Gå til innhold

Problemer med legging (femåring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store problemer med å få femåringen min til å legge seg for å faktisk sove.

Han legger seg rundt 1930, dvs vi starter leggeritualet rundt 19:00 med evt bading, tannpuss, lesing/lydbok og sang.

De siste ukene han har vært hos meg har han kommet opp igjen 5-7 ganger hver eneste kveld og sier han ikke får sove, han kommer opp etter kort tid, dvs mellom 10 og 15 minutter.

Jeg kan godt ligge hos han en stund, og da sovner han etter 15-20 minutter, men han er fortsatt da oppe igjen et kvarter etter. En dag her hadde han enda ikke sovnet kl 2230.

Han er også ram på å et kvarters tid etter at han har lagt seg komme opp og si han er sulten (og ja, jeg spør. tre-fire ganger før vi går på badet om han vil ha mer mat og om han er heeelt sikker, og ja...).

Vi flyttet for litt over en mnd siden, og det var først da han fikk eget rom hos meg og også da alle lekene på rommet (de var tidligere på stua), jeg har en mistanke om at dette innvirker på han, men samtidig gjorde han aldri sånt da vi bodde sammen med faren hans, og han gjør det heller ikke nå hjemme hos faren sin.

Med fare for å høres ut som en forferdelig mor så går dette ut over meg negativt, jeg blir sliten, lei og sikkert ikke den beste moren jeg kan være når det er sånn hver eneste kveld.

Jeg blir så lei meg av at kveldene skal bli så negative når han er hos meg siden han er hos meg bare annenhver uke, men samtidig føler jeg at jeg må være streng her på en eller annen måte så det ikke sklir helt ut.

Er det noen som har tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg kan si er å være konsekvent. Forklare han på dagtid at heretter blir det ingen dikkedarier. Følge tilbake til sengen, si god natt og lukk døren. Ikke noe småprating, ikke noe spørring om hvorfor og hvordan og ikke gi han sjansen til å få noenting. La han ha en drikkeflaske på rommet og selvsagt la han gå på do om han trenger. Men ellers ingen kjære mor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...