yoga er topp det! Men personlig ville jeg ikke sett på det som en del av treningen. Da ville jeg ha hatt disse tre treningsøktene, og hatt yoga i tillegg. Yoga er sunt, men jeg anser det ikke som trening, men det er meg.

Når det kommer til søtsug så er det vanskelig. Men prøv å spis mat i stedet. Må du ha godis, så tar noe av en lurere variant. F.eks. lettis. Du kan også lage deg en skål med mager vaniljekesam, og legge barer oppi. Eller handle atkinsbarer, de demper søtsuget. Selv har jeg dilla på Cheerios frokostblanding.

Husk å alltid spise før du trener, ca. 1- 1,5time før trening. Og fyll på med noe rett etter en hard økt også. Proteinshake og banan pleier jeg å ha, ellers er yoghurt, sjokolademelk ++ bra alternativer.

Det tar litt tid før man får overskudd av trening, men det kommer. Bare husk å spis nok. Mange kutter ned på mat, og trener hardt, da får en ikke i seg nok, og blir slapp. Spis nok, men spis riktig. Spis regelmessig, hver 3. time. (La det gå minst 2 timer mellom hvert måltid, og maks 4 t), da vil du få passe påfyll til å holde deg oppegående.

Akkurat jern kan jeg ikke mye om, men dersom du mangler jern blir man fort sliten, og trøtt vet jeg.

Er i samme båt som deg :) Begynte på 95 kg, og jobber meg nedover selv. Lang vei, men har god tid også :) Prøv å finn en god middelvei, og ikke tenk at dette er bare en diett eller kur, lag mat og finn løsninger du kan leve langvarig med. Spis kylling, fisk og rent kjøtt. Å gå ned i vekt handler ikke bare om å være sulten og spise salat. Du kan spise pasta, poteter og ris, bare begrens deg.

Anbefaler deg å telle kalorier en stund, for å få oversikt over hva som går inn. Jeg bruker en app på telefonen, shape up club, her kan jeg scanne matvarer f.eks. Veldig fornøyd.

Lykke til. :)

• Liker 2
Skrevet

Hvordan har du klart å gå ned så mye på så kort tid TøydukkeAnna?

Jeg har gått på noe som heter EasyLife. Jeg har kuttet porsjonsstørrelsene, spiser regelmessig (hver 3. time, 5 ganger per dag). Trener 2-3 ganger per uke (som regel 3, men noen uker blir det bare 2 ganger). Jeg veide 101 kg for 6 mnd siden, nå veier jeg 78 kg, så er vel 23 kg nå. Jeg bruker innimellom "nutrilett" barer som mellommåltid, eller "nutrilett" shaker, skriver "nutrilett" i anførselstegn fordi det er barer jeg får kjøpt på kurset, men de er omtrent de samma som nutrilett sine. Disse.

Skrevet

For at du selv skal bli vant til det nye kostholdet så bør det gå over tid. Hvis du går på en diett så har man lett for å gå opp i vekt igjen når man er ferdig med dietten fordi man går tilbake til det gamle kostholdet. Du må legge om kostholdet, og få i deg mindre kalorier enn du forbrenner. Spis regelmessig, små porsjoner, rene matvarer, ikke ferdigmat, men egg og linser/bønner, langsomme karbohydrater (altså grove brødvarer, ikke loff), begrens mengden potet/pasta/ris og velg fullkorn variantene. Tren ca. 3 ganger per uke. Og dette må du fortsette med, ikke bare for en periode. Annenhver dag høres bra ut. Jeg trener styrke to ganger per uke og kondisjon en gang. Meld deg inn på et treningssenter, og få en time der med en veileder som kan lage et treningsopplegg for deg, han/hun kan komme med konkrete øvelser og motstand.

25-30 kg på 1-1,5 år skal nok gå, jeg har selv gått ned 22 kg på 6 mnd.

Spø

Jeg har gått på en del dietter tidligere, og har funnet ut at det ikke lønner seg. Så holder på å legge om kostholdet. Jeg har hørt at man ikke skal spise brød i det hele tatt, stemmer det? Jeg baker et brød selv om er veldig grovt, og inneholder mye frø. Vil gjerne kunne fortsette med det, og spise 2-3 brødskiver hver dag, men vil dette sinke vektnedgang?

Jeg har sosial angst, som er grunnen til at jeg har kjøpt egne treningsaparater, fordi jeg ikke kan gå på treningsstudio...

