Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer på en ting:

Er det staten eller arbeidsgiver som utbetaler penger under fødselspermisjon? Jeg spør fordi min arbeidsplass sliter med å få oppdrag, og muligens må si opp folk. Jeg er desverre i faresonen. Det passer dårlig siden jeg og min mann har tenkt å prøve å få barn veldig snart.

Men hvis jeg uansett skal ut i fødselspermisjon til neste år, vil jo muligens arbeidsgiveren min spare penger på det, hvis de slipper å betale meg lønn den tiden jeg er i permisjon. Dette vil hjelpe situasjonen der jeg jobber. Jeg tjener forresten under 300 000 i året.

Det jeg lurer på er om jeg bør si ifra til arbeidsgiveren min (vet at jeg ikke har noe plikt til det) at jeg har tenkt å (prøve å) bli gravid innen kort tid, eller om det er det dummeste jeg kan gjøre...?

Håper noen skjønner hva jeg mener, og kan gi meg et råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver kan gi deg fødselspengene dersom de "vil", men det mest vanlige er nok å få dem fra trygdekontoret. Kriteriet de stliier er at du har vært i jobb 6 av de ti siste månedene. Dersom du mister jobben f.eks tre måneder før termin så kan du få utbetalt fødselspenger fra da av. Men mister du den før den tid så tror jeg at du mister all rett på fødselspenger. Det kan ikke gå mer enn ca to uker fra du slutter i jobben til du tar ut fødselspenger og de kan tidligst tas ut tolv uker før. Men dersom du blir sykemeldt så teller det som at du fortsatt er i jobb og da kan du ta ut fødselspenger og gå ut i permisjon når sykemeldigen opphører.

Jeg ville aldri sagt til sjefen at jeg planlegger å bli gravid. Slike ting kan blant annet ta veldig lang tid, noen bruker jo flere år. Men din situasjon er jo litt spesiell med take på at det kanskje kan redde deg fra oppsigelse å si det. Men som sagt slikt noe kan ta tid og kanskje det blir mer belastning for deg å si det enn om du ikke ser det.

Men lykke til ihvertfall!

Skrevet

Tar forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert, men mener at reglene er som følger:

Arbeidsgiver dekker de første 14 dagene - arbeidsgiverparioden. Deretter dekker trygdekontoret inntil 6G (?) av permisjonspengene. Din inntekt ser ut til å være innenfor det - i så fall får arbeidsgiver tilbake alt.

Noen arbeidsgivere betaler ut full lønn i permisjonstiden, selv om de bare får dekket disse 6xgrunnbeløpet fra folketrygden, men du har ikke krav på dette.

Problemet for en arbeidsgiver er altså normalt sett ikke pengene, men det å erstatte deg/lære opp en vikar etc.

Lykke til med prøvingen! Men ikke si noe til sjefen!!! Dette er en privatsak, og det er ingen grunn til å flagge noe som helst før ting er sikkert. Det kan bli funnet andre unnskyldninger for å si deg opp hvis de vet at du planlegger graviditet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar og innspill. Jeg fikk svar på det med betaling i hvertfall, resten får jeg fundere på selv.

Det må nevnes at min arbeidsplass er liten, forholdet mellom sjef og ansatte er veldig åpent og godt, og jeg har i utgangspunktet ingen tro på at det vil bli brukt mot meg at jeg evt. blir gravid. Jeg tror heller de ser velkomment på det, i og med at det er gunstig for alle som jobber i bedriften at det blir "en mindre munn å mette" ett års tid. Så får vi heller håpe at ordresituasjonen bedrer seg om et par år.

Tar gjerne i mot flere innspill likevel.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å opplyse arbeidsgiver om at man forsøker å få barn.

Graviditeter kan jo like gjerne inntreffe ikke-planlagt, eller hva?

Dette er faktisk en ting arbeidsgiver ikke har krav på å vite.

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg ser ingen grunn til å opplyse arbeidsgiver om at man forsøker å få barn.

Graviditeter kan jo like gjerne inntreffe ikke-planlagt, eller hva?

Dette er faktisk en ting arbeidsgiver ikke har krav på å vite.

Helt enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet at de ikke har krav på å vite det. Men i denne situasjonen kan det faktisk gavne meg at de får vite det, fordi det kan gjøre at de får én lønn mindre å betale ut neste år.

Synes dette faktisk er litt dilemma, selv om jeg i utgangspunktet er enig i at arbeidsgiver ikke har noe med dette + at det jo ikke er sikkert at jeg blir gravid på en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...