Gå til innhold

Regne ut overskudd av salg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg bare lurer på om vi har regnet rikig.

Vi har akkurat kjøpt en boilig og solgt vår gamle. Vi lurer på hva vi sitter igjen med og om vi har regnet riktig. Er dette måten å gjøre det på? Tallene er fiktive.

Salgssum: 1.300.000

Melger (provisjon, mediepakke, tinglysning o.l.): 50.000

Tidligere lån :850.000

Mellomfinansiering: 200.000

Salgssum: 1.300.000

utlegg: 50.000+850.000+200.000 = 1.100.000

Vi sitter igjen med: 200.000 kroner?

Er dette riktig

Anonym poster: a4505b86b2a9f9a6b127f2d7f0d6dee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig lurer på. Overskuddet dere har etter salg av bolig er salgssum minus kjøpssum og omkostninger.

Hva dere sitter igjen med etter boligsalget vil være salgssum minus lån og omkostninger.

Hvis mellomfinaniseringen er knyttet til neste bolig blir det vel uansett feil å ta den med her.

Skrevet

Litt usikker på hva du egentlig lurer på. Overskuddet dere har etter salg av bolig er salgssum minus kjøpssum og omkostninger.

Hva dere sitter igjen med etter boligsalget vil være salgssum minus lån og omkostninger.

Hvis mellomfinaniseringen er knyttet til neste bolig blir det vel uansett feil å ta den med her.

Da det er hva vi sitter igjen med etter bolig salget jeg lurer på.

Mellomfinansieringen er knyttet til ny bolig, men vi kan vel betale den ut med pengene fra salg av bolig nr. 1? Mellomfinaniseringen er jo bare et forsudd på egenkapital fra banken er det ikke?

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil ta med det. Skal du ta med mellomfinansiering så kan du jo ta med resten av kostnadene knyttet til den nye boligen.

Og da har dere vel fort ingenting til overs. :)

Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du vil ta med det. Skal du ta med mellomfinansiering så kan du jo ta med resten av kostnadene knyttet til den nye boligen.

Og da har dere vel fort ingenting til overs. :)

Fordi når vi tok opp lån til nytt hus så sa hun i banken at mellomfinansieringen ville forsvinne når bolig nr. 1 ble solgt?

Hvis vi ikke tar med den så sitter vi igjen med 400 000 da eller?

Skrevet

Jeg vil si at det virker mest fornuftig å tenke slik. Bare fordi dere var kjappe med å bruke av pengene betyr ikke det at dere satt igjen med mindre da dere solgte.

Skrevet

De 200 000,- til mellomfinansiering forsvinner ikke, de blir bare bakt inn i lånet på det nye huset etter at dere har solgt det gamle.

Ergo sitter dere igjen med 200 000,- i pluss - da i tillegg til det nye lånet.

Skrevet

Her var det mange rare, og ikke minst gale, svar. Det er tydelig at det er flere som ikke forstår hva et mellomfinansieringslån er. Mellomfinansieringslån er enkelt fortalt forskuttering av egenkapitalen som er knyttet til boligen som skal selges, og mellomfinansieringslånet blir sikret i den boligen med eget pant, eventuelt med pant i transport hvis boligen alt er solgt. Når megler får oppgjøret for boligen vil han sørge for å slette alle lån som har pant i den solgte boligen, inkludert mellomfinansieringslånet.

TS lurte på hvordan hun skulle regne ut overskuddet etter salget. Da må det tas utgangspunkt i salgssummen. Deretter trekkes det ut alle omkostningene ved salget. I tillegg må mellomfinansieringslånet trekkes fra + andre lån som har pant i boligen. Husk å ta høyde for påløpte renter på lånene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...