Gjest Gulo Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg høres sikkert helt sinnsykt gjerrig ut her nå, men jeg må bare få andres synspunkt på saken.. Jeg har to søsken, og de har begge 3 barn hver. Jeg har 1. Jeg bor alene med barnet mitt, de er begge to gift med stabil økonomi. Hvert eneste år går vi sammen og spleiser på julegaver til foreldrene våre. Det skal vi gjøre i år også. I tillegg har mine søsken nå kommet med forslaget om at alle barnebarna skal gå sammen om en gave også. Alle barna det er snakk om er under 10 år gamle. Jeg synes det er en god ide å gå sammen om noe, men det er mye penger det er snakk om. I og med at det er fordelt mellom oss 3 søskenes barn, men 7 barn.. Hvordan er det naturlig at vi deler regningen? Vi deler den i 3, siden barna selv ikke legger ut? Eller i 7, iom at gaven er fra Per, Pål, Bendik, Liv, Martin, Lars og Karl? Der kun Karl er mitt barn.. Jeg har alltid tenkt at den skulle deles i 3, men ja... Jeg har egentlig ikke råd til det. De kommer jo fortsatt til å kjøpe det, så det blir jo dyrere for dem, da.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Jeg ville delt på 7. Når man gir en felles gave, så mener jeg det er naturlig å dele på antall personer gaven er fra. Anonym poster: daf0b0076f93c61544c9a16cdeca0e9b
Gjest Regine Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 For egen del ville jeg antakelig valgt en dårligere betalt jobb. Rett og slett fordi jeg ser verdien av å ha tid med de jeg er mest glad i. Og iallfall når økonomien uansett vil være mer enn bra nok. Greia er jo og at mye jobb som regel gir mye penger. Det han må finne ut er vel hvor stor del av livet hans skal jobben ta, er det det aller viktigste? Eller er dere som par/familie viktigere? Hvis han bruker litt tid vil jeg tro at han kan finne en ca like interessant jobb på land. Og trivselen i livet som helhet blir kanskje bedre m bedre balanse jobb -familie, som også veier opp for "mindre" interessant jobb.
Gjest Regine Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Og mitt svar hører til i en annen tråd...... Men er enig m den som vil dele på 7!
Wanita Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Jeg ville delt på 7. Jeg, min mann og min søster spleiser ofte på gaver til f.eks. mamma. Da deler vi alltid på tre, for vi har jo mer penger som to enn ho som en. Så da syns jeg det er rett og rimelig at vi betaler pr. pers. 1
Helen Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Jeg ville delt på 3, siden det er familien som må betale og ikke ungene selv. Selv om man har flere unger så har man ikke nødvendigvis bedre råd enn den som bare har en unge. Men jeg mener at dere må bli enig i en sum som alle har råd til å være med på. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Husker søster spurte om vi skulle spleise på gave til mor og far. Hun var alene og jeg gift med tre barn. Gaven hun fant var ganske dyr, og betalingen ble delt på seks stykker. Dvs jeg betalte fem sjettedeler. Kunne like gjerne ha kjøpt hele selv... Hva sier søsteren din? Fra ditt ståsted ville det vært greit å dele det på syv siden det er fra barna, men hun vil kanskje dele det på tre? Da hadde jeg bare sagt at "desverre, det har jeg ikke råd til å være med på" og informert foreldrene mine om hvorfor mitt barn ikke var med på "fellesgaven". Dilemma er også der hvor en ensleg, eller som deg med ett barn , gir julegaver til hele den andre familien. Skal summen totalt være ca likt det man gir til hele familien totalt, eller skal det være likt pr person. da sitter den enslige og betaler en liten formue i gaver til søsken med ektefelle og barn...og søsken gir en brøkdel tilbake (jepp - en venninne irriterte seg grønn over det der.. )
Gjest Normalfordeling Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 (endret) Dersom den er fra barnebarna så del den på antall barnebarn. Altså 7. Samtidig så tenker jeg at det er unødvendig å kjøpe presanger fra barnebarn til besteforeldre. Jeg ordnet det sånn at besteforeldre fikk noe som barnebarna hadde lagd. I tillegg så kjøpte jeg en presang til foreldrene mine og den var fra både meg og ungene mine. Jeg var også alene med barn. *rettet skrivefeil* Endret 15. november 2012 av Normalfordeling
Gjest myr Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Synes dere kan dele deres gave i tre (eller hvorfor ikke i fem, siden de er gift?) Fra barnebarna ville jeg delt i syv. Synd de ikke kan tenke seg om at du har dårligere økonomi enn dem.
Glynis Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 (endret) En gave fra barnebarna er jo egentlig en gave fra foreldrene, så jeg ville delt på antall voksne blant foreldrene. Altså i ditt tilfelle på 5, ikke på 7. Endret 15. november 2012 av Glynis
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Hvis dere ikke bor så langt unna hverandre kunne alle barna samles hos noen (eller for eksempel på et offentlig sted som barnevennlig kafé eller på biblioteket) og hatt juleverksted der de laget ting til besteforeldrene, mye koseligere det enn å spleise på en gave som koster penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå