AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Jeg har ei søster som år 7. klasse som ikke spiser på skolen fordi en annen elev sitter å griser. Eleven raper under måltidet, slipper en promp som lukter, sleiker i seg pålegget, slurper i seg melka og smatter veldig og prater som en foss med mat i munnen. Det er ikke kun i mattimen eleven promper og raper heller, det skjer flere ganger om dagen og man vet jo aldri når det skjer. Så hun nekter å da å spise for hun mister matlysten. De får ikke lov å spise i frimunuttet eller andre steder enn i klasserommet så det er jo umulig for henne å få i seg mat i løpet av skoledagen. Hva kan kan man gjøre her? Har skolen noe ansvar her? De er jo 12 år så å kunne oppføre seg med maten og ellers i timen skulle jo ikke vært noe problem. Jeg vet hvem eleven er og så vidt jeg vet så er dette en ellers normal elev og ikke en som er psykisk utviklingshemmet. Vi har tatt det opp med skolen for dette har pågått lenge, men det er ikke noe de kan gjøre sier de og de viser lite forståelse og mener det er søsteren min og andre elever som ikke spiser (ja de er en del) som er vrang. Anonym poster: da12cf1c734447f7a797a38bdf63d3e8
Gjest pysepusen Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Da tar foreldrene dine kontakt med skolen og opplyser om problemet. Dette bør de kunne fikse. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Jeg mener også at din søster er vrang. Man må rett og slett lære seg å leve med andres uvaner. Når man blir voksen og skal ut i jobb kan man ikke nekte å spise fordi kollegaen slafser. Eller enda verre, man sitter i lunsj med sjefen eller en viktig kunde, og de smatter. Og promping kan man ikke alltid noe for, og det kan være lite gunstig om man holder seg.. Anonym poster: 2ca2d348207172b4209a9c5aeecad3c2 9
frøkna Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Syns det høres rart ut at skolen ikke er villig til å finne en løsning. Om søsteren din sitter et helt annet sted enn han, vil hun jo ikke se han. Kunne ikke dette ordnes? Hvis ikke syns jeg også det høres rart ut at hun ikke får lov til å spise i friminuttet. Ser enkelt og greit ikke for meg scenarioet hvor en liten jente vil spise, og en lærer kommer bort og kjefter. I et friminutt kan man vel det.. 2
flickan Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Herregud, søstera di er ei dramaqueen. Kan hun ikke bare se en annen vei? Jeg nekter å tro at denne personen er så ille som søsteren din skal ha det til. Det er nok hun som er spesielt fin på det. Dette minner meg om diskusjonen som fulgte da funksjonshemmede ble nektet adgang på en kafé i Bodø(?) fordi de var til sjenanse til de andre gjestene pga sikling, lyder, osv. Vel, der har du søsteren din om noen år om dere lar henne tro at dette er den andre personens problem og ikke hennes. Det er hun som må jobbe med seg selv. 18
The Kitten Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Jeg mener også at din søster er vrang. Man må rett og slett lære seg å leve med andres uvaner. Når man blir voksen og skal ut i jobb kan man ikke nekte å spise fordi kollegaen slafser. Eller enda verre, man sitter i lunsj med sjefen eller en viktig kunde, og de smatter. Og promping kan man ikke alltid noe for, og det kan være lite gunstig om man holder seg.. Anonym poster: 2ca2d348207172b4209a9c5aeecad3c2 Jeg mener ikke søsteren din er vrang. Det er den andre eleven som må tilpasse seg. For den er faktisk h*n som bryter de sosiale kodene. Lurer på om h*n holder på slik hjemme også? 2
Chloe- Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Jeg mener også at din søster er vrang. Man må rett og slett lære seg å leve med andres uvaner. Når man blir voksen og skal ut i jobb kan man ikke nekte å spise fordi kollegaen slafser. Eller enda verre, man sitter i lunsj med sjefen eller en viktig kunde, og de smatter. Og promping kan man ikke alltid noe for, og det kan være lite gunstig om man holder seg.. Anonym poster: 2ca2d348207172b4209a9c5aeecad3c2 Helt enig. Blir for dumt å henge ut en elev på denne måten uten at TS vet årsaken(e). Her mener jeg søster må tilpasse seg.
