Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i å lese og har bestandig lest veldig mye, bortsett fra i enkelte perioder.

Nå er jeg igjen inne i en kraftig vinterdepresjon som tar fra meg både lysten og konsentrasjonen til å lese.

Savner likevel lesingen, det å krype under teppet/dyna og ta en pause fra alt annet.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg skal klare å gjenoppta lesingen? Hvordan jeg skal finne konsentrasjon?

Har masse bøker liggende som jeg er spent på, det er likevel et ork. Blir heller bare sittende på pcn å trykke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bare å ta frem ei god bok, skru av pcn og legge den fra seg? Et annen tips er å lese på sengen, det gjør jeg.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Du må vel egentlig bare dra deg vekk fra pcen og krype innunder et teppe med en bok. :)

Jeg får leselyst av å lese folk som "tenner lys, finner fram teppet og koser seg med en god bok"

Gå og les! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Tror den eneste løsningen er å slå av pc'n (eller enda bedre, la vær å slå den på) og just do it. Jeg har det av og til også sånn at jeg sitter foran pc'n og klikker uten mål og mening i timer :roll: men når jeg først bare begynner å lese så er det gull!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg leser mye hele tiden, men innimellom må jeg ta litt "lesepause" i den forstand at jeg bare leser en liten stund hver dag. Og jeg lar meg selv få ta disse pausene. For brått kommer leselysten tilbake for fult. Men jeg legger aldri i fra meg boka helt.

Skrevet (endret)

Start med bøker som ikke krever så mye. Såkalt kiosklitteratur trenger slettes ikke være søppel, og bøkene er som regel lettleste og fengende (forutsatt at du velger etter hva du selv liker å lese om, selvsagt).

Er jeg i det humøret du beskriver, pleier jeg å ta meg en tur til biblioteket og låne med meg en serie (eller så mye av den som får plass i veska :fnise: ) - f.eks Sønnavind eller Storgårdsfolk. Da kan jeg slappe av med disse bøkene uten å måtte analysere eller tenke meg frem til hvem som kan være morderen. Det går liksom på autopilot, og om man ikke skulle få med seg alt har det lite å si for historien, da viktige hendelser som regel blir gjentatt. Bøker som Alkymisten (tynn og lettlest med et positivt budskap) kan også være en god idé dersom man ikke orker å forholde seg til en hel serie.

Når du først har kommet i gang og liksom blitt vant til lesingen igjen, vil det nok være lettere å gå over til litt tyngre stoff.

Anbefaler deg også å forsøke lysterapi om du ikke allerede har prøvd det. Jeg fikk min lampe dekket av hjelpemiddelsentralen, men det var som et hjelpemiddel mot en søvnforstyrrelse, da. Mot søvnforstyrrelsen hjalp den fint lite, men jeg fikk mer energi og overskudd ved regelmessig bruk. Er usikker på om man kan få den dekket som hjelpemiddel mot SAD, men lampene koster uansett ikke mye. Bare pass på at du evt. velger en godkjent type med nok lux til å faktisk utgjøre en forskjell :)

Endret av Antlers
Skrevet

Takker for tips!

Er dessverre ikke så enkelt så det er bare å slå av pcn og finne frem boka så er lysten og konsentrasjonen der..

Takk for fine tips Antlers! Skal finne frem noe som ikke krever så mye konsentrasjon!

Var å kjøpte Valkee og wake-up light igår, så får vi se om det hjelper :)

Skrevet (endret)

Les på sengen før du skal sove, det var sånn jeg fikk igjen leselysten:) Hender jeg legger meg litt før også så jeg får tid til å lese en stund.

Å kjøpe Kindle ga meg også et skikkelig lesekick!

Lettleste spennende bøker er et annet tips, prøv feks True Blood-serien;)

Edit: Ville bare tipse deg om http://www.bokelskere.no - der kan du legge inn bøker du har lest, bøker du skal lese, bøker du ønsker deg osv + surfe på andres favoritter +++ kjempefin side, bruker den for å holde oversikt over hva jeg vil lese i fremtiden og hva jeg har lest:)

Endret av SoftKitty
Gjest Leirviking
Skrevet

Gå på biblioteket og finn en bok du gjerne kunne tenke deg å lese. Eller finn en bok av din favorittforfatter, en bok du har lyst å lese. Sett av litt tid på kvelden, gjerne i senga og sett på litt musikk som får deg rolig. Bare slapp av og føl på hvor godt det er å ha denne alene tiden.

Jeg har også vinterdepresjoner og sliter til tider veldig med å sove. Da hjelper det på å sette på musikk og, for all del, legge fra seg pc'n, skru av tv-skjermen. Hjelper å lese, men så er jeg en lesehest uten like og da.

Skrevet

Jeg studerer tre litteraturfag akkurat nå (teaterhistorie/teoretisk dramaturgi, komparativ litteratur og engelsk litteratur) og må lese en hel masse romaner, dikt, manus og noveller som ikke nødvendigvis er det jeg ville plukket ut av hyllene selv om jeg fikk valget. Så, jeg har innført tvangskos. Koker te/kakao, setter frem kjeks, setter på veldig lav klassisk musikk eller filmmusikk i bakgrunnen og kryper under teppet i sofaen med boka. Også sier jeg høyt til meg selv: "this is fucking lovely, other people would kill to be me right now!"

Funker faktisk veldig bra, så lenge jeg ikke må lese Jane Austen eller Walter Scott.

Skrevet

Les korte ting. Noveller, kortprosa og kortromaner er bra. Lyrikk også, om du liker det. Hør på lydbøker mens du gjør husarbeid, mens du går turer o.l.

Skrevet

Når jeg er egentlig leselei fordi jeg leser for mye på jobb - da blir det mye fantasy. Finnes en del som er ganske bra, og er samtidig lett nok å lese så man ikke må tenke for mye :)

Skrevet

Takker for tips! :)

Har bedret meg litt de siste dagene. Funnet en veldig spennende bok, med veldig korte kapitler, det hjalp veldig!

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært der selv, med mye PC og lite lesing (selv om det er lesing jeg liker)

Det som hjalp meg var å lese Mummibøkene, for eksempel "Pappaen og havet". Små, lettleste bøker er gjerne det som får meg i gang. Barnebøker som "Den lille prinsen" eller andre bøker jeg har gode minner fra får opp leselysten i en fei.

Skrevet

Nå er jeg godt i gang igjen og det er veldig godt!

Det var interessante bøker med korte kapitler som hjalp meg igang igjen!

De dagene jeg egentlig ikke har ork til å lese, selv om jeg har lyst, bestemmer jeg meg ofte for at jeg skal lese i 15 min. Det er jo ingenting. Da er jeg som regel så godt i gang så det blir mye mer lesing :D

Har en hel bunke med bøker jeg tenker å lese i jula nå, og jeg gleder meg! Både skjønnlitteratur, krim og fagbøker.

SoftKitty: Jeg er medl av bokelskere, det er en super side!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...