Gå til innhold

Dere som leier ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et lite hus som det er igjen huslån på ca 1 million nå.

Har også et hus med to boenheter som jeg tenker å leie ut (ikke noe lån igjen). Det ligger litt landlig til, så jeg tror at jeg kan få inn maks 10.000 til sammen for begge enhetene der.

Tenker også å leie ut huset jeg bor i, kanskje for 7000 per måned. Det vil dekke lånet.

Tenker da å kjøpe en liten og enkel leilighet i Oslo. Har lønn på ca 450.000. Høres dette uoverkommelig ut? Er det stress å leie ut slik at jeg heller burde ha solgt? Hvilke erfaringer har dere som leier ut gjort dere?

Jeg har ikke så lyst til å selge noen av husene siden jeg vil flytte tilbake til det ene etter hvert, og at jeg har en del følelser for det andre.

Anonym poster: 51bc3b006fff1190bbd5e6996fa59e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært meg ville jeg ha leid ut. Bruk god tid på å finne gode leietagere, legg deg litt under i pris enn normalen i området. Sjekk opp personene grundige så du slipper overraskelser. Det er mye rart idag. Referanser er et krav. Tidligere leieforhold og arbeidsplass.

Får du dette i orden så er det null stress. Leier selv ut leiligheter i Oslo og bruker lite tid på det.

Husk å Beregn skatt på leieinntekten.

Men for all del ikke selg om du ikke må.

Skrevet

Jeg ville regnet på om du går i pluss sammenlignet med alternativ plassering av pengene. Mindre lån og muligens penger i banken i ditt tilfelle. Hvis du går i pluss er det jo bare å kjøre på. Går du i minus må du jo vurdere om den kostnadden er noe du er villig til å ta for å holde på boligene.

Skrevet

Du må også ta med i beregningen at uansett hvor mye du "sjekker ut" potensielle leietagere, kan du havne i fella, og det er vanskelig og tidkrevende å få noen kastet ut. Du må påberegne å kunne gå uten leieinntekter en god stund, i hvert fall et halvt år.

Anonym poster: 055d2c5345f574c82b699e93a70672ae

Skrevet

Takker for innspill! :) Det er nok helt klart noe å regne på. Den ene boligen står tom nå, og jeg ser jo at det ikke er noe problem å gå uten leieinntekter. Men om alle boligene står uten leietaker, kan det vel sikkert bli et problem.

Jeg har også hatt den oppfatningen av at leietaker har sterkere rettigheter, og at det fort kan bli problemer..

Wolf: har du utleiefirma? Fikk høre at det kunne lønne seg å ha firma slik at man ikke står ansvarlig med personlig økonomi. Skal kontakte noen som har greie på det, men det var fint å lufte det litt her.

TS

Anonym poster: 51bc3b006fff1190bbd5e6996fa59e03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...