Harlequin Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 På den ene siden skjønner jeg godt at søsteren din mister matlysten. Tror ikke jeg hadde følt at det var særlig apetittelig hvis det satt noen ved siden av meg og rapte, slafset og prompet når jeg selv skulle spise. Gutten er i tillegg 12 år, og burde da vite at dette ikke er særlig ålreit oppførsel. På en annen side kan det og være at gutten egentlig ikke er så ille, men at søsteren din kanskje er en smule fin på det, vet selv fra jeg var på den aldere at det var fort gjort å overdrive litt og hause opp situajsonen. Synes dere burde ta det opp med skolen, forklare situasjonen for så å ta en prat med søsteren din om at innimellom må en dessverre akseptere ting, enn hvor udelikat det er. Lykke til
MilleLille Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Herregud, søstera di er ei dramaqueen. Kan hun ikke bare se en annen vei? Jeg nekter å tro at denne personen er så ille som søsteren din skal ha det til. Det er nok hun som er spesielt fin på det. Dette minner meg om diskusjonen som fulgte da funksjonshemmede ble nektet adgang på en kafé i Bodø(?) fordi de var til sjenanse til de andre gjestene pga sikling, lyder, osv. Vel, der har du søsteren din om noen år om dere lar henne tro at dette er den andre personens problem og ikke hennes. Det er hun som må jobbe med seg selv. Det der kan jeg faktisk forstå VELDIG godt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Herregud, søstera di er ei dramaqueen. Kan hun ikke bare se en annen vei? Jeg nekter å tro at denne personen er så ille som søsteren din skal ha det til. Det er nok hun som er spesielt fin på det. Dette minner meg om diskusjonen som fulgte da funksjonshemmede ble nektet adgang på en kafé i Bodø(?) fordi de var til sjenanse til de andre gjestene pga sikling, lyder, osv. Vel, der har du søsteren din om noen år om dere lar henne tro at dette er den andre personens problem og ikke hennes. Det er hun som må jobbe med seg selv. http://www.ba.no/meninger/leder/article4560259.ece Anonym poster: c7ef335cbfd5569a60b3fd5afe6167e0 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 jeg synes at i en alder av 12 burde han lære seg i det minste å ikke fise og rape overalt. Anonym poster: 4dde10dfe8455adb0429895f729b46d7 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 Jeg vet ikke med dere, men da jeg gikk på barneskolen (slutten av 90 tallet) så fikk en av guttene i klassen min, som prompet (med vilje!), rapet, kastet mat osv på andre beskjed om å skjerpe seg eller sitte alene. Han måtte pent lære seg å spise som folk. Når det ikke er noen grunn til at holder på slik, dvs. funskjonshemninger og lignende så må han faktisk få beskjed om at slik oppførsel mens man spiser IKKE er greit. Jeg tenker meg gru på hvordan han her blir som voksen Anonym poster: 7b7f6e21eedc2deac3619c2c74a01ebf 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #13 Skrevet 15. november 2012 Jeg mener ikke søsteren din er vrang. Det er den andre eleven som må tilpasse seg. For den er faktisk h*n som bryter de sosiale kodene. Lurer på om h*n holder på slik hjemme også? jeg synes at i en alder av 12 burde han lære seg i det minste å ikke fise og rape overalt. Anonym poster: 4dde10dfe8455adb0429895f729b46d7 Jeg vet ikke med dere, men da jeg gikk på barneskolen (slutten av 90 tallet) så fikk en av guttene i klassen min, som prompet (med vilje!), rapet, kastet mat osv på andre beskjed om å skjerpe seg eller sitte alene. Han måtte pent lære seg å spise som folk. Når det ikke er noen grunn til at holder på slik, dvs. funskjonshemninger og lignende så må han faktisk få beskjed om at slik oppførsel mens man spiser IKKE er greit. Jeg tenker meg gru på hvordan han her blir som voksen Anonym poster: 7b7f6e21eedc2deac3619c2c74a01ebf Helt enig med dere. Skjønner ikke at folk her mener at det skal være greit at en "normal" 12åring skal få lov til å sitte å fise, rape og slafse med matbordet. Jeg ville krevd at læreren ga beskjed til gutten om at han må oppføre seg. Anonym poster: 89d3346fe57f04c61319c4120d26c38d 9
tingeling Skrevet 15. november 2012 #14 Skrevet 15. november 2012 All fornuft her tilsier at læreren burde snakke m foreldrene til gutten om at han må lære seg hvordan man oppfører seg ved bordet. Det er dårlig gjort av foreldre å ikke lære barna disse tingene, som faktisk er viktig i sosiale sammenhenger. 5
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. november 2012 #15 Skrevet 15. november 2012 Forskjellen på et barn som her bare får lov til å spise i klasserommet og en voksen i jobb, er at man som voksen stort sett kan velge hvor man vil spise maten sin. Dessuten er det svært sjelden at voksne mennesker raper og promper ved matbordet. Jeg synes forøvrig at skolen har en særdeles dårlig holdning til dette, om ikke annet bør de ta det opp med gutten og hans foreldre. Helt ærlig så kunne jeg fort ha mistet matlysten av det som ble beskrevet i HI, og jeg er ikke spesielt fin på det. 6
flickan Skrevet 15. november 2012 #16 Skrevet 15. november 2012 Det der kan jeg faktisk forstå VELDIG godt. Javel, men det er faktisk veldig veldig forbudt. Heldigvis er loven utformet slik at alle grupper skal kunne bevege seg ute, handicap eller ei. Hvis noen har problemer med det, er det DE som skal holde seg inne. Ikke de funksjonshemmede. 12
MilleLille Skrevet 15. november 2012 #17 Skrevet 15. november 2012 Javel, men det er faktisk veldig veldig forbudt. Heldigvis er loven utformet slik at alle grupper skal kunne bevege seg ute, handicap eller ei. Hvis noen har problemer med det, er det DE som skal holde seg inne. Ikke de funksjonshemmede. Ja, naturligvis. Det var ikke meningen å virke diskriminerende. Poenget mitt var at det ikke er koselig med mennesker som spytter, sikler og hyler/skriker inne på caféer, restauranter eller andre steder hvor folk har betalt en høy pris for å sitte å spise og ha det hyggelig. Det ødelegger atmosfæren, det kan man faktisk ikke nekte for. 2
flickan Skrevet 15. november 2012 #18 Skrevet 15. november 2012 Ja, naturligvis. Det var ikke meningen å virke diskriminerende. Poenget mitt var at det ikke er koselig med mennesker som spytter, sikler og hyler/skriker inne på caféer, restauranter eller andre steder hvor folk har betalt en høy pris for å sitte å spise og ha det hyggelig. Det ødelegger atmosfæren, det kan man faktisk ikke nekte for. Det kan jeg være enig i. MEN, jeg har faktisk aldri opplevd noe sånt på en fin restaurant. Jeg legger veldig lite merke til andre gjester når jeg er ute og spiser, så jeg tror ikke dette er et stort problem i samfunnet.
Gjest Badebuksa Skrevet 15. november 2012 #19 Skrevet 15. november 2012 Ta det opp med læreren da, si at eleven er en ekkel drittunge (eller hva slags oppfatning man har), ta kontakt med foreldrene og be de gi mat som ikke er fisefremkallende. Ellers får ungen sette på headset, lukke øynene, ha på neseklype og trøkke i seg maten.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 Forskjellen på et barn som her bare får lov til å spise i klasserommet og en voksen i jobb, er at man som voksen stort sett kan velge hvor man vil spise maten sin. Dessuten er det svært sjelden at voksne mennesker raper og promper ved matbordet. Jeg synes forøvrig at skolen har en særdeles dårlig holdning til dette, om ikke annet bør de ta det opp med gutten og hans foreldre. Helt ærlig så kunne jeg fort ha mistet matlysten av det som ble beskrevet i HI, og jeg er ikke spesielt fin på det. Nei, faktisk ikke. I mange jobber er det å spise med kunder et krav. Om jeg er på workshop hos en kunde, hadde jeg fått temmelig kraftig reprimande om jeg nektet å delta på lunsjen med dem... Og nei, i mange land er det regnet som høflig å smatte og slafse. Det er et tegn på at man setter pris på maten. Jeg jobber i et veldig internasjonalt miljø, og blir utsatt for dette daglig. Anonym poster: 2ca2d348207172b4209a9c5aeecad3c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå