Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man dette i praksis.

Har jobbet i et firma i 5 år, har jobbet der sammenhengene etter jeg var ferdig utdannet. Nå er jeg klar for noe nytt. Er det mulig å søke på andre jobber uten at arbeidsgiveren får vite noe, tenker da på referanser....

Anonym poster: c4137a487d02b8539cfd05f2731b8c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gjør man dette i praksis.

Har jobbet i et firma i 5 år, har jobbet der sammenhengene etter jeg var ferdig utdannet. Nå er jeg klar for noe nytt. Er det mulig å søke på andre jobber uten at arbeidsgiveren får vite noe, tenker da på referanser....

Anonym poster: c4137a487d02b8539cfd05f2731b8c71

Jada, men hvor smart er det? "Nei, du må ikke snakke med min nåværende sjef". Tror ikke det er mange som ville ansatt deg med en slik betingelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt turen innom og snakket med dem du søker jobb hos. Forklar situasjonen, mange forstår hvorfor man ikke vil informere arbeidsgiver om at man ser etter noe annet.

Skrevet

Jada, men hvor smart er det? "Nei, du må ikke snakke med min nåværende sjef". Tror ikke det er mange som ville ansatt deg med en slik betingelse.

Det tror jeg. Jeg har aldri fortalt arbeidsgiver at jeg har vært i jobbsøkerprosess, og nye arbeidsgivere har ikke sagt noe på det.

Til TS: Forklar situasjonen når du er på intervju. De fleste har forståelse for at man er på utkikk etter noe nytt etter fem år. For referanser kan du bruke andre bekjente, f.eks. leder i en fritidsgruppe du er medlem i eller andre du har relasjoner med. Har du en kollega du stoler på kan du også bruke ham.

Anonym poster: d801484aa8fa20bb10bfc3ceb695fc03

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke en gang sagt at jeg skulle på intervju. Jeg sier først i fra når jeg har fått en ny jobb.

La oss si at du sier i fra. Sjefen blir negativ til deg. Gidder ikke å bruke tid på deg fordi du søker deg bort. Så tar det kanskje ett år før du får en ny jobb. I mens så kan det bli rimelig utrivelig på din nåværende arbeidsplass.

Anonym poster: e5e8100eb531a0e7af4f3435dd7b1086

• Liker 5
Skrevet

La oss si at hun ikke bruker sjefen eller de andre ansatte:

Hvordan "beviser" man at man jobber i det andre selskapet, når man verken har referanser eller attest? Kommer man med attest i ettertid?

Anonym poster: 696aa4f74f0444324f8d1bd385dc9e2d

Skrevet

I mange offentlige/kommunale stillinger, er det vanlig at de legger søknadslisten i avisen. Pass eventuelt på det ;)

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen tviler er det bare å vise lønnsslippen.

Det er ikke nødvendigvis behov å bruke sjefen som referanse. I mange tilfeller kjenner ikke sjefen så godt til hva du står for. Nærmeste overordnede eller kollega du har jobbet tett med holder i massevis

Skrevet

I mange offentlige/kommunale stillinger, er det vanlig at de legger søknadslisten i avisen. Pass eventuelt på det ;)

Trodde ikke det ville vært lov.

Anonym poster: 9ea991541f569e5499f265f48b54717f

Skrevet

En nær i familien mente en gang å søke diskré på en stilling i fylkeskommunen (i administrasjonen), og uten at vedkommende var klar over det, dukket navnet opp i en liten hjørnenotis i lokalavisen når søknadsperioden var over. Vedkommende ble overrasket, men mer vet jeg ikke om det.

Det gikk riktignok bra da, og forholdet til den daværende arbeidsgiveren ble ikke noe forandret. Hvis arbeidsgiveren forandrer væremåten sin pga. noe slikt, vil jeg si at vedkommende oppfører seg meget uprofesjonelt. Det er da ikke uvanlig å ønske seg videre til noe annet..

• Liker 1
Skrevet

Joda, søkerlister er vanligvis offentlige (men det er ikke så vanlig at søkerlistene blir kunngjort i avisen, med mindre det er spesielle (leder)stillinger). Man kan søke om å bli untatt offentlig søkerliste.

til ts; tror ikke det er noe merkelig ved at du ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal vite at du søker deg vekk. En potensiel ny arbeidsgiver vil nok ikke bry seg. Du har vært 5 år på samme sted siden du var ferdig utdannet, helt vanlig (og bare sunt) å komme seg videre da :-) Ville brukt en kollega som referanse om du skal ha noen fra arbeidsplassen.

Anonym poster: 8c2096e0908f9f1ce65d39958ba1e280

Skrevet

Din nåværende arbeidsgiver kan ikke gi deg sparken fordi du søker på andre jobber, klart de kan bli skuffet men de kan ikke nekte deg å gjøre det. Jeg er arbeidssøker selv for tiden og har sett at flere skriver ta de ønsker referanser kun fra nærmeste ledere og av så nyest dato som mulig. Så det er helt klart en fordel å oppgi din nåværende leder som referanse, med tanke på så ny info som mulig, feks om fravær og sånt. Folk forandrer seg, så det er ikke sikkert at du var akkurat samme person i forrige jobben for feks 7 år siden. Jeg har selv forandre meg veldig de siste årene, var veldig sjenert og hadde elendig selvtillit mens nå er det motsatt.

Anonym poster: fd5f4d677545ebc30a7f7985c993ceff

Skrevet

Det er ganske vanlig at arbeidsgivere ønsker siste (nåværende) leder som referanse. En måte mange gjør det på, om som de fleste potensielle nye arbeidsgivere forstår og aksepterer, er å oppgi øvrige referanser først (herunder for eksempel en nåværende kollega man stoler på). Dersom man så er i finaleheatet, kun et par stk igjen eller at man ønsker å ansette deg med mindre noe negativt kommer frem hos nåværende sjef, så kan de ringe til denne. Dette minimerer sjansen for ubehageligheter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...