Flink du har vært, som har gått ned så mye da :) Motiverende å vite at det er mulig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gått på en del dietter tidligere, og har funnet ut at det ikke lønner seg. Så holder på å legge om kostholdet. Jeg har hørt at man ikke skal spise brød i det hele tatt, stemmer det? Jeg baker et brød selv om er veldig grovt, og inneholder mye frø. Vil gjerne kunne fortsette med det, og spise 2-3 brødskiver hver dag, men vil dette sinke vektnedgang?

Jeg har sosial angst, som er grunnen til at jeg har kjøpt egne treningsaparater, fordi jeg ikke kan gå på treningsstudio...

Flink du har vært, som har gått ned så mye da :) Motiverende å vite at det er mulig.

Jeg spiser brød og knekkebrød, men velger da de groooooove variantene. På knekkebrød velger jeg de med minst kaloriinnhold og karbohydratinnhold per skive. Jeg spiser potet, men spiser kun en liten en til de middagene jeg har potet til. Det går helt fint. Jeg er ikke no tilhenger av lavkarbo, så det har aldri vært et alternativ for meg, siden jeg vil legge om kostholdet og fortsette med det. Hadde jeg gått på lavkarbo hadde jeg gått på det en periode før jeg hadde gått over på et annet kosthold, eller tilbake til det gamle.

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk TøydukkeAnna. Du er god!

• Liker 2
Skrevet

Fantastisk TøydukkeAnna. Du er god!

Takk du! :)

Skrevet

Hei kjære deg.

Er selv inni en periode med livsstilsendringer, og kan komme med noen råd langs veien.

Først, for å kunne generelt litt mer om kosthold, så er det veldig greit å lese blogger synes jeg. Anbefaler deg å google litt rundt, å se om du finner noen blogger som interesserer deg. :)

Når det angår trening ville jeg ha startet i det små. Har du erfaring med trening fra tidligere? Hvis ikke, ville jeg ha startet med 3 økter i uken, på 40-60 min hver. Jeg ville ha delt de opp til 2 kondisøkter og en ren styrkeøkt. Dersom du ønsker kombinere dem, er det lurest å ha styrkeøvelsene først, og deretter avslutte med kondis.

Vedr. treningsutstyr så ville jeg ha kanskje investert i noen slynger i tillegg, hvis du har mulighet og økonomi til det. Selv har jeg disse, og er godt fornøyd.

Når det kommer til antall kg, så må det tilpasses individuelt. Ta 3 serier, med 8-12 reps. Med 30-60 sekunders pause mellom hver serie. Du vet du har passe med kilo, når du kommer til de siste repitisjonene, og har lyst å gi deg. Press deg til å fortsette. Dersom det er for mange kilo, kan du ha høyere kg på første serie, og deretter ta det lettere. Men du skal kjenne at det er tungt.

Yoga er topp det! Men personlig ville jeg ikke sett på det som en del av treningen. Da ville jeg ha hatt disse tre treningsøktene, og hatt yoga i tillegg. Yoga er sunt, men jeg anser det ikke som trening, men det er meg.

Når det kommer til søtsug så er det vanskelig. Men prøv å spis mat i stedet. Må du ha godis, så tar noe av en lurere variant. F.eks. lettis. Du kan også lage deg en skål med mager vaniljekesam, og legge barer oppi. Eller handle atkinsbarer, de demper søtsuget. Selv har jeg dilla på Cheerios frokostblanding.

Husk å alltid spise før du trener, ca. 1- 1,5time før trening. Og fyll på med noe rett etter en hard økt også. Proteinshake og banan pleier jeg å ha, ellers er yoghurt, sjokolademelk ++ bra alternativer.

Det tar litt tid før man får overskudd av trening, men det kommer. Bare husk å spis nok. Mange kutter ned på mat, og trener hardt, da får en ikke i seg nok, og blir slapp. Spis nok, men spis riktig. Spis regelmessig, hver 3. time. (La det gå minst 2 timer mellom hvert måltid, og maks 4 t), da vil du få passe påfyll til å holde deg oppegående.

Akkurat jern kan jeg ikke mye om, men dersom du mangler jern blir man fort sliten, og trøtt vet jeg.

Er i samme båt som deg :) Begynte på 95 kg, og jobber meg nedover selv. Lang vei, men har god tid også :) Prøv å finn en god middelvei, og ikke tenk at dette er bare en diett eller kur, lag mat og finn løsninger du kan leve langvarig med. Spis kylling, fisk og rent kjøtt. Å gå ned i vekt handler ikke bare om å være sulten og spise salat. Du kan spise pasta, poteter og ris, bare begrens deg.

Anbefaler deg å telle kalorier en stund, for å få oversikt over hva som går inn. Jeg bruker en app på telefonen, shape up club, her kan jeg scanne matvarer f.eks. Veldig fornøyd.

Lykke til. :)

Tusen takk for et grundig svar :)

Skal se om jeg finner noen gode blogger. Det er sikkert litt lettere å forstå enn de tunge sidene jeg har forsøkt å forstå meg på.

Jeg prøver å telle kalorier, og prøver å ligge på mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen. Har ikke så fancy mobil at jeg har kan ha app, og har egentlig ikke råd til å melde meg på vektklubb.no og sånne sider. Så det blir litt vanskelig å holde oversikt, men jeg prøver. Men har hørt at banan inneholder mye kalorier, og bør unngås?

Skrevet

Jeg spiser brød og knekkebrød, men velger da de groooooove variantene. På knekkebrød velger jeg de med minst kaloriinnhold og karbohydratinnhold per skive. Jeg spiser potet, men spiser kun en liten en til de middagene jeg har potet til. Det går helt fint. Jeg er ikke no tilhenger av lavkarbo, så det har aldri vært et alternativ for meg, siden jeg vil legge om kostholdet og fortsette med det. Hadde jeg gått på lavkarbo hadde jeg gått på det en periode før jeg hadde gått over på et annet kosthold, eller tilbake til det gamle.

Lavkarbo er jo uansett ganske uaktuelt for meg, siden jeg ikke spiser kjøtt. Så det er bare lavkarbo-folk som sier at man bør kutte ut brød helt?

Det brødet jeg baker selv har ca 70% grovt mel, og resten hvetemel. I tillegg til mye linfrø, solsikkekjerner og pinjekjerner. Tror du dette er greit å spise?

Hvilket knekkebrødmerke spiser du?

Skrevet

1500 kalorier er bra. Under det så vil du nok oppleve mer søtsug fordi blodsukkeret blir for lavt. Det er viktig å få i seg nok proteiner da det holder deg mett lenge.

Litt tips om du sliter med nok næringsstoffer : http://dyrevennlig.org/mat/mat-og-helse/proteiner-vitaminer-o-a-i-vegetar-kost/

Når det kommer til at du føler deg utslitt etter trening så er det normalt i starten fordi kroppen er i dårlig form. Man må kjempe seg igjennom det. Det er når formen blir god at en får overskudd og energi. Det er derfor viktig at du ikke starter for hardt med trening. Du må trene den opp til å bli vant med trening. I starten anbefales det 3 ganger i uka.

Skrevet

Tusen takk for et grundig svar :)

Skal se om jeg finner noen gode blogger. Det er sikkert litt lettere å forstå enn de tunge sidene jeg har forsøkt å forstå meg på.

Jeg prøver å telle kalorier, og prøver å ligge på mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen. Har ikke så fancy mobil at jeg har kan ha app, og har egentlig ikke råd til å melde meg på vektklubb.no og sånne sider. Så det blir litt vanskelig å holde oversikt, men jeg prøver. Men har hørt at banan inneholder mye kalorier, og bør unngås?

Prøv å ligg over 1300 kcal, vektklubb og grete roede anbefaler å ligge over det for å holde kroppen i gang.

Prøv å ligg på ca. 1500 kcal, og dersom du føler deg veldig trøtt, så øk til 1600 - 1800 kcal, på dagen du trener.

Grete roede sine sider er gratis å registrere matvarer, det samme er mylog. Veldig greie verktøy.

Banan inneholder mellom 90-120 kcal per stk avhengig av str. Alt er relativt, det er jo ikke usunt, men inneholder endel kalorier. Personlig spiser jeg det ikke som en daglig del av frukten, men kun etter trening for å få i meg karbohydratene. Det er viktig etter trening, for å holde kroppen oppe, og ikke miste energi. Så spis en halv banan, og ett lite glass sjokolademelk? Det hjelper i for å ikke miste muskelmasse, og restituere bedre.

Skrevet

Brød er ikke nei mat, men begrensning er viktig. Samme som potet, ris og pasta. Hold deg til en skive, og lag de tynne. Også erstatter du skive nr 2 med knekkebrød.

Skrevet

Jeg bruker kaloridagboka.com til å registrere det jeg spiser. Det er gratis, og superenkelt. Det er utrolig mange matvarer som ligger inne der, og dersom det er noe som ikke er der er det lett å legge til selv.

Anonym poster: 912c6a2937e1092ebeb4221691965bbb

Skrevet (endret)

Hei:)

Har ikke lest gjennom alle svar, så beklager hvis jeg skriver det samme. Jeg vil anbefale deg å begynne i det små, er du ikke vant til å trene, ikke overdriv, da er det mulig du blir lei. Hvis du tar mye buss/bil, kan du kanskje begynne å gå i stede, ta trapper i stede for heis osv - i tillegg til vanlig trening.

Søtsug har ofte med vaner å gjøre (men hormoner o.l kan også være en faktor). Hvis du f.eks er vant til å spise en sjokolade etter mat, vil søtsuget som regel oppstå i disse situasjonene. Prøv å kutt ut dette, og hold søtsaker til helgene. Tillatt deg heller litt frukt for å dempe søtsuget.

Jeg ser noen anbefaler blogger for å lære mer om kosthold/trening. Dette er noe jeg fraråder, da jeg ser det er mye feilinfo i disse bloggene, og mange har heller ikke ernæringsbakgrunn. Dette gjelder selvsagt ikke alle!! :)

Er snart utdannet ernæringsfysiolog, så kan en del om kosthold. Hvis du har noen spørsmål om kosthold og trening underveis, kan du gjerne kontakte meg på PM, hjelper gledelig til:D

Endret av Tipsy
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bruker kaloridagboka.com til å registrere det jeg spiser. Det er gratis, og superenkelt. Det er utrolig mange matvarer som ligger inne der, og dersom det er noe som ikke er der er det lett å legge til selv.

Anonym poster: 912c6a2937e1092ebeb4221691965bbb

Takk for tipset! Har lett etter en sånn side, men har ikke funnet noen gratis før.

Skrevet

Enig i at blogger ikke er beste kilden til kunnskap.

Grunnen til at du ikke forstår er antakelig at du overkompliserer. Det er egentlig så enkelt som kalori inn og kalori ut. Du må gå i minus. Ellers kan du egentlig spise akkurat det du vil. Du vil gå ned i vekt om du bare spiser 1300 kcal med sjokolade hver dag. Fakta. MEN! Du vil jo helst føle deg vel, spise noe som holder deg mett og gir deg energi til hode og kropp, så da velger du selvfølgelig ikke sjokolade.

Jeg anbefaler deg i første omgang å kutte ut det du vet ikke er sunt, som søtsaker og potetgull, og kutte ned til det minimale hvitt hvetemel og fett. Øk mengden grønnsaker og spis mer fisk. Finn ut hvilken kalorimenge du bør ligge på og loggfør. De fleste kvinner ligger på mellom 1300-1800 for vektnedgang litt etter utgangspunkt og treningsnivå.

Det er en bra start, så kan du lese, lære mer og justere etter hvert. Ikke heng deg på kompliserte dietter og fancy matplaner. Du kommer ikke til å holde ut uansett!

Og spis mat du liker!

Anonym poster: d90205f9eeeac5f59e34ab930fd2f6e6

Skrevet

Det er jo ikke sånn at man "må trene tre ganger i uka for å gå ned i vekt", eller at man automatisk går ned ved å trene så og så mye.

Alt handler om kalorier inn og ut. Det å trene vil bli en viktig del av det, da du forbrenner mer kalorier ved å å trene enn å ikke gjøre det, og på sikt vil det forhåpentligvis gi deg den berømte energien og det overskuddet som gjør at du naturlig vil velge sunnere mat.

Angående mat: Jeg er litt fan av "oppdagende læring". Med det mener jeg at jeg syns det er litt skummelt at man skal få ramsa opp en mengde matvarer man bør spise, og så spiser man ukritisk disse typen matvarer.

Derfor anbefaler jeg deg sterkt å registrere deg på vektklubben.no. Det er gratis og det du får er en side der du kan legge inn det du spiser og så regner den ut kalorimengden. Det er helt genialt, og lover at du kommer til å få deg mange aha-opplevelser når du ser svart på hvitt hvor mye kalorier det er i forskjellige ting.

Ved å se dette vil det være lettere og mer motiverende for deg å se hva du bør forsøke å skrenke inn på og finne alternativer til.

Så kan du i tillegg lese deg litt opp på hva slags type mat som inneholder mye proteiner (Dvs mye næring og få kalorier), det er lurt å innta mye slikt.

Også ved å sette opp et sånt kaloriregnskap så ser du jo hva du evt kan putte inn av f.eks sjokolade. Jeg tenker at det er dumt å nekte seg noe totalt. Men å innføre at du kan ta to ruter med kokesjokolade eller lignende på kvelden, kanksje kan hjelpe deg å komme deg gjennom dagen.

Og ved å legge inn på den planen din hvor mye kalorier det er vil det nok hjelpe å se at en plate sjokolade fort er oppi 5--600kalorier og da blir terskelen litt høyere for å dytte den i seg.

Lykke til!!

Anonym poster: cb48e007c97c2df2eb1be86a707f5563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...